Algen op je dak en elk jaar weer.
-
gj.stegeman
- Donateur

Algen op je dak en elk jaar weer.
Heb de cabrio nu een paar jaar en rijdt er het hele jaar mee door. Staat nooit binnen.
Elk jaar rondom deze tijd verschijnen de algen weer en groeien. Ondanks elk jaar reinigen, verven en impregneren met de Renovo producten. Dak lekt niet. Cabrio 9-3 OG komt uit 2000.
Is dit een jaarlijks klusje waar jullie ook tegenaan lopen of woon ik in een gebied (Flevopolder) waar veel algengroei is.
Zie ook dat sommige mensen na reinigen Fabsil Gold gebruiken. Werkt dat soms beter om de algen tegen te houden?
Elk jaar rondom deze tijd verschijnen de algen weer en groeien. Ondanks elk jaar reinigen, verven en impregneren met de Renovo producten. Dak lekt niet. Cabrio 9-3 OG komt uit 2000.
Is dit een jaarlijks klusje waar jullie ook tegenaan lopen of woon ik in een gebied (Flevopolder) waar veel algengroei is.
Zie ook dat sommige mensen na reinigen Fabsil Gold gebruiken. Werkt dat soms beter om de algen tegen te houden?
-
werli
- Donateur (2x)

Re: Algen op je dak en elk jaar weer.
heey
op YT dacht ik gezien te hebben dat men reinigen best om de paar maanden doet en dan impregneren
mvg werner
ik denk dat daar het probleem zitgj.stegeman schreef: ↑za 30 mar, 2024 18:26
Ondanks elk jaar reinigen, verven en impregneren met de Renovo producten.
op YT dacht ik gezien te hebben dat men reinigen best om de paar maanden doet en dan impregneren
mvg werner
-
gj.stegeman
- Donateur

Denk dat je daar een punt hebt. Dus eerst vaker reinigen, zodat alle algen eruit zijn.
Dacht eerst dat het te maken had met het feit dat in in Flevoland woon.
Dacht eerst dat het te maken had met het feit dat in in Flevoland woon.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Geen idee, ik kocht ooit een cabrio met ik dacht een zwart dak
Na het schoonmaken ( met groene zeep) bleek deze blauw
Schijnt dat in groene zeep iets zit tegen algen
Wel de pot gebruiken
Na het schoonmaken ( met groene zeep) bleek deze blauw
Schijnt dat in groene zeep iets zit tegen algen
Wel de pot gebruiken
-
werli
- Donateur (2x)

heey
ondanks dat groene zeep gepromoot word zeggen verschillende YT filmpjes het tegenovergestelde
laatst zelf geprobeerd een strek vervuil dak te reinigen
eerst met groene zeep,wat viel dat dik tegen
zelfs een power clean gebruikt meerdere malen, gaf nog geen goed resultaat (naar mijn wensen )
ik heb daarna een professionele reinigings machine gekocht (kan je ook huren) na al dat reinigen met producten sta je versteld wat er dan nog afkomt
het water leek wel espresso koffie
ben er meerdere dagen mee zoet geweest
reinigen drogen,reinigen drogen reinigen drogen ....tot je tevreden bent..impregneren en nog eens
maar waar ligt het eigenlijke probleem: dat het dak gewoon te weinig gereinigd/verwaarloosd word, nu regelmatig machine erover heen en impregneren
mvg werner
ondanks dat groene zeep gepromoot word zeggen verschillende YT filmpjes het tegenovergestelde
laatst zelf geprobeerd een strek vervuil dak te reinigen
eerst met groene zeep,wat viel dat dik tegen
zelfs een power clean gebruikt meerdere malen, gaf nog geen goed resultaat (naar mijn wensen )
ik heb daarna een professionele reinigings machine gekocht (kan je ook huren) na al dat reinigen met producten sta je versteld wat er dan nog afkomt
ben er meerdere dagen mee zoet geweest
reinigen drogen,reinigen drogen reinigen drogen ....tot je tevreden bent..impregneren en nog eens
maar waar ligt het eigenlijke probleem: dat het dak gewoon te weinig gereinigd/verwaarloosd word, nu regelmatig machine erover heen en impregneren
mvg werner
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

