Oplossing voor torderen aandrijfstang tonneau

Voor alle Saab cabrio rijders
Dominique montfort
Geregistreerd lid

Oplossing voor torderen aandrijfstang tonneau

Bericht door Dominique montfort » di 23 jul, 2024 13:05

Goedemiddag,

Ik vraag me af of het mogelijk is een versteviging of een verbetering uit te voeren om te voorkomen dat het vierkante eind van de aandrijfstang dat in de kruiskoppeling gaat tordeerd. Hierdoor 'botsen' de tonneau cover en kap. Gering weiliswaar maar dat hoort natuurlijk niet. Ik lees veel over de motor op de bevestigingsplaat, die verbetering heb ik al uitgevoerd. Ook komt de breekpen veel aan de orde in de kruiskoppeling maar daar is niets mis mee.
Weet iemand waardoor deze tordeerd of welke obstructie kan daarvoor zorgen?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Oplossing voor torderen aandrijfstang tonneau

Bericht door Steve-O » di 23 jul, 2024 13:28

Als je wat (detail)foto's plaatst wordt het makkelijker om mee te denken.

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » di 23 jul, 2024 14:02

https://i.postimg.cc/R0LCP1Vg/171888971 ... 373129.jpg

Hier is een link naar een eerder bericht met de stang die ik bedoel.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 23 jul, 2024 18:36

Afbeelding
Dank voor de foto, maar ik kan daaraan de afmetingen niet beoordelen en ook niet zien hoe dat in de auto gemonteerd is. Ik zie een stuk metaal, meer niet. Niet bot bedoeld. Ik kan hier alleen niet zoveel mee.

Heb je meer foto's met de situatie 'in situ'?

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » di 23 jul, 2024 18:43

Ik begrijp je. Dat is als je zelf in een projectje zit. Dan lijkt alles duidelijk. Zal straks even kijken voor wat duidelijkere foto's

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 23 jul, 2024 19:04

Dit is de stang die via de kruiskoppeling aan de motor zit toch?

Kennelijk is de breekpen toch nog te sterk dat de motor een wokkel maakt van deze stang. Zo’n Emotor met worm gear is echt ongelofelijk sterk. Dat is haast niet voor te stellen hoeveel koppel zn ding levert.
Het is wel afhankelijk van het materiaal en de afmetingen, maar imo hadden ze beter een holle as kunnen nemen met dezelfde doorsnede (oppervl.) veel torsiestijver… Er is dan ook best wel wat moment nodig om die cover te liften.
Wellicht is daarom de kapbediening met de komst van de 9-3v1 doorom gewijzigd naar een hydraulisch systeem. Probleem daarvan is dat de cilinders nog wel eens kunnen lekken…
Maar er kan ook zomaar iets mee gebeurt zijn wat normaliter bij normaal gebruik niet kan. De cover kan klem hebben gezeten door een opstakel oid…

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » di 23 jul, 2024 19:41

Ik zou zeggen dat de tonneau cover te zwaar gaat.
De boel is zo gemaakt dat het werkt. Alles is sterk genoeg voor normal plus een beetje en ouder worden... Zou je denken.
Dus als het net niet werkt/vrij loopt, gaat er iets te zwaar.
Of die stang is al eens een veel te zware belasting gehad en is nu het materiaal 'vermoeid'. Dan komt het ook nooit meer goed.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 23 jul, 2024 21:09

Zijn er onderdelen in het systeem die eens nieuw in het vet gezet zouden moeten worden?
Is er ergens een onderhoudsbeschrijving te vinden waarin staat welk vet waar ingespoten zou kunnen worden.
In de EPC staat doorgaans wel vermeld welke smeermiddelen e.d. op welke plaats moeten worden ingezet.

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » di 23 jul, 2024 21:33

Klopt Black Turbo. Ik heb in een poging het te repareren de stang warm gestookt en terug gebogen. Dat kun je op de foto nog een klein beetje waarnemen. Nu zit er nog meer twist op waardoor de uitslag dus niet meer ver genoeg reikt. Ik had gehoopt dat het zou houden maar die moeheid die je beschrijft kan ik me inbeelden.
Nu is er dus een 2 ledig vraagstuk.
1. Waar zou die blokkade door gebeurd kunnen zijn
2. Hoe kan je (maar moet je dat wel willen) eventueel dat vierkante stuk zoals Daniel zegt verstevigen zodat die twist niet meer komt.
Maar ja... Dan draait alles misschien kapot?
Ben nu nog aan 't werk maar zal als ik thuis ben een foto maken van hoe het zit nu.

