Is dat nou bijzonder?

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
jjager
Geregistreerd lid

Is dat nou bijzonder?

Bericht door jjager » ma 28 jan, 2013 22:28

Hallo,

Enige tijd terug heb ik me blind gezocht naar een vijfdeurs 900 classic. Ik kwam vrijwel alleen maar roestbakken tegen en rij nu naar volle tevredenheid een 9000. 't is geen classic, maar vooruit. Omdat ik nog veel classic in het bloed heb ging ik na een tip van een buurman naar een Caab uit '92 kijken. Gewoon voor de leuk; ik was in de buurt.

Toen ik 'm zag staan had ik zoiets van 'gaan we weer'. Beetje in de voorveren gezakt, slecht gewassen, versleten voorbanden, gedeukte kentekenplaat, lelijke knipperlichtunits, gerepareerd dak, beslagen ramen, zichtbare lekkage in de kofferbak, redelijk doorleefd interieur met doorgezakte (lederen) bestuurdersstoel, strippen in voor- en achterbumper missen, motorkap was ooit wit en is lelijk gespoten, sterretje in de voorruit, versleten houten pookknop en zo nog wat meer dingetjes.

Daarna keek ik verder. Deuren, asdoorgangen, kofferbakbodem, bodemplaten, chassisbalken, dorpels, spatbordranden, bevestiging schokbrekers, binnenschermen... Geen roest! Een enkel puntje, maar verder nakkes. Geen dikke laag pek eroverheen of anderszins gecamoufleerd. Ik heb de ruimte achter de kofferbak niet kunnen zien, en daar lekt water in. Dus daar zou wat kunnen zitten. Nieuwe radiateur, nieuwe middenpijp eronder, alle vloeistoffen keurig op peil, olie mooi bruin, aircocompressor ontbreekt, verder niks zichtbaar stukgesleuteld. Onder de motorkap keurig netjes. En ook hier geen roest. In het interieur een mapje met rekeningen van onderdelen. Geen garagerekeningen, maar onderdelen. Is dus van een sleutelaar geweest, alleen de rekeningen gaan maar tot 2010.

Wat een rare auto. Ziet er niet uit, maar is wel behoorlijk strak, keihard en lijkt technisch goed onderhouden. 't Is een full-pressure turbo Amerikaan met intercooler die in 2002 op NL-kenteken is gekomen. Vraagprijs is 4,5 mille. Maar, gewoon omdat ik geen verstand heb van cabrio's, ben ik nieuwsgierig: is een '92-er Caab voor dit geld, waar je op 1-2-3 geen roest vindt, bijzonder of niet?

Groet,
Joost

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Is dat nou bijzonder?

Bericht door op » ma 28 jan, 2013 23:13

Vind ik wel bijzonder..

het onderstaande
Beetje in de voorveren gezakt, slecht gewassen, versleten voorbanden, gedeukte kentekenplaat, lelijke knipperlichtunits, gerepareerd dak, beslagen ramen, zichtbare lekkage in de kofferbak, redelijk doorleefd interieur met doorgezakte (lederen) bestuurdersstoel, strippen in voor- en achterbumper missen, motorkap was ooit wit en is lelijk gespoten, sterretje in de voorruit, versleten houten pookknop en zo nog wat meer dingetjes.
hoort meer terug te komen in de prijs. zo'n dak is duur! 4,5 vind ik veel te veel.

Ook het ontbreken van de airco is een zeeeeer zwaar minpunt. Als er vocht in de auto zit heb je een goed werkende airco nodig, je wordt anders helemaal gek van de beslagen ramen. zeker in de winter is een airco om de ruiten steeds te ontwasemen een must.
de amerikaanse FPT heeft standaard een zeer fijn sportonderstel wat meer dan geweldig rijdt, dus dat pleit weer in het voordeel.

JorisBotman
Geregistreerd lid

Bericht door JorisBotman » di 29 jan, 2013 22:11

Technisch ben ik niet maar jij zo te lezen best wel. Gewoon doen. Klinkt als een prachtig project en je zult vast nog een stuk van de prijs af kunnen halen want die lijkt mij ook veel te hoog.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » di 29 jan, 2013 22:32

Ik lees niets over een km(miles)stand, toch een redelijk belangrijk punt bij een oordeel over de prijs.

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » wo 30 jan, 2013 2:24

Nou soms wel :) viewtopic.php?f=85&t=127370" onclick="window.open(this.href);return false;

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 30 jan, 2013 3:23

Is niet echt bijzonder nee, vooral de Caabs zijn nog wel roestvrij te vinden omdat ze toch vaak binnen staan in tegenstelling tot veel coupés. Ik zou nog even verder kijken als je niet zoveel haast hebt, er is genoeg leuks te koop en voor dit geld of in de buurt daarvan moet je wel iets kunnen kopen met minder werk.

jjager
Geregistreerd lid

Bericht door jjager » wo 30 jan, 2013 10:24

gj900 schreef:Ik lees niets over een km(miles)stand, toch een redelijk belangrijk punt bij een oordeel over de prijs.
Op de teller staat 215k. Maar er is waarschijnlijk ooit een mijlenteller uitgehaald en een km-teller erin gezet.
Gezien de staat van het interieur heeft-ie veel naar mijn gevoel veel meer gelopen.
Overigens ben ik zelf niet in de markt. Ben gewoon even gaan kijken.
De auto staat bij Opel-dealer Fred Janssen in Huizen tussen de budget-okkasies.

Joost

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 30 jan, 2013 14:32

Ik vraag me dan toch af he... als je niet in de markt bent, waarom ga je dan kijken? Zon bedrijf heeft toch wel wat beters te doen...

jjager
Geregistreerd lid

Bericht door jjager » zo 03 feb, 2013 21:47

Sapphire schreef:Ik vraag me dan toch af he... als je niet in de markt bent, waarom ga je dan kijken? Zon bedrijf heeft toch wel wat beters te doen...
Goede vraag, die ik van jou kon verwachten.

1) Ik reed toch langs het bedrijf 2) ik heb niemand gesproken, ben gewoon even naar de auto toe gelopen en 3) ik hoop iets te vinden waarmee ik mensen die wél in de markt zijn kan tippen.

Op een zonnige vrije dag is het gewoon leuk om te kijken of er ergens een Saab te krijgen is die de moeite waard is. Als 't niet voor mij is, dan wel voor iemand anders :wink:

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 04 feb, 2013 16:53

Zo'n 9000 dat is toch gewoon een keurige youngtimer, denk dat de kwaliteit best op een hoog niveau ligt, beter als menige 900 classic.

Het is helemaal niet bijzonder dat er onder oudere auto's relatief veel junk zit.

Bij een 900 classic zit je ook als snel op een punt dat verder investeren rationeel gezien niet interessant is, bij een speciaal model als een cabrio zijn er wat meer mogelijkheden, maar dat vraagt wel om behoorlijke investeringen.

Dat heeft wel het nadeel dat een hele bedrijfstak zich op dat soort modelen stort, wat daar gebeurt om een auto nog redelijk toonbaar te maken heeft vaak niets met een professionele restauratie te maken, maar valt meer onder de categorie oplappen om snel een paar duizend euro te kunnen vangen.

Plaats reactie