gordel rolt niet meer op

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
zellie
Geregistreerd lid

gordel rolt niet meer op

Bericht door zellie » ma 08 aug, 2016 13:33

Hallo, nieuw op dit forum omdat ik getipt ben door een Caab rijder dat ik hier zeker antwoorden zou vinden op mijn vragen.. Eens kijken of dat werkt.
Ik heb een saab cabrio uit 2004. fijne auto maar nu rolt de linker gordel niet meer op. Ik heb getracht het te maken maar durf het gordelhuis niet te openen. Hoe dan ook, hoe kan ik dit maken? ZIt er niets anders op dan vervangen? Ik kan nergens tegen een redelijk bedrag een gordelautomaat vinden. (redelijk is dus niet 500 euro :-))
Wie kan me helpen?
ps; sinds ik de stekker uit de gordel heb gehaald geeft de wagen ook een airbagstoring. Dat is een kwestie van resetten neem ik aan?

Groet, Edwin

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: gordel rolt niet meer op

Bericht door Vyv » ma 08 aug, 2016 14:07

Ik had ook een gordel die niet meer wou oprollen (MY04 cabrio). Op Ebay UK kan je nog wel rond de 150~200 eentje vinden, daar had ik de mijne ook vandaan. Voordeel: daar is de linker minder gebruikt :wink: ...

Qabriolet
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Qabriolet » ma 08 aug, 2016 14:33

Gebruik de zoekfunctie op het forum eens: viewtopic.php?f=37&t=151963&hilit=Veiligheidsgordel

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 08 aug, 2016 14:39

Bij mij was het "pling" en in een keer was het over en uit met de gordel. Inwendig een veertje gebroken van het oprol mechanisme, gebeurd wel vaker bij de 9-3ng. Durfde de boel niet open te maken vanwege de gaspatroon van de gordelspanner etc...

ErikC
Geregistreerd lid

Bericht door ErikC » ma 14 aug, 2017 10:01

De gordel links voor van mijn saab 9-3 cabrio 2004 is spontaan kapot gegaan. Hij rolt niet meer op. Ik ga ervan uit dat de veer in de mechanisme gebroken is. Als ik naar de gebruikte onderdelen bij diverse bedrijven moet kijken, is het erg prijzig: 350-650 euro inclusief omruil. Echter is de garantie beperkt tot 3 maanden. Het blijft een gok vanwege de beperkte garantie. De gordel wordt steeds schaarser, het wordt eens de tijd om zelf te repareren.

Ik denk dat het zelf repareren wel mogelijk is. Wie heeft het wel eens gedaan? Zijn er wat handige links?

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » ma 14 aug, 2017 10:19

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2014/R ... 8-3509.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Op eeuroparts is de handbediende versie USD 130 en de versie voor elektrisch verstelbare stoelen USD 175. Nieuw.

https://www.eeuroparts.com/Parts/154625 ... -19332802/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.eeuroparts.com/Parts/76383/ ... -12758895/" onclick="window.open(this.href);return false;

ErikC
Geregistreerd lid

Bericht door ErikC » ma 14 aug, 2017 15:18

Ik heb een handbediende versie, echter is de artikel 19332802 niet meer leverbaar.

Mijn grootste vraag: wordt de riem elektrisch of door een veer opgerold als ik mijn gordel los maak na het rijden? Als het een veer is, valt het toch te repareren?

aeejnprt
Geregistreerd lid

Bericht door aeejnprt » di 15 aug, 2017 14:24

Als het mechanisme niet kapot is, kan het (enigszins) helpen om de uitgerolde gordel in te sprayen met "cockpit-spray".

EdVtn
Geregistreerd lid

Bericht door EdVtn » di 15 aug, 2017 21:03

Had hetzelfde probleem. Het kan vuilophoping in het rolmechanisme zijn.
Wat kan helpen is een stuk schuurpapier om de gordel vouwen (met de schuurkant naar de buitenzijde) en dan met het schuurpapier vasthouden voorzichtig de gordel iets naar binnen laten lopen en weer terug naar buiten halen. En zo heen en weer zodat het schuurpapier door het bovenste rolmechanisme heen en weer gehaald wordt.
Bij mij rolde hij daarna weer goed naar binnen.

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk

ErikC
Geregistreerd lid

Bericht door ErikC » di 15 aug, 2017 22:08

Het is niet veroorzaakt door een vuil want het ging in een keer kapot gaan. Ik heb de gordel uit elkaar gehaald. Ik zag drie onderdelen kapot. Dat zijn de koord, het wieltje midden in de veer en veer behuizing. Zie foto.

Ik moet nog nadenken hoe te oplossen. Misschien een willekeurige mechanisme van een sloop auto samenvoegen met de rest van de gordel. Wie heeft een tip? AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk

Plaats reactie