Dak en achterklep gaat niet (elektrisch) open
-
dredeman
- Geregistreerd lid
Dak en achterklep gaat niet (elektrisch) open
Vorig jaar werkte het dak van mijn 9-3 OG uit 2000 feilloos, maar deze lente laat hij me in de steek. Hij doet helemaal niks en er is geen foutmelding op het display. Achterklep is alleen te openen met de sleutel (dat merkte ik het eerst). Zekering in de auto is oké, ik weet niet of er ook nog ergens een relais of tweede zekering is. De hydrauliek is in orde (vernieuwd door de vorige eigenaar en niveau is voldoende) en de hydraulische motor van de kap werkt als hij direct aangestuurd word, de tonneau cover werkt ook elektrisch. De dakcomputer is (eventjes) vervangen door een Saab-garagist die het verder ook niet weet (niet een van de usual suspects), maar dat hielp niet. Kloppen op de achterste sensoren in de kofferbak helpt ook niet en de bedrading ziet er goed uit. Tech2 zegt dat het dak zowel open als dicht is.
Betekent het feit dat de kofferklep niet reageert op de knop/afstandsbediening dat dat het in de achterste sensoren moet zitten of kan het aan alle elektrische onderdelen liggen? Kan ik het op de een of andere manier meten met een multimeter of is het echt een klus voor een goede Saab-specialist met een Tech2 of een cabriodak-expert? Enig idee van de kosten? Sommige sensoren zijn leverbaar, andere niet. Kun je die geïmproviseerd repareren?
Betekent het feit dat de kofferklep niet reageert op de knop/afstandsbediening dat dat het in de achterste sensoren moet zitten of kan het aan alle elektrische onderdelen liggen? Kan ik het op de een of andere manier meten met een multimeter of is het echt een klus voor een goede Saab-specialist met een Tech2 of een cabriodak-expert? Enig idee van de kosten? Sommige sensoren zijn leverbaar, andere niet. Kun je die geïmproviseerd repareren?
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Re: Dak en achterklep gaat niet (elektrisch) open
Als het dak niet zeker 'weet' dat deze in een veilige positie is, werkt de electrische ontgrendeling van de achterklep niet.
Ik denk dat je dus eigenlijk alleen een probleem met je dak hebt.
Het beste zou zijn als je even iemand vind met een Tech2. Dan kun je het dak stik voor stuk aansturen en uitlezen om te kijken wat er mis is. Maar het zou bij wijze van een sensor/schakelaar van de haak waarmee het dak in de tonneau vast gehouden word kunnen zijn.
Ik denk dat je dus eigenlijk alleen een probleem met je dak hebt.
Het beste zou zijn als je even iemand vind met een Tech2. Dan kun je het dak stik voor stuk aansturen en uitlezen om te kijken wat er mis is. Maar het zou bij wijze van een sensor/schakelaar van de haak waarmee het dak in de tonneau vast gehouden word kunnen zijn.
-
dredeman
- Geregistreerd lid
Re: Dak en achterklep gaat niet (elektrisch) open
Dank, dat is alvast een begin!
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Re: Dak en achterklep gaat niet (elektrisch) open
Dan heb je je probleem gevonden, de uitdaging is alleen uit te vogelen welke van de microschakelaars een onjuiste waarde doorgeeft waarschijnlijk. Dit soort problemen kan best een leuke uitdaging zijn om boven water te krijgen, zeker als je er weinig/geen ervaring mee hebt. Je kunt volgens mij in WIS een redelijk gedetailleerde beschrijving vinden van waar de dakcomputer naar kijkt en in welke volgorde welke schakelaars welke status moeten geven.
-
dredeman
- Geregistreerd lid
Re: Dak en achterklep gaat niet (elektrisch) open
Ja dat staat inderdaad in WIS. In zijn algemeenheid lijkt het me echt iets voor een goede Saab-specialist, want het klinkt allemaal behoorlijk ingewikkeld. Maar bij het doorlezen zag ik wel iets dat me aan het denken zette. Enkele weken geleden ging regelmatig het waarschuwingslampje van de achterklep branden, terwijl die toch dicht was. Daar ga ik iig naar kijken.
-
coppe218
- Donateur (3x)

Re: Dak en achterklep gaat niet (elektrisch) open
Dan lijkt het erop dat je de sensor moet hebben die controleert of je achterklep vergrendeld is. Als hij denkt/meet dat hij niet dicht is zal de kap niet werken.
-
klaasj
- Donateur (8x)

Re: Dak en achterklep gaat niet (elektrisch) open
En dat is dus gewoon de sluitunit van de achterklep. Niet zo moeilijk om die te vervangen.
-
dredeman
- Geregistreerd lid
Re: Dak en achterklep gaat niet (elektrisch) open
Dank! Nu 'Microschakelaar Achterklepslot Saab 900NG/9-3v1/9-5 gebruikt' besteld en de montage daarvan lijkt me me idd niet ingewikkeld. Wat ik wel erg ingewikkeld vond, was de lijst met foutmeldingen in WIS, vooral omdat ik geen foutmelding had op het SID. Maar wat er gebeurt bij het openen en sluiten wordt dan weer heel duidelijk beschreven in WIS.
-
dredeman
- Geregistreerd lid
Re: Dak en achterklep gaat niet (elektrisch) open
Montage was i.d.d. een fluitje van een cent. Ook mooi om te zien hoe goed het in elkaar zit. Maar het heeft helaas geen enkel verschil gemaakt.
-
dredeman
- Geregistreerd lid
Re: Dak en achterklep gaat niet (elektrisch) open
WIS zegt dit:
The following table illustrates the condition of the switches and microswitches when the soft top is completely raised (closed) and locked to the windscreen frame.
Switch/Microswitch Condition
Windscreen frame, left
ON
Windscreen frame, right
ON
Main cylinder, up
ON
Main cylinder, down
OFF
Fifth bow cylinder, up
OFF
Fifth bow cylinder, down
OFF
Fifth bow intermediate position
ON
Fifth bow latch, left
ON
Fifth bow latch, right
ON
Soft top cover cylinder, up
OFF
Soft top cover latch, left
CLOSED
Soft top cover latch, right
CLOSED
Dat zou je dus allemaal kunnen checken met een Tech2 maar het aanschaffen van zo’n Chinese clone of een of andere softwarematige oplossing lijkt me niet echt lonend want daarmee heb ik nog steeds de expertise niet. Kortom: lijkt me nog steeds iets voor ‘n Saabspecialist.
The following table illustrates the condition of the switches and microswitches when the soft top is completely raised (closed) and locked to the windscreen frame.
Switch/Microswitch Condition
Windscreen frame, left
ON
Windscreen frame, right
ON
Main cylinder, up
ON
Main cylinder, down
OFF
Fifth bow cylinder, up
OFF
Fifth bow cylinder, down
OFF
Fifth bow intermediate position
ON
Fifth bow latch, left
ON
Fifth bow latch, right
ON
Soft top cover cylinder, up
OFF
Soft top cover latch, left
CLOSED
Soft top cover latch, right
CLOSED
Dat zou je dus allemaal kunnen checken met een Tech2 maar het aanschaffen van zo’n Chinese clone of een of andere softwarematige oplossing lijkt me niet echt lonend want daarmee heb ik nog steeds de expertise niet. Kortom: lijkt me nog steeds iets voor ‘n Saabspecialist.