Brandstof pomp vervangen via eigen gemaakt luikje

Voor alle Saab cabrio rijders
beekemm
Geregistreerd lid
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 20:33
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Brandstof pomp vervangen via eigen gemaakt luikje

Bericht door beekemm » ma 23 aug, 2021 11:53

Door zeuren is ook een vak, het gat gaat echt geen apk probleem opleveren, ik heb nog nooit een apk meester onder een achterbanken zien kijken, niet iedereen van ons heeft geld voor het opscheppen liggen en een super sleutelplaats met brug enz enz en moeten daardoor wel eens iets van de plank gebruiken of een bekend trucje toepassen, om de zaak aan de praat te houden. en ja ook niet iedereen wil alles super origineel houden, maar de boel op zijn of haar manier opleuken en rijdend houden, en zolang dat maar veilig gebeurt, remblokjes van de sloop halen gaat mij ook te ver maar imitatie gebruiken waarom niet.
Saab 900NG Cabrio 1996 2.0I
Saab 9000 CDE automaat 1994 2.3I

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Brandstof pomp vervangen via eigen gemaakt luikje

Bericht door reiernumans » ma 23 aug, 2021 14:41

Ik zeg ook niet dat het luikje een apk probleem geeft, je hebt duidelijk mijn bericht niet goed gelezen. Daarnaast kan ik je verzekeren dat ik alles behalve het geld voor het opscheppen heb liggen. Ik ben ook maar een arme sloeber die op 10 hoog in een studentenflat woont en ook maar net aan alles in de lucht kan houden.

Het leest hier alsof het demonteren van zo'n tank echt een ongelofelijke opgave is. Dat is absolute onzin, daarom blijf ik zo drammen op die tank er onderuit halen.. Bij een 9-3OG hoef je nota bene nieteens andere zaken onder de auto te demonteren om de tank te kunnen laten zakken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de 9-3ss waar de uitlaat onder de auto uit moet om de tank te kunnen demonteren..
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Brandstof pomp vervangen via eigen gemaakt luikje

Bericht door evo » ma 23 aug, 2021 16:03

Eens met Reier... maar dat mocht al wel blijken. En ook zonder brug en fancy krikken en steunen is het prima te doen. Heb het lang geleden zo eens bij me op de oprit gedaan...

Achterkant op as steunen, en je kunt overal prima bij. Kun je zelfs nog even kijken of je je handremkabel extra kunt schoonmaken en smeren. Die dingen gaan altijd na een poos stroef lopen.

Maar hé, iedereen moet vooral doen waar ie zich goed bij voelt. En wat hier wordt geschreven zijn vooral goed bedoelde tips. Dus elkaar erover beoordelen hoeft niet.

...maare... is ie die pomp niet allang vervangen? :wink:
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Brandstof pomp vervangen via eigen gemaakt luikje

Bericht door Sapphire » ma 23 aug, 2021 16:13

Ik heb laatst ook gewoon mijn #2 zuiger vervangen via zo'n luikje. Met de slijptol ff een sleuf in het blok getrokken, beetje uitkijken voor de krukas, nieuw zuigertje er in gefrot (gebruikte uit een stukgelopen blokkie) en alles met JB Weld weer op z'n plek. Prima... Zo'n gezeur dat mensen het blok er uithalen voor zoiets kleins :mrgreen:

Oh wait... Eens met Evo, Reier en wellicht anderen. Pure armoe om zo'n gat te knippen. Tank demonteren is totaal niet spannend en als je geen geld hebt voor zo'n reparatie uitbesteden (wat geen schande is) kun je het ook prima zelf doen, zo'n gat op de juiste plek maken zonder andere dingen te vernaggelen is ongeveer precies even moeilijk). En je kunt je ook afvragen of het slim is om (kennelijk) zonder budget met een tikkende tijdbom in het buitenland rond te rijden. Dat is dan toch ook "de goden verzoeken"? Er kan vanalles misgaan bij een 9-3, genoeg dingen die vaker voorkomen dan een brandstofpomp die onderweg de pijp aan Maarten geeft.

