Versterker aansluiten achterbak saab 93 cabrio

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Denniss123
Geregistreerd lid

Versterker aansluiten achterbak saab 93 cabrio

Bericht door Denniss123 » di 18 feb, 2014 0:26

Beste forumleden,

Omdat mijn Saab uit 1998 qua geluid wat te wensen over laat heb ik de speakers voorin laten vervangen.
Klinkt heel mooi, ondanks dat de originele radio niet veel vermogen heeft.
De speakers achter zijn origineel en op zich redelijk van geluid. Ik mis vooral wat extra 'laag'.
Ik had nog een speaker liggen voor in de achterbak liggen met twee stevige woofers (stereo).
Die overigens prima voldeden in mijn vorige auto.
Als eerste heb ik deze direct aangesloten op de speakers achterin ( afgetapt).
Dit klinkt best vol en scheelt al een heleboel maar.....je raadt het al.... komt toch net wat te kort om volle bassen te ervaren.
Nu ben ik moed aan het verzamelen om mijn oude versterker (Raveland XA 600) aan te sluiten maar weet niet zo goed waar te beginnen.

Het meest logisch lijkt mij om hem te voeden met de antenne. Zodat hij aan en uit gaat synchroon met de radio.
Maar waar zit de meest dichtstbijzijnde aansluiting? Moet ik dan In de achterbak zijn? Of achter een van de zijpanelen van de achterspeakers?
En zo ja welke kabel? Of is het makkelijkst om de zekeringkast te gebruiken...
Of is de radio gewoon de place to be?

Graag jullie tips en ervaringen!

Dennis

Saab 93 2.3 SE Cabriolet 1998

Paul Highlander
Geregistreerd lid

Re: Versterker aansluiten achterbak saab 93 cabrio

Bericht door Paul Highlander » di 18 feb, 2014 22:29

Ik weet niet wat je versterker vraagt qua vermogen maar een simpel draadje trekken naar de voeding van je antenne lijkt me niet zo verstandig.

Als je meer gegevens hebt van wat je in wil bouwen kan ik wel bedenken en berekenen wat, hoe en waar.

Heb je ook bedacht hoe je het signaal van je radio aan.gaat sluiten op je versterker? Als het de standaard Saab radio is heeft die geen tulp uitgang voor de aansturing van een versterker.

Kortom, voor je alles over hoop gaat trekken, eerst even een overzichtje maken en bekijken hoe en wat.

Waar woon je? Als je ergens in de randstad woont is het misschien makkelijker een keer langs te komen.

Gr Paul

Denniss123
Geregistreerd lid

Bericht door Denniss123 » do 20 feb, 2014 13:49

Hoi Paul,

Bedank voor je reactie. De versterker heeft 600 watt bij 2 ohm verdeeld over 2 speakers. Dus waarschijnlijk niet meer dan 35 watt continu per kanaal bij 8 ohm speakers. Maar voldoende voor mij.
De versterker heeft een high in maar helaas ben ik dat bijpassende schoentje kwijt.

Ik zal binnenkort even een foto maken van de opzet.

Ik dacht dus om mijn achterste speakers af te tappen omdat er geen audio uitgang op de saab radio zit.
Zo heb ik het nu ook aangesloten maar dan zonder extra versterking.

Groet!

Dennis
Ps ik woon in Naarden. Dus behoorlijk Randstad...

Qabriolet
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Qabriolet » vr 21 feb, 2014 10:18

Denniss123 schreef:Omdat mijn Saab uit 1998 qua geluid wat te wensen over laat heb ik de speakers voorin laten vervangen.
Klinkt heel mooi, ondanks dat de originele radio niet veel vermogen heeft.
De speakers achter zijn origineel en op zich redelijk van geluid. Ik mis vooral wat extra 'laag'.
Ben ook actief bezig geweest met geluid in mijn Cabriolet, en heb uiteindelijk voor een originele configuratie gekozen qua bronnen, AS3, en de speakers in het dashboard en naast de achterband vervangen voor aftermarket exemplaren (Boston Acoustic en Infinity's). Om ook 'eigen muziek' te kunnen luisteren de CDConnected vaan SAABAux gemonteerd waarop ik een iPod of iPhone aan kan sluiten. Prima, storingsvrij geluid. En, blijft een Cabriolet... Dus verwacht qua geluidskwaliteit niet te veel.

