Impregneren, ja of nee?
-
gejasi
- Donateur

Impregneren, ja of nee?
Ik lees op internet verschillende standpunten over het wel of niet impregneren van de cabriokap.
Wat is jullie ervaring: alleen met groene zeep wassen, of ook impregneren (tegen uv-straling?)?
Wat is jullie ervaring: alleen met groene zeep wassen, of ook impregneren (tegen uv-straling?)?
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Re: Impregneren, ja of nee?
De meningen over wel of niet impregneren lopen uiteen.
Op Autoscout24 wordt nadrukkelijk afgeraden om de kap de impregneren:
Maar er zijn ook professionele autoreinigers die juist adviseren om het wél te doen:
Ik ben zelf voorstander van impregneren omdat je daarmee de kap beter vuil- en waterafstotend maakt.
Op Autoscout24 wordt nadrukkelijk afgeraden om de kap de impregneren:
Bron: https://www.autoscout24.nl/informeren/a ... -reinigen/Er zijn een aantal zaken die men beter niet kan doen als het op het onderhoud van een cabriodak aankomt.
Zo is het voor de levensduur en kleur niet verstandig om een cabriodak te impregneren met een beschermende laag.
Het impregneren van een cabriodak wordt door professionals dan ook ten zeerste afgeraden.
Maar er zijn ook professionele autoreinigers die juist adviseren om het wél te doen:
Bron: https://www.a1-carcleaning.nl/cabrio-dak-reinigen/Ons advies is om een cabriodak minimaal 1x per jaar te laten reinigen en impregneren.
Zeker bij een cabrio die altijd buiten 'slaapt'. Goed onderhoud van de cabrio-softtop verlengt de levensduur.
De stoffen cabriokap is door impregneren goed beschermd tegen inwerking van vuil, zure regen, UV-straling,
hars en vogelpoep.
Ik ben zelf voorstander van impregneren omdat je daarmee de kap beter vuil- en waterafstotend maakt.
-
Bungy123
- Geregistreerd lid
Reinigen met groene zeep kán, maar zorg er dan wel voor dat het daarna ontzettend goed wordt uit/weggespoeld.
Groene aanslag (algen) komt 2x zo hard terug op een vochtige ondergrond met resten groene zeep als het niet helemaal weg.
Nog beter is daar erkende producten voor te gebruiken, maar dat is een stuk kostbaarder.
Impregneren is verstandig (maar dat is dan weer mijn mening), nadat het doek grondig schoon is gemaakt.
Wel een goed, erkend merk gebruiken. Goed spul is niet direct goedkoop, wel duurzamer.
Groene aanslag (algen) komt 2x zo hard terug op een vochtige ondergrond met resten groene zeep als het niet helemaal weg.
Nog beter is daar erkende producten voor te gebruiken, maar dat is een stuk kostbaarder.
Impregneren is verstandig (maar dat is dan weer mijn mening), nadat het doek grondig schoon is gemaakt.
Wel een goed, erkend merk gebruiken. Goed spul is niet direct goedkoop, wel duurzamer.
-
Henk-Jan
- Donateur

@ RoelandV; Interessant overzicht van verschillende bronnen. Gezien ik echter geen redenen zie waarom het impregneren slecht zou zijn voor de kleur en levensduur, zou ik me er niet door weerhouden voelen.
Zelf heb ik het dak geïmpregneerd tegen vocht en vuil, hopende dat ik het dan minder vaak en makkelijker kan reinigen. Voor impregneren natuurlijk grondig reinigen.
Beste bescherming tegen UV lijkt me de auto binnen parkeren. Zijn er impregneermiddelen die ook bescherming tegen UV claimen?
Zelf heb ik het dak geïmpregneerd tegen vocht en vuil, hopende dat ik het dan minder vaak en makkelijker kan reinigen. Voor impregneren natuurlijk grondig reinigen.
Beste bescherming tegen UV lijkt me de auto binnen parkeren. Zijn er impregneermiddelen die ook bescherming tegen UV claimen?
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Ik zou ook die groene zeep achterwege laten. Dat spul blijft heel lang in de stof zitten. Zelf heb ik goede ervaringen met Ultramar reinigers en impregneermiddelen.
Hoewel ik er wel de kanttekening bij wil zetten dat de veel goedkopere impregneermiddelen van de kampeerwinkel gelijke resultaten lijken te geven. Als de cabriolet weer uit de winterstalling is ga ik daar weer verder mee experimenteren.
Hoewel ik er wel de kanttekening bij wil zetten dat de veel goedkopere impregneermiddelen van de kampeerwinkel gelijke resultaten lijken te geven. Als de cabriolet weer uit de winterstalling is ga ik daar weer verder mee experimenteren.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
@martinphili: probeer eens een product dat doet wat het belooft...... 
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Prima spul, dat HG. Is deze spuitbus niet zo'n beetje hetzelfde als de spuitbussen die je bij de schoenenzaak koopt?
Ik heb die ook wel eens geprobeerd en in eerste instantie lijkt het geweldig. Hartstikke hydrofoob. Maar het effect is snel weer verdwenen.
Ik heb die ook wel eens geprobeerd en in eerste instantie lijkt het geweldig. Hartstikke hydrofoob. Maar het effect is snel weer verdwenen.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Dit middel blijft iets langer werkzaam:
https://www.mpplus.nl/textiel-waterdich ... ussen.html
https://www.mpplus.nl/textiel-waterdich ... ussen.html
-
Henk-Jan
- Donateur

