Velgen en banden vraag

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
FredH
Geregistreerd lid

Velgen en banden vraag

Bericht door FredH » ma 26 okt, 2009 15:45

Onder mijn 9-3 Cabriolet Vector MY2004 zit standaard lichtmetaal 5 gaats 17" x 7J en ET 41 met zomerbanden in 225/45-R17.

Ik kan voor niet te veel een set stalen velgen overnemen 5 gaats 16" x 6,5J en ET 41met Pirelli winterbanden in 205/55/R16 91H met een DOT-code uit 2007 (zijn dus nog vrij vers).

Volgens mij moet dit perfect passen, maar ik hou het voor de zekerheid toch nog graag ook even tegen jullie expertise aan. :wink:

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » ma 26 okt, 2009 15:58

Lijkt mij ook. Als je na montage even langs de dealer gaat, stelt die de juiste maat in zodat je teller klopt en je ook niet harder dan 210 kunt, wel zo veilig :idea:

VisOpHetDroge
Geregistreerd lid

Bericht door VisOpHetDroge » ma 26 okt, 2009 17:26

De volgende site is erg handig om banden en velgen te vergelijken;

http://www.rims-n-tires.com/rt_specs.jsp

Volgens de vergelijking is de afwijking op de teller maar 0,3%. Als je toch al niet harder dan 210 rijdt, kun je volgens mij best een tripje naar de dealer achterwege laten.

FredH
Geregistreerd lid

Bericht door FredH » ma 26 okt, 2009 17:47

Bedankt voor de reacties mannen :!:

Dat de omtrek nauwelijks scheelt had ik al uitgepuzzeld en dat de ET de juiste is stemde mij ook optimistisch.

De "zorg" zit in het verschil tussen 7,0 en 6,5 J breedte en eventuele problemen met de remklauwen. Vandaar dat ik het hier nog even tegen de (ervarings)deskundigen wil houden waardat ik een miskoop doe. :wink:

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 26 okt, 2009 19:05

De velgen zullen de remkauwen niet aanraken, want een stalen velg van 16 inch heeft een grotere binnendiameter dan een lichtmetalen velg van 16 inch.
Dat speelt trouwens alleen bij een Aero met 314 mm voor remschrijven of een V6 uitvoering met grotere schijven.
Op zo'n Vector passen ook 16 inch LM velgen die 6.5 J breed zijn zonder problemen.
De load-index van 91 is wat laag, maar mits niet vol beladen zal dat niet veel uitmaken.
De normale 215/55/16 banden hebben een load-index van 93 en de 225/17/17 banden dan weer 94.

Plaats reactie