Doorrijden in een Saab Cabrio OG.

Voor alle Saab cabrio rijders
Gebruikersavatar
KoenB
Geregistreerd lid
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 08 jun, 2018 11:23
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Doorrijden in een Saab Cabrio OG.

Bericht door KoenB » di 10 mei, 2022 19:02

Omdat bovenstaande vragen ook veelvuldig door mijn hoofd gaan, voel ik ook de behoefte om ahv mijn MY99 cabrio te reageren :) Met een gemiddeld verbruik van rond de 1:11 moet ik met de huidige brandstofprijzen dus net wel net niet bijleggen voor de 19/ct per km die ik door mijn werkgever vergoed krijg voor zakelijk reizen en woon/werk verkeer. Gevoelsmatig zit dat niet lekker omdat ik natuurlijk ook geld kwijt ben aan onderhoud, verzekering en wegenbelasting. Daarnaast ben ik mij bewust dat een CO2 uitstoot van 225g/km vandaag de dag echt niet meer kan op de CO2 prestatieladder. Nu ben ik gezegend met een parkeerplek op eigen grond, 12 zonnepaneeltjes op het dak en heb ik gekozen voor een energiecontract met 100% groene stroom. Door bovenstaande overstappen overweeg ik dan ook over te stappen op een BEV of PHEV. Maar laten we dat nu eens rationeel bekijken, of beter gezegd, fiscaal bekijken.

Onderhoud
Ik heb de auto nu (bijna) 4 jaar en gebruik hem als daily driver, weliswaar met nog geen 15.000km/jaar. Destijds aangeschaft voor niet veel meer dan de dagwaarde en de afgelopen 48 maanden cumulatief zo'n 5300 euro aan preventief en correctief onderhoud aangegeven. Denk aan dingen als brandstofpomp, motorsteunen, draagarmrubbers, aircosysteem, dynamo, uiteraard olie/filters, maar ook inclusief banden, lampjes etc. Omgerekend per maand is dat 110 euro. En op de kleine dingetjes en de olie/filters na laat ik praktisch alles door de garage (specialisten) doen. Tel daar 100 euro voor MRB en verzekering bij op en de auto kost 210 euro aan vaste lasten. Daarnaast dus zo'n 19 a 20 cent per gereden kilometer aan brandstof.

Het elektrische alternatief kost al snel zo'n 500 euro per maand aan afschrijving of private lease. Geen MRB t/m eind 2024, maar door de dagwaarde van een EV is het wel verstandig deze all-risk te verzekeren waardoor je flink meer kwijt bent aan de verzekering. Zeg voor het gemak minimaal 60 euro per maand. Dus minimaal 560 euro/mnd om de auto alleen al voor de deur te hebben staan. Dat is 350 euro per maand meer. Daar kan je een hoop kilometers voor tanken! Daarbij is stroom is vandaag de dag ook niet meer gratis, omgerekend ben je al snel 8-10ct per kilometer aan elektriciteit kwijt obv de actuele tarieven. Een tweedehands PHEV, bijvoorbeeld een Passat GTE (off topic: leuke auto!), kost misschien de helft aan afschrijving en zit qua variabele kosten er misschien tussenin. Conclusie: fiscaal gezien is het gewoon het aantrekkelijkste om de kosten van een forse jaarlijkse onderhoudsbeurt en een jaarlijks pechgeval voor lief te nemen en lekker door te karren. Een andere tweedehands auto zal in mijn visie alleen goedkoper kunnen zijn als je ook een klasse lager gaat rijden (A, B of C-segment).

Deze maand moet mijn auto weer door de keuring. Betekent dat door bovenstaand pleidooi dan dat ik zonder meer akkoord zal geven aan een te verwachten offerte van 800-1200 euro aan preventief onderhoud? Dat weet ik nog niet. Er zijn anders dan het kostenplaatje namelijk wel andere beweegredenen om toch over te stappen op een onderhoudsvriendelijke auto. Denk aan imago mbt milieuprestaties, praktische inzetbaarheid, geen angst om langs de weg te komen staan etc. Ik ben er nog niet uit.
---

MY'99 9-3 2.0t SE Cabriolet
MY'19 Volvo V60 T5

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Doorrijden in een Saab Cabrio OG.

Bericht door gj.stegeman » di 10 mei, 2022 22:57

Dat blijft lastig en ik snap de overweging om over te stappen.
Moet denken aan mijn Citroën XM tijd. Reed jarenlang zo'n 40 tot 50.000 km per jaar met die diesel uit bouwjaar 2000. Kreeg wel een km-vergoeding van de baas. Wel veel onderhoud zelf doen en soms uitbesteden. Qua vergoeding kon het wel en de rest zag ik maar als hobby. In het weekend klussen, want maandag moest ik weer op pad. Grotere klussen uitstellen als er meer tijd was en ondertussen maar hopen dat het nog zou rijden. Zoals de distributie, dieselpomp, radiator zelf vervangen en natuurlijk het beroemde veersysteem.
Op een gegeven moment stopte de baas met de km-vergoeding, want een leaseauto was gunstiger en mocht met de diesel niet meer in elke stad. Dus XM weg (jammer helaas) en een Toyota Avensis station. Niks mis mee. Toch geen klik.

Na een paar jaar een nieuwe baan. Lease-auto inleveren. Toen eerst weer op zoek naar een XM. Toch niet gedaan en voor een Saab 9-3 gekozen. Ik was verbaasd over het gemak van het onderhoud in vergelijking met de XM. Later de 9-3 omgeruild voor een Cabrio.

Situatie is nu anders. Rijdt wel elke dag in de cabrio naar het werk, maar zou het ook op de fiets kunnen doen. Denk per jaar zo'n 10 tot 15.000 km. Dus als er echt wat aan de hand is geen stress meer dat het de volgende dag gemaakt moet zijn.
Merk wel dat het onderhoud nu steeds meer wordt elk jaar wil ik het in goede conditie houden, want dat ding is wel 22 jaar oud. Waar ik bij de XM het meeste van schrok is de conditie van verschillende kabelbomen en elektrische aansluitingen. Soms compleet vergaan of zo bros dat als je het aanraakte het bijna uit elkaar viel. Kan mij niet voorstellen dat dit bij een Saab anders is.
Kan wel van APK naar APK gaan. Zoveel zegt de APK ook niet alleen dat de auto op dat moment veilig was om op de weg te mogen rijden.
We gaan verder klussen, investeren en vooral genieten van de Cabrio de komende jaren.

Plaats reactie