Succes met kiezen.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 21 feb, 2014 10:34

Zoekerder zoek en je zult wel wat threads vinden. Heb nl zoiets ook al eens gedaan, en dacht wel heea daarvan gepost te hebben.

Overigens hebben 9-3 og saabs ook onversterkte uitgangen, niet op tulp maar op een din aansluiting.

Ow, en je ontkomt er niet aan om een stevigere voedingskabel te trekken... tenzij je je brandverzekering wilt testen.

Hoewel sommigen ook wel eens bekabeling voor de trekhaak daarvoor willen misbruiken...

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

JustWicked
Geregistreerd lid

Bericht door JustWicked » vr 21 feb, 2014 18:12

je hebt speciale HI-LOW converters die je op sommige versterkers bijvoorbeeld Blaupunkt GTA serie kunt aansluiten.
Deze converters sluit je aan op je speaker uitgangen en maakt er tulp van die je in je versterker doet en dan speaker kabels uit naar je nieuwe speakers.

Het mooiste is natuurlijk een aftermarket 2din met al tulps die je dan gelijk op je versterker en speakers kunt aansluiten ;)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 21 feb, 2014 18:59

Saab hu kun je op een aftermarket versterker aansluiten. Verloopstekker din naar tulp kopen/maken. Galvanisch scheiden en gaan... piece of cake...

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 21 feb, 2014 19:13

maar waarom niet gewoon een extra kabel aanleggen naar achteren?
1< uur werk voor de geoefende klusser en anders 3 uur maar dan is het wel simpel en goed.

Denniss123
Geregistreerd lid

Bericht door Denniss123 » vr 21 feb, 2014 21:18

evo schreef:Saab hu kun je op een aftermarket versterker aansluiten. Verloopstekker din naar tulp kopen/maken. Galvanisch scheiden en gaan... piece of cake...

Hoi Evo,
Verloopstekker vanaf mijn versterker klinkt natuurlijk het best. Maar welke? Pffff. Zoveel kabeltjes en stekkertjes op de markt.
Hoe vind ik n stekker die hier op past? ( er van uitgaande dat dit de stekker uit mijn versterker is)
Afbeelding

Ah ik zie dat het een DIN 8 Pin zou moeten zijn.
Dus zo: http://www.kdcad.com/saab-9-3-se-amp-pin-out-details/" onclick="window.open(this.href);return false;
waarbij je - als ik het goed begrijp - de voeding ook naar de versterker zou kunnen sturen?
Of is de middelste 'Amp on' alleen maar bedoeld is als een aan uit signaal. En moet je je voeding alsnog elders halen?

Thanks

D

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 21 feb, 2014 23:07

Is bedoeld als schakel signaal, maar werkt bij de meeste amps niet, omdat de spanning te laag is. Dacht iets van 3 volt, terwijl de meeste amps 12 volt verwachten. Als schakel signaal zou ik de antenne aansturing gebruiken. En voeding apart trekken, en zekeren, direct van de accu bijv.

Denniss123
Geregistreerd lid

Bericht door Denniss123 » vr 21 feb, 2014 23:14

evo schreef:Is bedoeld als schakel signaal, maar werkt bij de meeste amps niet, omdat de spanning te laag is. Dacht iets van 3 volt, terwijl de meeste amps 12 volt verwachten. Als schakel signaal zou ik de antenne aansturing gebruiken. En voeding apart trekken, en zekeren, direct van de accu bijv.

Hoi Evo bedankt wederom voor de uitleg. Ik krijg steeds meer het idee dat het toch te hoog gegrepen voor mij gaat worden.
Misschien toch maar eens mijn Saab garage vragen of ze het voor een zacht prijsje willen aansluiten...
:shock:

Plaats reactie