Aanrijding... Total loss?

Voor alle Saab cabrio rijders
VisOpHetDroge
Geregistreerd lid

Bericht door VisOpHetDroge » di 10 mei, 2011 23:09

Na bijna vijf jaar bijna probleemloos van mijn Saabje te hebben genoten, is het dan eindelijk gebeurd. Een aanrijding met schade.

Vorige week woensdag reed ik, me netjes aan de snelheid houdend, op een voorrangsweg binnen de bebouwde kom. In een zijstraat rechts stond een auto te wachten totdat mijn voorgangers gepasseerd waren en, naar ik aannam, ook ik gepasseerd was. Niet dus. De vrouw in die auto dacht dat ik af zou slaan en reed zonder nog een keer te kijken de weg op. Toen ik dit zag gebeuren sloeg ik mijn mijn hand hard op het stuur, remde ik hard, maar het mocht niet baten. Ze hoorde de claxon niet en ze zag niks.

Ze reed haar auto tegen de mijne aan, precies tussen de wielen, met dit als resulaat:

Afbeelding

Afbeelding

De auto die me aanreed was een Renaut Scenic op Frans kenteken. Toen de mevrouw die uitstapte nederlands sprak, was ik toch wel enigzins opgelucht. Het is een leaseauto van haar Amerikaanse man, die tijdelijk in Europa werkt en de auto via zijn werk heeft. Het maakt de afwikkeling met de verzekering wel moeilijker.

Twee dagen later dacht ik het dak eens uit te proberen. De schade leek mij niet van invloed op het dakmechanisme. Maar tijdens het openen hoorde ik af en toe een redelijk luide tik. Nu ligt er een lege colafles achter de voorstoel die bij temeratuurverschillen een zelfde soort knallen geeft. Ik vermoedde dus nog niks, totdat het dak niet verder ging dan dit:

Afbeelding

Het gedeelte met het achterraam ging liep tegen de scharnieren op:

Afbeelding

Het dak wilde tot overmaat van ramp ook niet meer sluiten. Ik hoorde de motortje wel proberen, maar de hele boel zat klem en omdat deze keer de zwaartekracht tegenwerkte, zat er geen beweging in. Moeders gebeld, om me op te halen, terwijl ik nog twijfelde om de auto stapvoets naar de schadehersteller verderop in de straat te rijden. Toen m'n moeder er was heb ik nog één ding geprobeerd; ma bediende de knop om het dak te sluiten en ik ging de auto helpen door het dak dicht te duwen. Het koste veel kracht, maar bij de tweede poging zat de boel niet meer klem, nam de auto het sluiten helemaal over en sloot het dak wonderwel prima. Dat was een grote opluchting, want het is mijn enige auto en ik heb hem dagelijks nodig om naar m'n werk te rijden.

In afwachting van de afwikkeling van de verzekering kan ik dus gewoon rijden, maar wat denken jullie? Total loss? Het is een 900 2.3i uit '97 (een verassing voor me, ik dacht '98) met bijna 220000 km op de teller. Als extra's heeft hij climat control, cruise control, fabrieksalarm (of is dat standaard?) en stoelverwarming. Tellen die dingen eigenlijk wel mee in de bepaling van de dagwaarde? Voor de aanrijding werkte alles wat er op zit en afgezien van een poetsbeurt zag hij er prima uit.

Ik ben bang dat hij niet gerepareerd kan worden voor het geld dat ik van de verzekering zal krijgen, daarnaast vrees ik er voor dat er kleine problemen zullen blijven na een eventuele reparatie en ik ben ook bang dat wat ik van de verzekering zal krijgen, niet genoeg zal zijn om zo'n goede auto terug te kopen.

Ergens ben ik wel blij dat ik de bumperkit van NJ8 niet heb overgenomen...

inactief
Geregistreerd lid

Re: Aanrijding... Total loss?

