Dak wil niet sluiten, 9-3 NG '06
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Dak wil niet sluiten, 9-3 NG '06
Morgen komt een vriend langs met zijn cabrio (MY06), waarvan het dak niet meer wil sluiten, hij hoort wel een piepsignaal, maar verder gebeurt er niks. Meer weet ik voorlopig niet. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
-
Orphy
- Donateur (5x)

Re: Dak wil niet sluiten, 9-3 NG '06
Een niet werkend dak kan veel oorzaken hebben. De piek komt met de mededeling dat het dak niet werkt 
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Op het display komt de melding “airbag malfunction”, maar of dat er iets mee te maken heeft?
Ik herinner mij dat mijn eigen cabrio ook één keertje weigerde. Ik was op verplaatsing en ging in het instructieboekje zoeken hoe ik de kap handmatig kon sluiten. Er was geen melding op het display. Vooraleer met de manuele handeling te beginnen, probeerde ik nog eens en toen reageerde hij wel. Dit is weer enkele jaren geleden en sindsdien heb ik het probleem niet meer gehad.
Ik herinner mij dat mijn eigen cabrio ook één keertje weigerde. Ik was op verplaatsing en ging in het instructieboekje zoeken hoe ik de kap handmatig kon sluiten. Er was geen melding op het display. Vooraleer met de manuele handeling te beginnen, probeerde ik nog eens en toen reageerde hij wel. Dit is weer enkele jaren geleden en sindsdien heb ik het probleem niet meer gehad.
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Volgende melding verschijnt: Soft top obstructed. Clear obstacles and try again. We hebben de kap handmatig ontsloten en nog eens geprobeerd. Je hoort de otor draaien, maar verder gebeurt er niks.
-
Orphy
- Donateur (5x)

Ik zou eerst kijken of er genoeg olie in het systeem zit. Als dat niet zo is heb je ergens een lek.
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Olieniveau staat onder het minimum. Mag dit met eender welke hydraulische olie bijgevuld worden?
-
Ronnes
- Donateur (2x)

We hebben het reservoir bijgevuld met groene hydraulische olie. Na terug proberen zeikte de olie uit de voorste dakrand. Verdenking was direct de voorste dakcylinder. Na demontage van de afdekkap bleek de cylinder los te liggen en één hydraulische leiding niet aangesloten. We hebben de leiding op zijn plaats gestoken 'en vergrendeld), maar de olie blijft langs de aansluiting naar buien komen. Zit er normaal een rubber op de koppeling, want wij hebben er geen gezien? En zo ja, zijn die los te verkrijgen?

Na inspectie van het dak bleek dit vooraan helemaal doordrenkt te zijn:

Na inspectie van het dak bleek dit vooraan helemaal doordrenkt te zijn:

-
Orphy
- Donateur (5x)

Heb je de aansluiting weer met het schuifje vergrendeld ?
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Wij hebben de leiding terug losgemaakt (was vergrendeld met het schuifje
) en gemerkt dat er geen rubber zat. We hebben ze los gevonden bij R&D: https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... D12833524A
Nu zitten we met vragen: hoe komt het dat de cylinder los lag (boutjes lagen eruit)? Leiding zonder rubber? Is de cylinder ooit gereviseerd en slecht gemonteerd? We gaan een rubber bestellen, monteren en kijken wat er gebeurd. Bijkomend probleem: de moertjes waarmee de cylinder wordt vastgemaakt zijn naar beneden gezakt. Zoals het nu is moeten we de kap bijna dichtleggen, zodat de moertjes op hun plaats vallen en met veel gepriegel boven ons hoofd hopen dat we de boutjes kunnen aandraaien. Lijkt mij een vreemde methode. Of het canvas losmaken en de moertjes met de vinger op zijn plaats houden? Lijkt me ook raar. Wat is de juiste methode?
Nu zitten we met vragen: hoe komt het dat de cylinder los lag (boutjes lagen eruit)? Leiding zonder rubber? Is de cylinder ooit gereviseerd en slecht gemonteerd? We gaan een rubber bestellen, monteren en kijken wat er gebeurd. Bijkomend probleem: de moertjes waarmee de cylinder wordt vastgemaakt zijn naar beneden gezakt. Zoals het nu is moeten we de kap bijna dichtleggen, zodat de moertjes op hun plaats vallen en met veel gepriegel boven ons hoofd hopen dat we de boutjes kunnen aandraaien. Lijkt mij een vreemde methode. Of het canvas losmaken en de moertjes met de vinger op zijn plaats houden? Lijkt me ook raar. Wat is de juiste methode?
-
sjaak-dimphie
- Geregistreerd lid
Dit probleem had ik zo ook.
De moertjes liggen nu in een holle ruimte van de balk die wordt afgesloten door het doek.
Evert heeft mij geleerd om de kap bijna te sluiten zodat de moertjes door de zwaartekracht op het gat van de balk vallen en daarna met dunne vingers het moertje langs het doek vast te houden bij het aandraaien.
Om ruimte te maken voor je vingers had ik daarvoor een houten wig gemaakt.
Lastig maar met geduld is dat gelukt.
De moertjes liggen nu in een holle ruimte van de balk die wordt afgesloten door het doek.
Evert heeft mij geleerd om de kap bijna te sluiten zodat de moertjes door de zwaartekracht op het gat van de balk vallen en daarna met dunne vingers het moertje langs het doek vast te houden bij het aandraaien.
Om ruimte te maken voor je vingers had ik daarvoor een houten wig gemaakt.
Lastig maar met geduld is dat gelukt.
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Mijn vriend ging proberen om een gaatje van 1,5 à 2 mm te boren in de kolom waar het moertje zit. Iets lager dan de dikte van de moer. Dan de moer naar boven trekken met behulp van een langer boutje (reeds getest, dat gaat
), dan een stift door het gat zodat de moer op zijn plaats gehouden wordt. Zo hoeft hij niet boven het hoofd te werken. Maar eerst een rubbertje scoren bij R&D.
Wordt vervolgd. Aan iedereen bedankt om mee te denken.
Wordt vervolgd. Aan iedereen bedankt om mee te denken.
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Het dak werkt weer. Een nieuw rubbertje monteren bleek voldoende te zijn: we hebben geen lek meer gezien bij de dakcylinder.
We hebben ook ontdekt dat je de cylinder kunt demonteren zonder de grondplaat volledig los te maken: je schuift de veer die over de as zit opzij, dan kun je de as naar buiten trekken en zo de pomp onder de grondplaat vandaan halen. Hadden we dit vooraf geweten, het scheelt een hoop gepriegel en gevloek.
We hebben ook ontdekt dat je de cylinder kunt demonteren zonder de grondplaat volledig los te maken: je schuift de veer die over de as zit opzij, dan kun je de as naar buiten trekken en zo de pomp onder de grondplaat vandaan halen. Hadden we dit vooraf geweten, het scheelt een hoop gepriegel en gevloek.