Filmpje gezien. Stoomreiniging. Voor de metalen delen okay, maar voor het vinyl lijkt mij dat best heftig: Hoge druk en hoge temperatuur.
-
ReinO
- Donateur (2x)

heeft iemand al eens baking soda geprobeerd? zal ook niet in 1 keer goed gaan maar
groene zeep: dan blijf je bezig idd.
Wanneer de zon straks schijnt: veel met de kap in zon rijden!
groene zeep: dan blijf je bezig idd.
Wanneer de zon straks schijnt: veel met de kap in zon rijden!
-
beekemm
- Geregistreerd lid
Nou in Drenthe groeien diezelfde algen hoor, heb van alles geprobeerd Toen de auto eerst door de wasstraat, "doe ik al jaren en niet aan het dak gemerkt" mijn dak is uit 1996 ja nog steeds het originele en lekt niet.
Daarna sopje groene met Biotex erop gesmeerd afgedekt, het was lekker warm en paar uur laten intrekken, heel goed afspoelen en zo waar het meeste was weg, alleen wat naden moest ik bij werken, en een week later heb ik het, maar eens geïmpregneerd, was voor mij de eerste keer in 5 jaar.
Dus ondanks dat iedereen roept dat de 900ng daken slecht zijn schijn ik mazzel te hebben, heb 2 stangetjes gelast, Jaap Noord zag dat er een gebroken was, ik dacht van niet, "maar hij had gelijk zoals zo vaak over cabrio's" en 2 microschakelaars vervangen gaat het ding gewoon open en dicht, wel even geduld hebben. Mag ook wel als je weet wie de daken maakte en wat Saab ervoor betaalde.
Daarna sopje groene met Biotex erop gesmeerd afgedekt, het was lekker warm en paar uur laten intrekken, heel goed afspoelen en zo waar het meeste was weg, alleen wat naden moest ik bij werken, en een week later heb ik het, maar eens geïmpregneerd, was voor mij de eerste keer in 5 jaar.
Dus ondanks dat iedereen roept dat de 900ng daken slecht zijn schijn ik mazzel te hebben, heb 2 stangetjes gelast, Jaap Noord zag dat er een gebroken was, ik dacht van niet, "maar hij had gelijk zoals zo vaak over cabrio's" en 2 microschakelaars vervangen gaat het ding gewoon open en dicht, wel even geduld hebben. Mag ook wel als je weet wie de daken maakte en wat Saab ervoor betaalde.
-
gj.stegeman
- Donateur

Met welke reinigingsmachine heb je dat gedaan. Ga het dak wel een paar keer schoonmaken voordat het geïmpregneerd wordt.werli schreef: ↑zo 31 mar, 2024 8:56heey
mvg werner
-
gsuk
- Geregistreerd lid
Kreeg deze lijst laatst als tip voor een perfect schoon dak(moet het nog zelf proberen;) )

-
Qabriolet
- Donateur (6x)

Er zijn heel veel verschillende middelen op de markt en er worden nog meer middelen gebruik voor reiniging en bescherming. Officiële middelen, soms uit de watersport, en ‘huis tuin en keuken’ producten zoals groenzeep en bakingsoda. Die laatsten middelen worden in de regel door kenners afgeraden…

Ik heb net het dak met Poorboy’s APC https://www.carclean.com/nl/poorboys-wo ... 946ml.html gereinigd. Aangebracht op een nat dak, verhouding 1:7. Even in laten werken, 10-15 min. Met paardenharen borstel geboend. Deze is zacht en neemt het reinigingsmiddel op, waardoor dit actief blijft. Afspoelen met water tot er geen reinigingsmiddel achterblijft. Eventueel nog een keer reinigen.
Daarna Fasbil Gold https://team-outdoors.nl/fabsil-gold-1-liter.html, met een kwast aangebracht. Ongeveer 0,5 L. gebruikt.

Ik heb net het dak met Poorboy’s APC https://www.carclean.com/nl/poorboys-wo ... 946ml.html gereinigd. Aangebracht op een nat dak, verhouding 1:7. Even in laten werken, 10-15 min. Met paardenharen borstel geboend. Deze is zacht en neemt het reinigingsmiddel op, waardoor dit actief blijft. Afspoelen met water tot er geen reinigingsmiddel achterblijft. Eventueel nog een keer reinigen.
Daarna Fasbil Gold https://team-outdoors.nl/fabsil-gold-1-liter.html, met een kwast aangebracht. Ongeveer 0,5 L. gebruikt.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Mijn tactiek is: goed borstelen in de groene zeep, met veel water en borstelen uitspoelen.
Als het door en door gedroogd is in de Fabsil Gold kwasten. Daardoor ook perfect waterdicht
Zo heb ik het jaren terug eens gedaan, k ga het nu voor het eerst eens herhalen, voornamelijk omdat na deze warme/natte winter er wat groene aanslag terug komt.
Als het door en door gedroogd is in de Fabsil Gold kwasten. Daardoor ook perfect waterdicht
Zo heb ik het jaren terug eens gedaan, k ga het nu voor het eerst eens herhalen, voornamelijk omdat na deze warme/natte winter er wat groene aanslag terug komt.
-
phanot
- Donateur (2x)

Een land waar het al 7 maanden bijna onafgebroken regent is misschien geen geschikt land voor cabriolets ?
-
verde900
- Donateur

Linnen kappen zijn best duurzaam, behalve als je onder aanvliegroutes van Schiphol woont..
Ff schoonmaken is dan beter dan noodgedwongen moeten vervangen
Ff schoonmaken is dan beter dan noodgedwongen moeten vervangen