Bericht door inactief » di 10 mei, 2011 23:26

Ja, ik denk het wel, vooral omdat het dak ook niet sluit.

Slimme actie is nu bij dealers en op marktplaats te kijken voor welk geld je een vervangende auto kunt kopen.
Vast uitprinten zodat je beslagen ten ijs komt!

Evt. leuke spullen / upgrades vast uit de auto halen, misschien heb je daar later geen kans meer toe.

Succes met de afwikkeling!

divemonkey76
Geregistreerd lid

Bericht door divemonkey76 » di 10 mei, 2011 23:30

Dat is toch wel zo'n beetje de nachtmerrie van elke autoliefhebber. Alleen zijn wij als Saabliefhebbers nog gekker op het stalen ros dat we berijden.
Bij m'n vorige auto (een golf) kwam er ook een fransie achterin klappen. Had verder weinig problemen met de schadeafhandeling.

Was er toen ook even ziek van maar was het niet gebeurt dan had ik nu niet al 2 superjaren in m'n huidige Saab gereden. Maar moet er niet aan denken dat het nog een keer gebeurt, want de emotionele waarde is nu niet meer te betalen door een verzekering.
Sterkte met de afloop, misschien heb je bij de volgende die bumperset van NJ8 niet eens nodig, dan zit ie er al standaard op :wink:

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » di 10 mei, 2011 23:33

Beste Vis, balen hoor! Zie een bedrag van de verzekering iig als niet meer dan een openingsbod en bereid je daar ook goed op voor op de manier die G-ice aangeeft. Gaspedaal.nl is ook handig. Je moet tenslotte een gelijkwaardige auto kunnen terugkopen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

wysiwyg
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door wysiwyg » di 10 mei, 2011 23:39

Afwikkeling met verzekering is niet moeilijker dan bij een gewone Nederlandse auto. Je moet effe kijken op de site van het nederlands bureau (http://www.wbf.nl/Pages/Default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;) en dan kun je de Nederlandse vertegenwoordiger van de Franse verzekeraar achterhalen. Vervolgens deze aansprakelijk stellen en zij zullen jouw schade in behandeling nemen. Het helpt wel als je een door beide partijen ondertekend schadeformulier hebt. Hou er rekening mee dat de NL vertegenwoordiger de dekkingsgegevens bij hun Franse opdrachtgever moet opvragen. Dat kan wat tijd in beslag nemen. Succes.

VisOpHetDroge
Geregistreerd lid

Bericht door VisOpHetDroge » wo 11 mei, 2011 0:08

Dank voor alle hartverwarmende reacties!

Ik loop de administratieve rompslomp al bijna een week voor me uit te schuiven. Had al wel de representant van de Franse verzekeraar in Nederland gevonden, AVUS, mijn verzekeraar (in Apeldoorn, jammer genoeg heb ik er geen rechtsbijstand bij) had mij dezelfde kant uitgewezen als wysiwyg (leuke nic, trouwens, ik heb net m'n vriendin de afkorting uitgelegd aan de hand van de opzet van de brief voor naar de verzekering). Maar ik heb totaal geen ervaring met de afwikkeling van zoiets als dit. De mevrouw van AVUS was wel erg vriendelijk en gaf me zelfs een aantal tips, en ze was duidelijk in wat ik op moet sturen.

Ook erg blij te horen dat de afhandeling met fransozen goed kan (en zal, hopelijk) verlopen, divemonkey. En de emotionele waarde van deze auto vooral hoog omdat het mijn eerste auto is. Van m'n zuurverdiende centjes zelf uit Duitsland gehaald.