Ik snap best de redenatie maar als je een gat in de bodem nodig hebt om op vakantie je pomp te vervangen zonder "urenlang oponthoud" heb je aan de beschikbare kofferruimte te weinig om uit voorzorg alles mee te nemen. Want dan heb je ook een reserve dynamo, starter, koppeling slave en master, DI-cassette, multriem incl. rollen en spanner, flex deel uitlaat, ophangrubbers uitlaat, een volwaardig reservewiel, behoorlijke krik en gereedschapsset en ga zo maar door nodig. Heel toevallig rijden die gewoon rond genaamd ANWB zodat je zelf niet elk mogelijk risico onderweg hoeft af te dekken.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Brandstofpomp vervangen via eigen gemaakt luikje

Bericht door Steve-O » vr 03 sep, 2021 13:59

De ANWB, ADAC en anderen hebben helemaal geen (quote Sapphire) "reserve dynamo, starter, koppeling slave en master, DI-cassette, multriem incl. rollen en spanner, flex deel uitlaat, ophangrubbers uitlaat, een volwaardig reservewiel voor je bij zich". Wat een nonsens. Op het reserverwiel na passen die dingen tezamen prima voor je achterbank op de vloer ... :bullie:

De tankbanden zijn doorgaans sterk genoeg om nog 50-150k mee door te rijden. Maar bevestiging ervan is vaak zo met roest vuil en/of tectyl of een combinatie van dat alles bekleed, dat dat de klus voor menigeen tot een "dingetje". Maar een setje nieuwe kost je inderdaad de kop ook niet. De oude eraf "knippen" heeft als voordeel dat je de carrosserie ook eens boven de tank kun reinigen en inspecteren op (beginnende) roest.

Maar laat iedereen voor zichzelf beslissen. :O:
Laatst gewijzigd door Steve-O op wo 22 sep, 2021 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

MafvanUtreg
Donateur
Donateur
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 23:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Brandstof pomp vervangen via eigen gemaakt luikje

Bericht door MafvanUtreg » di 21 sep, 2021 22:41

MafvanUtreg schreef:
vr 20 aug, 2021 21:32
het reparatiesetje voor het brandstof probleem is binnen . .

nu wachten op een paar uur droog weer, omdat we het gaan proberen om de bank er uit te halen en een opening te maken in de bodemplaat

wie heeft hier ervaring mee en kan mij voorzien van enige tips en trucs . . . of wellicht een helpende hand ??

Een update voorwat betreft de brandstofpomp . . :-)

Deze is vervangen, door keurig de tank en andere onderdelen te verwijderen, deze stappen waren prima te doen blijkbaar want anderhalf uur later was het gefixt . . .

Echter tijdens de eerste tankbeurt ging het mis . . . stond ineens met mijn slippers in een plas benzine

De anderhalf uur was toch iets te snel, want de aansluiting van tankdop naar benzine tank zat niet helemaal goed, tijdens het terug plaatsen, dus een half uurtje extra :P :P
Saab 93 Cabrio - 2.0L 16V Turbo - Aero (black)
Volvo 850 - 2.3i T-5 (red)

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Brandstof pomp vervangen via eigen gemaakt luikje

Bericht door tanisha » di 21 sep, 2021 23:27

Spul is oud tankbanden gaan stuk, uitlaat kan vaak de demontage niet meer aan en de slangen klemmen van de tank ontluchting zijn vast geroest.

Heb je geen zin om om bovenstaande te vervangen is de gat knip methode een prima oplossing.
Wil je geen gat kan je het een en ander tegen gaan komen.

Het zijn keuzes persoonlijk kies ik voor het gat om er gemakkelijk onderweg weer bij te kunnen.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Brandstof pomp vervangen via eigen gemaakt luikje

Bericht door reiernumans » wo 22 sep, 2021 10:40

De uitlaat hoeft helemaal niet los, en als de slangen/klemmen slecht zijn zou ik ze hoe dan ook vervangen om lekkages en benzinegeur te voorkomen.. ;-)
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4169
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Brandstof pomp vervangen via eigen gemaakt luikje

Bericht door busy » wo 22 sep, 2021 13:37

zo ziet dat eruit als je tank er onderweg haalt, beter dan een luikje. Uitlaat hoeft er niet onderuit.


Afbeelding
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Brandstof pomp vervangen via eigen gemaakt luikje

Bericht door tanisha » wo 22 sep, 2021 14:26

Als de brandstof tank een beetje leeg kom je er wel mee weg de uitlaat te laten zitten.
Als die vol is laat ik hem op de transmissie krik zakken.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Plaats reactie