Verschil tussen 93 SE en 93 Anniversary

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Anders D
Geregistreerd lid

Verschil tussen 93 SE en 93 Anniversary

Bericht door Anders D » zo 26 okt, 2008 22:27

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post hier, na eerst een half jaartje rondgeneusd te hebben. Het valt me op dat mensen hier, behalve het gezamenlijke enthousiasme, lekker gemoedelijk zijn :)

De vraag die ik heb, gaat over het volgende: Ik ben aan het sparen om over een tijdje een 93 cabrio te kopen (omstreeks 2000-2002). Nu zie ik zo nu en dan een 93 anniversary te koop staan en qua uiterlijk (lees de double spoke velgen en skirts) ben ik helemaal verkocht. Voor mij maken die velgen de auto helemaal af 8) Ik heb alleen verder niet zo'n goed beeld wat het verschil is met een normale SE, weten mensen hier hoe dat zit?

Alvast bedankt!

Groeten Anders

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » zo 26 okt, 2008 22:30

Standaard had de 9-3 Anniversary bekleding van stof en leer, met in de rugleuning Turbo gedrukt. Optioneel was leder, dat had ook Turbo in de rugleuning staan. Buiten de velgen en de skirts verschillen ze volgens mij niet van een normale SE.

ecke
Geregistreerd lid

Bericht door ecke » ma 27 okt, 2008 12:27

Tevens heeft de Anniversary cabrio in kleur gespoten A-stijlen (de stijlen waar de voorruit in zit).

En ik twijfel of de cabrio niet standaard leer had.

Willem

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » ma 27 okt, 2008 14:32

De Anniversary velgen zijn toch de velgen van de auto's in de advertenties achter deze en deze link? En de Anniversary (MY 2002) heeft toch de "gewone" bodykit, zoals ook in beide advertenties?

Volgens mij is het uitloopmodel van de oude 9-3 cabrio, de 185 pk full turbo Sport Edition met SE op de zijkanten, Viggen bodykit maar geen achterspoiler, double 3-spoke (ALU36) velgen en leren interieur zonder logo of opdruk in de rugleuning geen Anniversary, maar wel de uitvoering waar topicstarter op doelt.

Dit uitloopmodel moest de oude 9-3 cabrio nog een beetje "pimpen", omdat het nieuwe model eraan zat te komen en de dichte versie al was vervangen door de SportSedan.
Voorbeeld van deze MY2003 uitloopuitvoering is in deze advertentie te zien.

Anders D
Geregistreerd lid

Bericht door Anders D » vr 31 okt, 2008 14:20

Precies, dat laatste model (ook qua velgen) daar gaat het mij om :) In advertenties kom ik hem wel als "anniversary" tegen, maar die benaming klopt dus niet?

Dan doel ik bijvoorbeeld op deze en deze

Bedankt voor de reacties!

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » vr 31 okt, 2008 14:41

Dat laatste model dat ik liet zien heeft andere,dikkere, bumpers dan degenen die jij linkt. Wel dezelfde velgen.
Een anniversary kan alleen maar modeljaar/productiejaar 2002 zijn. Dat loopt van september 2001 tot september 2002. Er is altijd een overgang in het najaar waarin het nieuwe modeljaar alweer is uitgekomen terwijl er ook nog, met name showmodellen en bestaande voorraad uit het vorige modeljaar op kenteken gezet wordt. Het zou op die manier zelfs kunnen dat een anniversary in 2003 zijn eerste papieren heeft gekregen.

De twee die jij laat zien zouden Anniversary's kunnen zijn, maar ik denk het eigenlijk niet. Dit is te zien aan de stoelen (helaas van beide auto's geen geschikte fotodetails). De blauwe is wel erg jong voor een Anni: die zou minimaal 13 maanden moeten hebben gewacht op zijn eerste kenteken...

Anders zijn het gewoon knappe SE's met mooie velgen. Ook prima natuurlijk.

Anders D
Geregistreerd lid

Bericht door Anders D » vr 31 okt, 2008 19:59

Bedankt voor deze info!

Als het anniversary model precies is wat jij nu zegt, dan vind ik het misschien zelfs net teveel van het goede! Ik hou van een beetje uitstraling, maar het liefst wel wat ingetogen :)

Wat mij wel blijft opvallen, is dat veel van de "zo gepresenteerde" anniversary-modellen die ik te koop zie staan de double-spoke velgen hebben. Was dat destijds gewoon een optie, of niet? In dat geval is het ook helemaal niet zo gek dat je nu weleens een SE ziet met dat type velgen!

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » ma 03 nov, 2008 10:20

uhm, ik zeg juist dat het uitloopmodel met de dikke Viggenbumpers juist geen Anniversary is...

Het zou goed kunnen dat de doublespoke velgen (gratis) optie waren, ook al voor de Anniversary. Ik denk dat veel mensen de doublespoke velgen mooier vonden dan de echte Anni velgen, waardoor het goed zou kunnen dat veel Anni's zijn uitgerust met deze doublespokes.

Anders D
Geregistreerd lid

Bericht door Anders D » ma 03 nov, 2008 23:11

Aha, dan had ik het gewoon verkeerd gelezen! Bedankt voor de informatie, ik kan me goed voorstellen dat veel mensen de double-spokes mooier vonden dan de standaard anni-velgen :)

ecke
Geregistreerd lid

Bericht door ecke » di 04 nov, 2008 10:08

De enige Anniversary met de "Dikke Bumpers" is de Aero Anniversary, met 205 pk. De auto's die jullie bedoelen zijn de allerlaatste uitloopmodellen van de 9-3 cabrio, hadden een andere naam waar ik zo 123 niet op kan komen.

Willem

A(m)ER(ic)O
Geregistreerd lid

Bericht door A(m)ER(ic)O » ma 17 nov, 2008 12:45

Ik heb een 2002 93 SE, USA uitvoering. Deze is gelijk aan de Anni-uitvoering in Europa. De standaard SE uitvoering was in EU inderdaad iets kariger, behalve genoemde verschillen ook de dashboard utvoering.

Plaats reactie