Hoeveel bussen heb je nodig voor één kap? En hoe snel moet je weer?
Zo bezien is dit nog niet zo duur en de werking vind ik best goed: https://www.carclean.com/nl/autoglym-co ... t-kit.html
Zo bezien is dit nog niet zo duur en de werking vind ik best goed: https://www.carclean.com/nl/autoglym-co ... t-kit.html
-
gejasi
- Donateur

Tot nu toe lijkt (met de nadruk op lijkt) mij AutoGlym de gemakkelijkste oplossing.
Mocht ik dit gaan gebruiken, dan laat ik mijn ervaring nog wel evenweten.
Mocht ik dit gaan gebruiken, dan laat ik mijn ervaring nog wel evenweten.
-
HanU
- Donateur

Ik heb het advies van de dealer gekregen elk halfjaar te impregneren. Spul gekocht bij J&D in Vinkeveen. Kap eerst geborsteld en daarna met de stofzuiger en een meubelmondstuk schoon gezogen. Opbrengen met een goede kwast. Water parelt er nu vanaf. Kleur is ook dieper (zwart) geworden. wassen met groene zeep word merendeels afgeraden vanwege aantasting water werende laag onder de stof. Ben hiermee zeer tevreden. Heb wel een garage dus dat scheelt aan vuil.
Bij sterke vervuiling laten reinigen (met garantie)?
Bij sterke vervuiling laten reinigen (met garantie)?
-
wysiwyg
- Donateur (9x)

https://www.ultramarxl.com/nl/blogs/blo ... este-tips/
Volgens mij zijn er net zoveel meningen als er cabrio's zijn. Mijn ervaring met groene zeep is niet positief: ik kreeg vlekken en ik denk zelfs dat het de waterdichtheid heeft aangetast. Ik heb sinds anderhalf jaar een nieuwe kap (crèmekleurig dus zeer besmettelijk) maar ik ga gewoon maar eens beginnen met schoonmaken met veel handwarm water. Impregneren geloof ik niet zo in.
Volgens mij zijn er net zoveel meningen als er cabrio's zijn. Mijn ervaring met groene zeep is niet positief: ik kreeg vlekken en ik denk zelfs dat het de waterdichtheid heeft aangetast. Ik heb sinds anderhalf jaar een nieuwe kap (crèmekleurig dus zeer besmettelijk) maar ik ga gewoon maar eens beginnen met schoonmaken met veel handwarm water. Impregneren geloof ik niet zo in.
-
jor
- Geregistreerd lid
Het zal een aantal saabers mms pijn doen maar ik ga gewoon naar de krasloze wasstraat en laat haar wassen.Al jaren en de kap ziet er perfect uit.De saab is 20 jaar oud en nog netjes .
-
delano.888
- Geregistreerd lid
Wasstraat, 1x geprobeerd met cabrio programma (minder harde stralen?), water liep toch wel aardig naar binnen bij de ramen, ook al is hij bij zware regen perfect waterdicht.
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Welke forumgebruiker heeft ook al weer in zijn onderschrift staan: Het komt altijd goed behalve de laatste keer.jor schreef: ↑za 11 jan, 2020 11:58..... gewoon naar de krasloze wasstraat en laat haar wassen.Al jaren en de kap ziet er perfect uit.De saab is 20 jaar oud en nog netjes .