Saab 9-3 caab schud en trilt

Voor alle Saab cabrio rijders
Gebruikersavatar
Ruudcaab
Geregistreerd lid

Saab 9-3 caab schud en trilt

Bericht door Ruudcaab » do 25 apr, 2019 20:46

Hallo beste saab liefhebbers,


Sinds enige tijd schud mijn 9-3 cabrio tijdens het optrekken als ik tussen de 67 en 85 km/u rijd. Als ik harder rij dan is er niks aan de hand.
Laat ik het gas los tijdens het optrekken dan word de wagen rustiger.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Ruud


Gebruikersavatar
1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-3 caab schud en trilt

Bericht door 1001760 » do 25 apr, 2019 23:13

Speling op de spoorstangen?

Gebruikersavatar
Ruudcaab
Geregistreerd lid

Re: Saab 9-3 caab schud en trilt

Bericht door Ruudcaab » do 25 apr, 2019 23:26

Ik ga eens kijken dit weekend, alvast dank voor de tip.

Gebruikersavatar
abfvhk
Geregistreerd lid

Re: Saab 9-3 caab schud en trilt

Bericht door abfvhk » vr 26 apr, 2019 2:26

Laat ook je banden voor eens bekijken. Ik had een zogeheten kameelband wat een zelfde uitwerking had zoals jij beschrijft.

Gebruikersavatar
SRodrigo
Donateur
Donateur

Re: Saab 9-3 caab schud en trilt

Bericht door SRodrigo » za 27 apr, 2019 7:13

Klinkt idd als een bal op 1 van de wielen meestal aan de binnenkant van de band

Gebruikersavatar
Ruudcaab
Geregistreerd lid

Re: Saab 9-3 caab schud en trilt

Bericht door Ruudcaab » za 27 apr, 2019 8:25

Ik heb de banden laten controleren op uiterlijk; balancering en uitlijning, echter alles ok!

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid

Re: Saab 9-3 caab schudt en trilt

Bericht door RoelandV » za 27 apr, 2019 9:50

Ik vermoed dat je onbalans hebt in een aandrijfas.

Gebruikersavatar
Ruudcaab
Geregistreerd lid

Re: Saab 9-3 caab schud en trilt

Bericht door Ruudcaab » za 27 apr, 2019 9:57

@roelandv, hoe kan ik dat meten of beoordelen? Heb je een tip.

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Saab 9-3 caab schud en trilt

Bericht door busy » za 27 apr, 2019 10:06

Je wiel op krikken en dan wiel boven/beneden bewegen. Dan weet je of je fusee goed is.
Aandrijfas: stang pakken en voelen of daar veel speling op zit.
Voel je het aan je bakzijde dan is vaak de bus meenemer uitgesleten. Voel je als er veel speling op zit.

Gebruikersavatar
Ruudcaab
Geregistreerd lid

Re: Saab 9-3 caab schud en trilt

Bericht door Ruudcaab » za 27 apr, 2019 10:08

Dankjewel, ik duik m’n garage in en ga aan de slag.

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Saab 9-3 caab schud en trilt

Bericht door busy » za 27 apr, 2019 10:29

Homokineet testen, bochten rijden, hoor je een knakkend geluid dan is afhankelijk van de bocht die je maakt de buitenste homokineet aan vervanging toe.

Gebruikersavatar
Ruudcaab
Geregistreerd lid

Re: Saab 9-3 caab schud en trilt

Bericht door Ruudcaab » za 27 apr, 2019 11:06

Beste tipgevers, ik heb het probleem gevonden. Er zit een te grote speling op de tripod aan het einde van de aandrijfas. Even een nieuwe bestellen.

Dank voor de input/ feedback.

Gebruikersavatar
Ruudcaab
Geregistreerd lid

Re: Saab 9-3 caab schud en trilt

Bericht door Ruudcaab » za 27 apr, 2019 11:07

Afbeelding

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid

Re: Saab 9-3 caab schud en trilt

Bericht door RoelandV » za 27 apr, 2019 16:18

Dus toch de aandrijfas.... :D

meistersinger
Geregistreerd lid

Re: Saab 9-3 caab schud en trilt

Bericht door meistersinger » zo 28 apr, 2019 21:09

Ik heb sinds kort dezelfde symptomen. Eerst banden voor en achter verwisseld. Geen verandering.

Ga je de complete as of alleen de homokineet vervangen? Maak je nog een reparatieverslag(je) voor op de site? Alvast succes! Fred

Plaats reactie