En G-ice, hoe toevallig is het dat jij als eerste reageert? Ik heb de afgelopen week flink wat lopen google-en en op dit forum gezocht en gelezen, en deze tip heb je een ander ook gegeven! Deze heb ik ook ter harte genomen en vanmiddag heb ik flink wat uitdraaien van advertenties gemaakt. Ook moet ik nog maar één wiel poetsen en dan gaan alle vier de originele 15" velgen er weer op, de originele radio gaat terug (waar heb ik die code toch gelaten? Het was iets met 28 er in...), ook omdat ik denk en hoop dat een auto in originele staat meer oplevert. En een bericht aan jou zat ook al bijna in de planning, omdat ik ook wel verwacht dat er geen redden meer aan is met m'n Caab en ik geen geld heb om een betere te kopen (ik wil geen stap terug doen), dacht ik een 9-5 2.3t op de kop te tikken die natuurlijk een aanpassing nodig heeft! Ik dacht in een 9-5 rond te tuffen en te sparen voor een mooie cabrio, maar met de prijzen van de 9-5's van rond '98 moet het dit keer wel een turbo worden.

Nogmaals bedankt en ik houd jullie op de hoogte. Of het met deze is, of dat het een 9-5 wordt. En anders ben ik over een tijd weer terug met een 9-3OG Caab turbo, met mooie bumpers. Kan niet anders.

Mvrgr,

Hans

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 11 mei, 2011 0:14

Ach ja, door ervaring wordt je wijzer en van ervaringen delen wordt iedereen blijer.

Mocht er bij mij nog ooit iemand in rijden zou ik het zonder rechtsbijstand doen en zelf álles regelen.

Dat heb ik uiteindelijk bij mijn vorige schade gedaan, want rechtsbijstand had ik geen ... aan!
De enige die fatsoenlijk voor jouw belang op komt ben je zelf heb ik gemerkt.

VisOpHetDroge
Geregistreerd lid

Bericht door VisOpHetDroge » wo 11 mei, 2011 0:30

Goh. Dat is dan ook weer een hart onder de riem. Ik baalde zo verschrikkelijk dat ik geen rechtsbijstandverzekering had. Ik dacht dat ik die wel bij mijn verzekering had afgesloten. Zelfs toen ik mijn inboedelverzekering afsloot, nam ik geen rechtsbijstand, want die had ik tenslotte al bij de autoverzekering... Niet dus. Ik heb geen keus en moet het zelf doen. Dat blijkt dan ook nog eens het beste te zijn!

VisOpHetDroge
Geregistreerd lid

Bericht door VisOpHetDroge » wo 11 mei, 2011 12:51

Ik ben nu bezig de wielen te verwisselen, maar het linker voorwiel zit flink vastgeroest. Heeft iemand een tip om dat los te krijgen?

Ooit heb ik een keer de tip gezezen de boutjes één slag los te draaien en met een vaartje tegen de stoeprand op te rijden. Maar daar ben in niet zo happig op...

De boel is nu ingespoten met kruipolie, ik hoop dat het straks wel los komt. Maar alle tips zijn welkom!

Mvrgr,

Hans

[edit] Ik kan natuurlijk ook gewoon de zoekfunctie gebruiken en viewtopic.php?f=22&t=33018&start=0&hili ... astgeroest dit vinden.

nastydrive
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door nastydrive » wo 11 mei, 2011 13:51

Als het kan zo vlak mogelijk gaan staan wielbouten een slag losgraaien en de wagen even naar voor of achter rollen
meestal schiet het wiel wel los
draai de bouten niet te ver los anders heb je weer voer voor blunder bij het klussen

VisOpHetDroge
Geregistreerd lid

Bericht door VisOpHetDroge » wo 11 mei, 2011 14:14

Hij staat binnen op een vlakke, gladde vloer. Ik heb hem al een paar keer heen en weer geduwd en over een balkje laten rijden, maar het wiel nog niet los gekregen. Ik heb net wat kruipolie op de naad van de het raakvlak gespoten, maar ik ben bang dat hij op de naaf vastzit. Ik heb de wielen namelijk zelf gemonteerd, ik dacht zo goed bezig te zijn door de raakvlakken in te smeren met kopervet, maar had geen idee dat de naaf dat ook prettig vindt. In ieder geval weer wat geleerd vandaag. :idea:

Is er een makkelijke manier om de naafkapjes los te krijgen, zonder ze te beschadigen, terwijl het wiel nog aan de auto zit? Ik zit hier op m'n werk en heb geen zuignap om dat proberen. Ik kijk wel even bij de buren.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 11 mei, 2011 14:17

Bouten wat los draaien, dan met je rug ernaartoe met je hak tegen de velgrand / band trappen terwijl het wiel los staat.