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » di 23 jul, 2024 21:40

Steve-O schreef:
di 23 jul, 2024 21:09
Zijn er onderdelen in het systeem die eens nieuw in het vet gezet zouden moeten worden?
Is er ergens een onderhoudsbeschrijving te vinden waarin staat welk vet waar ingespoten zou kunnen worden.
In de EPC staat doorgaans wel vermeld welke smeermiddelen e.d. op welke plaats moeten worden ingezet.
Ook belangrijk natuurlijk!

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 23 jul, 2024 23:28

In principe is het materiaal over zijn rekgrens gegaan doordat het is vervormd. Hierdoor krijg je wel een soort verstevigings effect, maar zal hierdoor sneller bros breken. Het materiaal is minder ductiel geworden.
Omdat je het weer hebt gefatsoeneerd heb je het materiaal nog verder moeten belasten als de belasting die het heeft ondergaan bij de eerste vervorming. Je gaat dan steeds verder richting breuk.
In veel technische normen is maximaal 5% rek toegestaan. Kom je hierboven, bijvoorbeeld het maken van een bocht uit een buis (afhankelijk van diameter/buigradius) dan zul je deze na het vervormen spanningsarm moeten gloeien. Warm vervormen kan ook. Alleen dan is de mate van afkoeling een ding (vooral van 800 naar 500 graden ivm structuurveranderingen). Gaat dit te snel of te langzaam dan werkt dit ook verbrossing in de hand…( afhankelijk van het koolstof gehalte). Maar is in dit geval beter dan koud vervormen. Bij het gebruikte staal is het koolstof gehalte gering). Dus dat heb je goed bedacht. Maar hoe dan ook het doet wat met de structuur van het materiaal.
Het beste is de vervormde as/stang te vervangen voor een goed exemplaar… (nieuw of gebruikt)

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 23 jul, 2024 23:40

Een nadeel van warm vervormen, is dat het metaal heel erg begint te reageren met zuurstof boven de 300graden (oxidatie). Dus is daarna gevoeliger voor roest, dus je moet het wel weer goed conserveren! Zinkspray bijvoorbeeld.

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » di 23 jul, 2024 23:59

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog wat foto's van de huidige, dus weer verbogen stang.

https://i.postimg.cc/s296B7Nt/171881125 ... 040503.jpg
Dit is de situatie zoals ze was voordat ik iets aan de dak mechaniek gedaan had.

Ik heb geen metaalkunde gedaan Daniel maar dank voor je uitleg. Kan het wel volgen. Ik was ook ergens al bang dat het fragiel was geworden en gebleven na mijn eerste 'reparatie'. Ik heb al nagedacht een nieuw vierkant einde op de as te lassen met een soort hol overzetje om het uit te lijnen.
Maar misschien moet ik wel gewoon minder eigenwijs zijn en luisteren naar jullie en een nieuwe as scoren.
Maar ik vind dat knutselen zo leuk :D

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » wo 24 jul, 2024 0:25

Dit is wat ik wilde proberen. Ben geen technisch tekenaar waarvan acte.....

Afbeelding

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 24 jul, 2024 6:52

Haha ja dit had s ook het mooiste wat er is…

Voor nu heb je een werkende kap. Ik zou gewoon in de tussentijd kijken of je wat onderdelen kunt vinden. En dan ter zijner tijd vervangen.

Zelf maken is ook een idee. De ‘koppeling’ die je wil maken moet niet gaan slippen op de as. Ik zou het gat doorboren en dan een spanbus gebruiken. Als je een buis hebt die goed om de as past en deze wat langer maakt, kun je misschien een stuk vierkant vinden die daar dan weer precies binnenin past (echter moet deze ook in de motor passen). Is qua uitlijning makkelijker en ook met lassen. Ik denk dat het wel te doen is. Alleen je moet wel rekening houden dat de las niet in de weg zit. Of je moet iemand kennen die deze voor je kan frezen uit een stukje rondstaf…

Plaats reactie