Bandenwissel hoogte 45 naar 50?

Voor alle Saab cabrio rijders
rauwers
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bandenwissel hoogte 45 naar 50?

Bericht door rauwers » ma 17 jun, 2024 21:13

Hallo Saabisten,

een vraag over de banden onder mijn Saab hier in ES.
Saab cabrio 2006 met (standaard) Pirelli 18 inch 225/45/R18 op dit moment.

Buiten de F1 om, ben ik niet echt een Pirelli fan en wil deze banden wisselen met een
nieuwe set Michelin (runflat) 225/50/R18, dus een 0,5 cm meer omloop.
Ik was hier in ES bij een bandenbedrijf die mij erop wees dat dit afweek van de omschrijving
in de "Technico ES" en ze daar bij de ITV (APK) keuring wel eens moeilijk over kunnen doen.
Daar moet ik begin juli naar toe, dus tot dan blijven de Pirelli's eronder.
Ik woon tegen een uitloper van de berg Montgo en met af- en oprijden krats de voorbumper nog
net hoorbaar over het asfalt.
Ik denk met die 0,5 cm verschil, dat opgelost te hebben en de auto gaat toch na de keuring een
keer naar NL voor een totale overspuit! Dus de Michelins gaan snel wat kms maken.

Kan iemand mij vertellen of die 0,5 verhoging c.q. omloop gaat aanlopen op het loopvlak en/of
misschien bij een maximale draai-uitslag?

Hoor graag uw expertise en eventuele op- of aanmerkingen.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank,
Frank.

Afbeelding

Moeshkien
Geregistreerd lid

Re: Bandenwissel hoogte 45 naar 50?

Bericht door Moeshkien » ma 17 jun, 2024 22:24

Dat is 22.5mm (3.3%) verschil in hoogte van de wiel, veels te viel

Afbeelding

Moeshkien
Geregistreerd lid

Bericht door Moeshkien » ma 17 jun, 2024 22:28

rauwers schreef:
ma 17 jun, 2024 21:13
dus een 0,5 cm meer omloop
Die 45 of 50 is percentage van breedte (225), niet waarde in mm.

rauwers
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door rauwers » ma 17 jun, 2024 23:03

Moeshkien, dank je wel.

Helemaal duidelijk!
Met jouw eerste bericht zie ik duidelijk advies staan.
Foutje in mijn denkwijze die 0,5 cm.

Gaan we dus niet wisselen voor die Michelins. Jammer ...... maar waar!

Met vriendelijke groet,
Frank.

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » di 18 jun, 2024 7:29

Dan is 215/50/18 misschien wel een optie. Daarmee wordt het verschil met de oude band 1,25cm.
Hier kan je zelf wat 'spelen' met de maten en mogelijkheden.

https://www.mvwautotechniek.nl/bandhoog ... ulator.htm

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » di 18 jun, 2024 9:08

Ik wil niet lullig doen (nee, echt niet) maar dit is natuurlijk gerommel in de marge. Een 1,25 cm hogere band betekent in rijhoogte 6 mm erbij. De helft van de hogere band zit immers boven de naaf/as en de andere helft er onder. Dat schiet dus echt niet op.

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » di 18 jun, 2024 9:16

Eens. Qua rijden zul je er niks van merken. Enige is dat de snelheidsmeter een marginaal hogere snelheid zal aanwijzen, maar daar valt prima mee te leven.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 18 jun, 2024 9:57

Andersom, een grotere diameter wiel geeft een lagere snelheid op de meter. Wiel omtrek groter = minder omwentelingen per km. Maar die 6mm is feitelijk al het verschil tussen een nieuwe en een versleten band, dat loopt wel los. Als je auto te laag ligt zijn er betere oplossingen lijkt me

rauwers
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door rauwers » di 18 jun, 2024 18:16

Okido, ik lees de aanvullende informatie.
Die banden Michelin 225/50/18 heb ik dus al. Aanschaf van een andere bandenset (215/50/18) is niet de bedoeling.
Met de Michelins blijft de breedte hetzelfde, alleen de hoogte veranderd dus en kan mij ook niet voorstellen dat de
band met een verschil van laten we zeggen 1 cm (boven en onder de naaf) zal aanlopen! Of zie ik dat verkeerd?

Voor de jaarlijkse keuring ITV (APK) kan ik zo de set van mijn andere Saab overzetten.Dus geen probleem!

Ik twijfel nog wat wijsheid is, want de auto gaat naar NL en komt later dit jaar een keer weer terug.
Michelins rijden 10x beter dan die Pirelli's die nu met 5-6 mm al beginnen te roffelen en rollen!

Zal die aanlopen in het binnenscherm (boven) of niet?

JHP
Geregistreerd lid

Bericht door JHP » wo 19 jun, 2024 19:44

rauwers schreef:
ma 17 jun, 2024 21:13
Hallo Saabisten,

een vraag over de banden onder mijn Saab hier in ES.
Saab cabrio 2006 met (standaard) Pirelli 18 inch 225/45/R18 op dit moment.

