Ergens in Nederland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter.
-
MVE
- Geregistreerd lid
Bericht
door MVE » wo 11 mar, 2026 22:54
Opvallend - het dashboard dat jarenlang “tweede keus” was word de laatste tijd meermaals op dit forum benoemd als mooiste dashboard ooit.
Ik vind het facelift dash een stuk frisser en bij de tijd ogen - en het bijkomende voordeel dat een goeie headunit daar makkelijk ingebouwd kan worden helpt natuurlijk ook.
Het pre facelift dash veroudert ook slecht, knopjes slijten kaal en de soft touch delen worden snel lelijk.
-
RodeCabrio
- Donateur

Bericht
door RodeCabrio » wo 11 mar, 2026 23:07
MVE schreef: ↑wo 11 mar, 2026 22:54
Opvallend - het dashboard dat jarenlang “tweede keus” was word de laatste tijd meermaals op dit forum benoemd als mooiste dashboard ooit.
Ik vind het facelift dash een stuk frisser en bij de tijd ogen - en het bijkomende voordeel dat een goeie headunit daar makkelijk ingebouwd kan worden helpt natuurlijk ook.
Precies dat! Helemaal mee eens!
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Bericht
door Style&Co » do 12 mar, 2026 8:58
Helemaal eens met MVE, ik ben ook een fanboy van het facelift dashboard. Qua looks maar ook omdat vanaf het nieuwe dash Saab afscheid nam van het storingsgevoelige interne bus syteem
Het pre facelift dash veroudert ook slecht
er zijn sinds een tijdje wel upgrades mogelijk qua carplay schermpjes in de oude dash... daar knapt het al van op

-
MVE
- Geregistreerd lid
Bericht
door MVE » do 12 mar, 2026 13:14
Klopt, dat is een flinke stap idd. Maar helaas verre van zo plug and play als de facelifts!
-
RonnieW
- Donateur (3x)

Bericht
door RonnieW » do 12 mar, 2026 17:55
O, ik wist niet dat dat niet mocht, excuus daarvoor. Blijkbaar heb ik een slechte smaak.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Bericht
door Style&Co » do 12 mar, 2026 19:00
RonnieW schreef: ↑do 12 mar, 2026 17:55
O, ik wist niet dat dat niet mocht, excuus daarvoor.
Laat het niet nog een keer voorkomen want dan krijg je een ban
Nee joh... hier mag alles qua smaak. Dus ook pre facelift dashboards van een ng93 mooi vinden. Ga je goddelijke gang. Ik vind een Saab 9-2x aero een mooi model... Daar gruwelt de goegemeente ook van maar ik blijf het vinden/zeggen
-
Henk-Jan
- Donateur

Bericht
door Henk-Jan » do 12 mar, 2026 19:04
Het originele dashboard heb ik altijd het mooiste gevonden, maar tegelijkertijd ben ik blij dat onze 9-3x het facelift dashboard heeft, al is het maar omdat deze mooier oud wordt (minder verslijt) en de eSID geen installatie behoeft. Verder kunnen we altijd nog (gemakkelijk) een modern infotainment installeren, al heb ik daar (nog) niet zo'n behoefte aan.
Dat gezegd hebbende, in een cabrio zou ik het originele dashboard willen hebben, vanwege de "gezelligheid" van alle knoppen en omdat de temperatuurinstelling daar met kap open nog op z'n Saabs is.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Bericht
door reiernumans » do 12 mar, 2026 19:12
Style&Co schreef: ↑do 12 mar, 2026 8:58
er zijn sinds een tijdje wel upgrades mogelijk qua carplay schermpjes in de oude dash... daar knapt het al van op
Ik vind dit soort initiatieven erg cool om te zien, maar ik merk ook dat het de grootste moeite kost om de 'gemiddelde Saabrijder' hierin wegwijs te maken. Het originele radioscherm vervalt met dit soort dingen compleet, maar een pre-facelift 9-3 start altijd op een andere bron dan de AUX ingang de radio op. En bijvoorbeeld de combinatie van FM-radio luisteren en navigatie instructies uit je CarPlay systeem krijgen gaat simpelweg niet met dit soort systemen.. Maar goed, voor een steeds groter wordende groep Saab enthousiastelingen is dit natuurlijk wel een hele mooie oplossing.
-
MVE
- Geregistreerd lid
Bericht
door MVE » do 12 mar, 2026 21:33
RonnieW schreef: ↑do 12 mar, 2026 17:55
O, ik wist niet dat dat niet mocht, excuus daarvoor. Blijkbaar heb ik een slechte smaak.
Lange tenen syndroom?
-
RonnieW
- Donateur (3x)

Bericht
door RonnieW » do 12 mar, 2026 22:05
MVE schreef: ↑do 12 mar, 2026 21:33
Lange tenen syndroom?
A negative mind will never give you a positive life.
-
rutgerreinier
- Donateur

Bericht
door rutgerreinier » do 12 mar, 2026 23:26
Voor het oude dash is de icm4 beschikbaar.
Redelijk plug and play wat ik gezien heb.
-
molorean
- Donateur (3x)

Bericht
door molorean » vr 13 mar, 2026 10:07
reiernumans schreef: ↑do 12 mar, 2026 19:12
Ik vind dit soort initiatieven erg cool om te zien, maar ik merk ook dat het de grootste moeite kost om de 'gemiddelde Saabrijder' hierin wegwijs te maken. Het originele radioscherm vervalt met dit soort dingen compleet, maar een pre-facelift 9-3 start altijd op een andere bron dan de AUX ingang de radio op. En bijvoorbeeld de combinatie van FM-radio luisteren en navigatie instructies uit je CarPlay systeem krijgen gaat simpelweg niet met dit soort systemen.. Maar goed, voor een steeds groter wordende groep Saab enthousiastelingen is dit natuurlijk wel een hele mooie oplossing.
Ik heb ICM4 net geïnstalleerd. Ik kan je alleen maar gelijkgeven.
Ik ben niet ontevreden met het grotere scherm maar alles gebeurd via de AUX. Die kan je bijvoorbeeld ook niet zomaar aanzetten zonder de autosleutel aangezien het zijn voeding uit de sigarettenaansteker haalt. Bovendien is de responstijd niet optimaal…
-
Henk-Jan
- Donateur

Bericht
door Henk-Jan » vr 13 mar, 2026 15:38
Als het via de AUX loopt, neem ik ook aan dat het Night Panel niet meer voor het infotainment funktioneert?
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Bericht
door reiernumans » vr 13 mar, 2026 16:05
Dat geldt voor iedere aftermarket radio (ook een 2DIN in een facelift 9-3 en 9-3og/9-5)..