Vorige week woensdag reed ik, me netjes aan de snelheid houdend, op een voorrangsweg binnen de bebouwde kom. In een zijstraat rechts stond een auto te wachten totdat mijn voorgangers gepasseerd waren en, naar ik aannam, ook ik gepasseerd was. Niet dus. De vrouw in die auto dacht dat ik af zou slaan en reed zonder nog een keer te kijken de weg op. Toen ik dit zag gebeuren sloeg ik mijn mijn hand hard op het stuur, remde ik hard, maar het mocht niet baten. Ze hoorde de claxon niet en ze zag niks.
Ze reed haar auto tegen de mijne aan, precies tussen de wielen, met dit als resulaat:

De auto die me aanreed was een Renaut Scenic op Frans kenteken. Toen de mevrouw die uitstapte nederlands sprak, was ik toch wel enigzins opgelucht. Het is een leaseauto van haar Amerikaanse man, die tijdelijk in Europa werkt en de auto via zijn werk heeft. Het maakt de afwikkeling met de verzekering wel moeilijker.
Twee dagen later dacht ik het dak eens uit te proberen. De schade leek mij niet van invloed op het dakmechanisme. Maar tijdens het openen hoorde ik af en toe een redelijk luide tik. Nu ligt er een lege colafles achter de voorstoel die bij temeratuurverschillen een zelfde soort knallen geeft. Ik vermoedde dus nog niks, totdat het dak niet verder ging dan dit:

Het gedeelte met het achterraam ging liep tegen de scharnieren op:

Het dak wilde tot overmaat van ramp ook niet meer sluiten. Ik hoorde de motortje wel proberen, maar de hele boel zat klem en omdat deze keer de zwaartekracht tegenwerkte, zat er geen beweging in. Moeders gebeld, om me op te halen, terwijl ik nog twijfelde om de auto stapvoets naar de schadehersteller verderop in de straat te rijden. Toen m'n moeder er was heb ik nog één ding geprobeerd; ma bediende de knop om het dak te sluiten en ik ging de auto helpen door het dak dicht te duwen. Het koste veel kracht, maar bij de tweede poging zat de boel niet meer klem, nam de auto het sluiten helemaal over en sloot het dak wonderwel prima. Dat was een grote opluchting, want het is mijn enige auto en ik heb hem dagelijks nodig om naar m'n werk te rijden.
In afwachting van de afwikkeling van de verzekering kan ik dus gewoon rijden, maar wat denken jullie? Total loss? Het is een 900 2.3i uit '97 (een verassing voor me, ik dacht '98) met bijna 220000 km op de teller. Als extra's heeft hij climat control, cruise control, fabrieksalarm (of is dat standaard?) en stoelverwarming. Tellen die dingen eigenlijk wel mee in de bepaling van de dagwaarde? Voor de aanrijding werkte alles wat er op zit en afgezien van een poetsbeurt zag hij er prima uit.
Ik ben bang dat hij niet gerepareerd kan worden voor het geld dat ik van de verzekering zal krijgen, daarnaast vrees ik er voor dat er kleine problemen zullen blijven na een eventuele reparatie en ik ben ook bang dat wat ik van de verzekering zal krijgen, niet genoeg zal zijn om zo'n goede auto terug te kopen.
Ergens ben ik wel blij dat ik de bumperkit van NJ8 niet heb overgenomen...