Welke velgen onder een 9-3 cabrio van 2004 ?

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
gfk807
Geregistreerd lid

Welke velgen onder een 9-3 cabrio van 2004 ?

Bericht door gfk807 » do 04 feb, 2010 9:30

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een antaciet-grijze 9-3 cabrio 1.8 van 2004. Nu vind ik de Vector-velgen (ik denk 7x17) met 215/45/17 veel te smal onder deze auto.
Waarom doen alle fabricanten dat nu toch ? :evil:

Ik heb ook nog een zilverkleurige 9-3 cabrio van 2002 (dus vorige model) en daar zitten de Viggen-velgen onder waardoor de wielen prefect gelijk komen met de wielkasten wat een prachtig en sportief zicht geeft.

Nu zou ik dit graag ook bij de SS willen doen.

Maar wat me opviel is dat het spoor helemaal anders staat : langs achteren is het heel duidelijk dat de banden onderaan veel meer naar buiten komen dan boven (scheelt denk ik 2cm met bovenaan).

Dus ben ik bang als ik daar 8x17's ga ondersteken dat dat echt een eigenaardig zicht gaat geven (zoals je soms bij oude bmw-cabrio's ziet met extra brede velgen).Net of de achteras staat gebogen door de te brede velgen :roll:

Iemand 8x17's (of 8x18's) onder zijn cabrio zitten of iemand wat meer info ?

Alvast bedankt! 8)

Greetz,

G.

patje007
Geregistreerd lid

Bericht door patje007 » do 04 feb, 2010 11:10

hier staan ook erg mooie 18inch LM's in nieuwstaat te koop :wink:

viewtopic.php?t=72593&highlight=

gfk807
Geregistreerd lid

Bericht door gfk807 » do 04 feb, 2010 11:14

Thx Patje !

Mooie velgen maar niet wat ik zoek.

Onder een SS passen eerder modenrnere velgen, eigenlijk vind ik de Vectors die eronder zitten heel mooi. Ze zijn gewoon te smal.

En daar ik niet wil inboeten in comfort en mijn banden graag zou houden (want daar krijg je toch niets extra's voor als je je velgen verkoopt) wil ik bij een 17" blijven.

Mvg,

G.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » do 04 feb, 2010 14:19

Je kunt je wielen natuurlijk naar buiten bregen door spoorverbreders te plaatsen. Dat toont ook wel stoer. De winst van een bredere velg zit hem toch vooral in de bredere band die je daarop kunt plaatsen. Maar veel bredere banden komen je rijeigenschappen niet ten goede. Dezelfde band om een bredere velg levert m.i. niet zo veel optische winst op, een paar mm misschien. Optisch gezien kun je met spoorverbreders het meest bereiken, maar of dat nou aanbevelenswaardig is....

gfk807
Geregistreerd lid

Bericht door gfk807 » do 04 feb, 2010 14:26

Mja spoorverbreders maar die mogen niet van de keuring dus moeten er dan altijd terug af en "als" er een zwaar ongeval gebeurt zou de verzekering die spoorverbreders kunnen aanwenden om niet tussen t emoeten komen liet ik me al vertellen.

Een velg van 1 inch breder zou me toch meer dan 2cm moeten opleveren...had ik toch bij de andere 9-3 cabrio.
Ik vind er nou niet direct een foto van terug maar die staat dus echt wel SUPER !
Ik weet dat ook de ET-waarde belangrijk is (hoe lager die waarde hoe meer de velgen naar buiten toe komen).

Moeilijk moeilijk....

Spijtig is dat de spoorverbreders overal mogen behalve in België.

En kijk maar naar alle foto's van saab (pas op dat doen ze bij alle constructeurs) zelf daar staan de banden mooi breed en gespierd en de auto's dan meestal nog verlaagd erbovenop.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » do 04 feb, 2010 15:10

gfk807 schreef: Een velg van 1 inch breder zou me toch meer dan 2cm moeten opleveren...had ik toch bij de andere 9-3 cabrio.

En kijk maar naar alle foto's van saab (pas op dat doen ze bij alle constructeurs) zelf daar staan de banden mooi breed en gespierd en de auto's dan meestal nog verlaagd erbovenop.
Een inch bredere velg bij dezelfde et-waarde brengt je velgrand aan weerszijden 13,2 mm naar buiten (omdat de toegenomen velgbreedte verdeeld wordt aan beiden zijden van de middellijn, maar met dezelfde bandenmaat verandert er optisch gezien niet veel omdat het loopvlak even breed blijft.

De fotografen van autofolders, halen allerlei truuks uit om de auto sportiever en groter te laten lijken, en ze gebruiken op vrijwel alle foto's de duurste en dikste uitvoering. Je moet auto's toch eerst in het wild zien om te weten hoe het lijkt.

gfk807
Geregistreerd lid

Bericht door gfk807 » do 04 feb, 2010 15:13

Jaja volledig akkoord mee...

De band wordt echter wel iets vlakker ook....waardoor hij toch breder komt te liggen (iets minder bol).

IK zou anders eens een foto doorsturen vd andere 9-3 voor en na de ingreep --> een wereld van verschil.

IK zal thuis eens snuisteren voor die foto's.

hymn
Geregistreerd lid

Bericht door hymn » zo 14 feb, 2010 22:35

Spoorverbreders mogen niet, maar je mag ook niet zomaar kiezen welke maat van band je op een bepaalde velg (vb 7.5x17") legt...

Plaats reactie