B205-blokje, made in China

Ergens in Nederland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter.
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: B205-blokje, made in China

Bericht door reiernumans » do 23 jan, 2025 9:21

Ik zou liever voor nieuw gaan nu het weer (even) kan denk ik. Sommige delen voor een volledige revisie zijn lastig of niet verkrijgbaar (maar wordt vaak ook niks mee gedaan. Denk aan balansaslagers en oliepomphuis/distributiedeksel). Mijn ervaring is ook dat revisie duurder is dan zo’n complete nieuwe motor met turbo en al. En dan is echt alles nieuw.

Maar zo zal iedereen z’n voorkeuren hebben..

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » do 23 jan, 2025 10:44

Saab Service Rhenen heeft nog een aantal nieuwe basis blokken liggen, artikelnr.9549460 dit zijn gloednieuwe nieuwe type B205/B235 na modeljaar 2004 dus geschikt voor de laatste carterventilatie systeem, blokken zijn op standaard maat geboord en voorzien van nieuwe balansaslagering.
Heb ook nog enkele nieuwe 2.0 krukassen liggen, standaard lagers hoofd als drijfstang, mocht je zelf nog een goede 2.3 krukas hebben liggen, dan kan je hiermee ook een totaal nieuw blokje bouwen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 23 jan, 2025 10:46

Ik weet niet hoe Luthart aan die blokken komt die nog reviseerbaar zijn tegen een acceptabele prijs.
Vorig jaar was pas het 3e blok de moeite waard, dan heb je dus al 3 keer een blok er uit gehaald, daarna
alles bekeken en naar de dump maar weer. Natuurlijk zijn er nog geen duurzaamheidstests met
die nieuwe blokken gedaan, ik heb er ook nog geen van binnen gezien. Maar aan de buitenkant is
alles hetzelfde, de bovenkant is de leiding wel fatsoenlijk vastgemaakt. Ok, na 8000 km zegt het
allemaal nog niets, alleen onder licentie gebouwd: ik ga er van uit dat je dan niet zomaar allerlei
structurele wijzigingen mag doorvoeren? Waarom zou je ook? Je wint er amper iets mee.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » za 16 aug, 2025 21:18

vel0city schreef:
do 23 jan, 2025 6:30
De hoeveelheid looprollen is gelijk als bij de latere B2x5-blokken. Eerdere blokken hadden inderdaad nog een extra rol in het midden bovenaan zitten, maar die heeft Saab ook al ergens in het verleden (rond 2004) weg gehaald.

Kleppendeksel is gewoon aluminium.
Ik vroeg me altijd nog af waarom Saab de middelste looprol weggelaten heeft vanaf 2004.

Ik las laatst op Saab central dat het er waarschijnlijk mee te maken had dat de looprol met het blok in de auto niet te demonteren/monteren is. En ik moest toen gelijk denken aan mijn eerdere poging die poelie te vervangen wat niet lukte.
Kan ik op een T5 dan ook de verkorte multiriem gebruiken en deze rol weglaten?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » za 16 aug, 2025 21:27

Ja, dat kan! 9-3 met b204 heeft die rol ook niet. Ik heb 't ooit weleens gedaan bij een 900ng. Toen ook de spanner en spanrol vervangen voor die van een 9-3, want de spanrol is anders. Of diameter afwijkt weet ik overigens niet.

Plaats reactie