VisOpHetDroge
Geregistreerd lid

Bericht door VisOpHetDroge » wo 11 mei, 2011 14:49

Los! Nadat een kwartier meppen met een terugslagvrije hamer en een end hout niets uithaalde, ben ik voor het nog groffere werk gegaan. Boutjes twee slagen los, bochtje gereden en geremd. Pfff... een harde les, maar ik zal dus nooit meer een wiel vastzetten zonder de naaf ook in te vetten. Het laatste wiel ging gelukkiig zonder morren los.

Nogmaals bedankt iedereen voor de tips!

VisOpHetDroge
Geregistreerd lid

Bericht door VisOpHetDroge » wo 11 mei, 2011 18:24

Sinds een paar dagen hebben we op mijn werk de beschikking over een flink extra oppervlak. Het zijn 405 vierkante meters die nog niet ingericht zijn, maar waar alleen tijdelijk wat dingen zijn neergezet en waar ik vandaag heb kunnen klussen. Gelukkig was het vandaag zeer rustig, zodat ik de tijd er ook voor had.

Deze foto is genomen nadat het voorwiel dat zo vast zat er eindelijk af was. Het is een flink verschil, 225/45R17 of 195/60R15. Het staat toch wat ielig op het eerste gezicht.

Afbeelding

Toen het laatste wiel verwisseld was en ik door de fabriek liep, zag ik hem om de hoek kijken en moest ik een fotootje maken.

Afbeelding

Met de auto in de fabriekshal rijden, gaf bij het naar binnen gaan al een vreemd gevoel. Ik had daar nog nooit een auto zien rijden. Op weg naar buiten toch maar even gestopt voor een paar laatste foto's. Van z'n goede kant, want misschien is het zijn zwanenzang...

Afbeelding

Naast de wielen heb ik ook de radio met ingebouwde bluetooth carkit omgeruild voor de originel radio. Optisch is het een hele verbetering, maar het blijkt dat de radio niet meer van stroom wordt voorzien. Met de andere radio had ik daar al last van, die deed ineens niets meer, totdat hij tijdens het rijden ineens weer aansprong, maar de volgende dag weer niks deed. Ik had gehoopt dat dat zou liggen een een loszittende stekker achterin de radio, maar dat is dus niet het geval. Aan de zonnige kant gezien, aan de radiocode die ik kwijt ben heb ik nu toch niks meer.

Verder heb ik het windschot eruit gehaald en zit ik nog te twijfelen over de matten. Ik kocht de auto met lelijke, niet goed passende matten. TOen ik een set originele wilde kopen, was er alleen nog een set voor een 9-3. Die liggen er nu dus in, maar kunnen eventueel in een volgende auto.

In ieder geval ben ik blij dat de klus met de wielen erop zit. Het heeft meer voeten in aarde gehad dan ik had gedacht.

Dit lag er op de plek na het slaan, maar voordat het wiel eraf was.

Afbeelding

En hier liggen m'n wielen geduldig te wachten op een plek aan een (nieuwe) auto...

Afbeelding

sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sander69 » wo 11 mei, 2011 21:41

Wellicht een domme opmerking, maar zijn er geen foto's gemaakt, waardoor men kan zien dat er ten tijde van de aanrijding andere velgen onder zaten?

Ik ga er vanuit dat er geen politie bij geweest is, aangezien jullie er onderling uit kwamen?

Plaats reactie