Buiten de F1 om, ben ik niet echt een Pirelli fan en wil deze banden wisselen met een
nieuwe set Michelin (runflat) 225/50/R18, dus een 0,5 cm meer omloop.
Ik was hier in ES bij een bandenbedrijf die mij erop wees dat dit afweek van de omschrijving
in de "Technico ES" en ze daar bij de ITV (APK) keuring wel eens moeilijk over kunnen doen.
Daar moet ik begin juli naar toe, dus tot dan blijven de Pirelli's eronder.
Ik woon tegen een uitloper van de berg Montgo en met af- en oprijden krats de voorbumper nog
net hoorbaar over het asfalt.
Ik denk met die 0,5 cm verschil, dat opgelost te hebben en de auto gaat toch na de keuring een
keer naar NL voor een totale overspuit! Dus de Michelins gaan snel wat kms maken.

Kan iemand mij vertellen of die 0,5 verhoging c.q. omloop gaat aanlopen op het loopvlak en/of
misschien bij een maximale draai-uitslag?

Hoor graag uw expertise en eventuele op- of aanmerkingen.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank,
Frank.

Afbeelding
Wellicht een overbodige vraag, aangezien de bandenset al in bezit is, maar wat is de reden om runflat banden te monteren?
Mijn ervaringen met deze banden (dan wel niet onder een van mijn saabs) waren bijzonder slecht gezien de stugheid van de wang van de toch al lage band.

rauwers
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door rauwers » wo 19 jun, 2024 20:42

Beste JHP,

Ik had zelf een nieuwe Michelin bandenset RFT onder mijn xdrive BMW besteld,
Wist niet dat die met * (ster) moesten zijn. Die zijn gehomologeerd (zeg ik dat goed) speciaal
voor de BMW x-drive. Na een vakantie in Italië, dacht ik dat ze niet goed uitgebalanceerd waren,
dus ging ik terug naar het bandenbedrijf. Die gingen opnieuw balanceren, zonder verbetering en
kwamen toen met die * speciale steraanduiding", die ontbrak. Even nagelezen en dat klopt!
Dus heb ik een nieuwe set * besteld en de oude set zonder * hier nog liggen. Ze zijn stugger,
hebben een dikkere wang en ze zijn wel hoger dan de oorspronkelijke bandenmaat van de Saab.
Ik woon hier, zoals gezegd, op een uitloper van een berg. Verder gebruik ik de cabrio alleen maar
voor toertochtjes in de "binnenlanden" van Spanje.

Heb inmiddels een keer met een platte band gestaan in de binnenlanden, onder de brandende en
hete zon, geen schaduw, twee auto's die passeerden ...... en da's geen pretje!

Het weg- en terugrijden geeft met een Aero als problemen en bedacht mij zo ...... als ik ze nu op
de Saab zet ....... iets hoger ...... heb ik mogelijk dat kratsen verholpen.
Verder is het hier vaak zo manoeuvreren op veel slechte weggetjes, dat wat stugger een verbetering
is of kan zijn voor het comfort en rijgedrag!
Ook het rijcomfort van Michelin is over het algemeen vele malen beter dan andere (merk)banden en
de auto moet binnenkort nog een retourtje NL doen.

Dus runflat (RFT), omdat ik ze heb en ik verwacht dat dit geen belemmeringen is (integendeel) voor
Spaans- en snelweggebruik.

Groetjes,
Frank.

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » do 20 jun, 2024 13:45

Cabrio en Runflat zijn helaas zoiezo een slechte combi..

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » vr 21 jun, 2024 12:42

hey
gisteren de 235x50 (omdat ik die had ) eraf gedaan en vervangen door een ander set velgen en banden 225x45
beide 17 inch
de baas zegt dat de auto nu veel beter rijdt en dat ze die ander set nooit meer terug wil

mvg werner

Michail
Geregistreerd lid

Bericht door Michail » zo 23 jun, 2024 12:53

Voor run flat heb je ook een zgn run flat velg nodig. In de velg zit een extra rand om te voorkomen dat de band van de velg afloopt als er geen lucht meer inzit. Run Flats op een niet run flat velg geeft je niet de zekerheid van door rijden met een lekke band

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » wo 31 jul, 2024 9:58

werli schreef:
vr 21 jun, 2024 12:42
hey

de baas zegt dat de auto nu veel beter rijdt

mvg werner
De gewone baas of de hoogste baas (thuis)?

Een vraag over banden voor een Saab zal wel geen sexy onderwerp zijn maar dat weerhoudt mij er niet van om er een te stellen. Bij de aankoop in 2016 van de cabrio heb ik twee banden vervangen. Kort daarna heb ik de alu 45 set vervangen door 17 inch Hirsch waarop al banden zaten. Daarvan zijn nu de voorste twee versleten. Kan ik de destijds nieuwe banden over (laten) zetten of kan ik beter twee nieuwe kopen?
Ingeval het overzetten een optie is, bij wie kan ik dat het beste laten doen? De achtergrond van deze vraag is dat ik de Hirsch velgen niet beschadigd terug wil krijgen en goed gebalanceerd wil hebben. Ik heb geen fijne ervaringen met sommige kwikfitters van deze wereld.

Plaats reactie