Zwarte 99 CC Turbo '78

Ergens in Nederland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter.
Plaats reactie

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Zwarte 99 CC Turbo '78

Bericht door Style&Co » di 30 dec, 2025 18:29

eyecandy! Een vd mooiste en beste 99 turbos die ik ken

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » di 30 dec, 2025 22:28

Lijkt mij een verzamelaarsobject en geen rijders auto?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 30 dec, 2025 22:35

Caspars auto. Heel erg mooi

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 31 dec, 2025 9:28

Stel je voor: je hebt dit als ontwerpteam in Zweden op papier gezet, in klei gebouwd en uiteindelijk rolt dit van de band. Zo'n 50 jaar (!!!) geleden. Dan moet je toch wel gedacht hebben: "We hebben iets gemaakt voor de eeuwigheid!" Beetje hoogmoed is wel toegestaan als je zoiets bedenkt en vormgeeft.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 31 dec, 2025 10:43

MvR schreef:
wo 31 dec, 2025 9:28
Stel je voor: je hebt dit als ontwerpteam in Zweden op papier gezet, in klei gebouwd en uiteindelijk rolt dit van de band. Zo'n 50 jaar (!!!) geleden.
en het is voor dat team helemaal een compliment om die eigen creatie van destijds anno nu in perfecte gerestaureerde staat nog steeds te zien shinen

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » wo 31 dec, 2025 10:52

Die chargecooler is wel heel tof! Heeft iemand daar toevallig meer info over? (Linkje of zo?) Ik ben zelf bezig met iets inbouwen op die locatie, maar een keer goed afkijken kan geen kwaad :D

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » wo 31 dec, 2025 13:19

Je kunt in jouw geval kiezen voor plaatsing van een chargecooler van Abbott Racing voor de Saab 900 LPT.

Die wordt ondermeer geleverd door RBM Performance en kost ca. € 2.500:
https://www.rbmperformance.com/chargeco ... _1191.html

Volgens Britse Saab-liefhebbers kan deze ook worden ingebouwd bij een Saab 99:
https://uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?t=40734

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 31 dec, 2025 13:30

Een charge cooler is idd leuk, maar heeft ook beperkingen. Je kan met minder turbodruk draaien. Een FIMC blijkt in mijn ogen het meest effectieve, bij een 900 althans. Bij een 99 is er geen ruimte voor een een Charge cooler volgens mij de mooiste oplossing

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » wo 31 dec, 2025 14:30

Een intercooler van de APC 900Turbo vanaf 1985 past ook omdat deze amerikaanse koplampen heeft en daarom is er genoeg ruimte achter deze type koplampen bij een H4 europa koplamp past ie net niet, je moet wel een opening in de vloer maken zodat er rijwind door de intercooler kan, tevens is ook mogelijk om de compressieverhouding van 1 op 7 naar 1 op 8,5 te brengen door gebruik te maken van 900 APC zuigers deze passen ook in de B-motor, tevens had ik ook liever een modificatie 7 in een 5bak gehad, en ook een 5bak tellerklokje tot 240km zou niet verkeerd zijn geweest., maar verder een droomauto, ook z,n vraagprijs dat koste ie nieuw niet eens.

caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door caspar » vr 02 jan, 2026 11:21

Dank voor de reacties. Is inderdaad mijn auto. Voor de informant mbt de chargecooler verwijs ik je naar Bas Smit. Hij heeft deze voor mij gebouwd. Ik vond de originele waterinjectie niet goed functioneren. Vandaar dit alternatief.

Auto rijdt waanzinnig goed en is serieus snel. 2 redelijk identieke auto’s is te veel. Vandaar dat er eentje het nest moet gaan verlaten. Mijn 900 is wat toegankelijker en comfortabeler waardoor ik die meer pak.

sev
Donateur
Donateur

Bericht door sev » vr 02 jan, 2026 13:27

Poeh poeh poeh, wat een prachtig exemplaar. Dit is toch wel een icoon. Komt me nu te vroeg, maar hoop nog eens een dergelijk exemplaar te mogen bemachtigen.

Plaats reactie