black sludge

Voor alle Saab cabrio rijders
convert
Geregistreerd lid

black sludge

Bericht door convert » za 03 nov, 2012 9:01

hoe kan ik zonder carterpan demontage beoordelen of mijn saab BS heeft?
2.0 lpt 2000

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: black sludge

Bericht door Wouter » za 03 nov, 2012 9:29

Met het verwijderen van het kleppendeksel heb je een ook een indicatie, maar nog geen zekerheid.

De gedachte achter het tegengaan van black sludge is vooral dat je preventief te werk gaat. En niet pas in actie komt als je rommel ziet. Je hebt dus altijd een goede reden om je carterpan er eens af te halen en zeef schoon te maken.

jeroengsi
Geregistreerd lid

Bericht door jeroengsi » za 03 nov, 2012 9:52

als je een 9-3 T5 hebt hoeft je niet te controleren op BS deze blokken loepen niet vaak stuk hier op
als het een T7 is dan zou ik he het wel aan raden om die pan er onderweg te halen
het is wel wat werk maar het is goed te doen
heb je een brug of put of moet je het op de grond gaan doen
groeten jeroen

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

black sludge

Bericht door Thieuke » za 03 nov, 2012 9:52

Het punt met BS is natuurlijk dat het gevolg van bs kan zijn dat je oliezeef dicht en dan gaat het mis. Alleen je kleppendeksel lichten os gewoon niet afdoende, en due tip zou ik dus ook niet geven.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 03 nov, 2012 17:26

Beste methode een oliedruk- en liefst ook een olietemperatuurmeter monteren.
Helaas gaat die oliedruklamp vaak pas branden als het al te laat is en de oliezeef al ernstig is vervuild.
Mogelijk zit die zooi dan ook in de vrij nauwe oliekanalen in het blok, kan dan weer los komen en ergens anders problemen opleveren, bv in de oliespoeiers die de zuigers van onderuit moeten afkoelen, de lager of de zelfs turbo.
Misschien eens de motorolieaftappen en eens kijken of je verharde schilfers kun opschrapen via de aftapopening.
Meestal gaat het ook nog in de oliekoeler zitten, die staat ook niet altijd open want die heeft een thermostaat.

Overigens zijn vuilnesten bij de nokken-assen wel een goede indicatie dat er mogelijk wat niet helemaal kosjer is, het is daar ook wat koeler dus slaat daar graag neer.

Lennart.
Geregistreerd lid

Bericht door Lennart. » zo 18 nov, 2012 11:17

Dan zou ik de motor Flushen!
In een schone bak aflaten en daarna door een zeef.
Vaak zie je troep in het filter.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 18 nov, 2012 11:32

heb je black-sludge in je b204/b234 dan heb je 2 keuzes!

keuze 1 doormodderen tot je blok er vroeg of later stuk op loopt wat hoe dan ook de onafwendbare uitkomst is met black-sludge

keuze 2 grondig aanpakken of met een nieuw blok, het oude blok schoonmaken/reviseren of een b204/234 plaatsen

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 18 nov, 2012 13:28

er zijn er gewoon te veel stuk gelopen ik rij nu zelf in 1 van de wagens die bij mij is blijven staan en te zonde was om te slopen

je geeft mensen valse hoop door iets anders te beweren want vroeg of laat lopen ze stuk

zelfs de carterschoonmaak haalt wijnig uit en werk soms zelf averechts doordat je carter mooi schoon en vooral weer glad is komen er losse korrels (vergelijkbaar met katten grit) onderin je carter te zwerven die niet meer vast komen te zitten en daardoor soms je zeef verstoppen en soms niet
bij oftappen van de olie komt er slechts een deel van de korrels mee en dat wordt vrij vlot weer aangevuld door nieuw los gekomen deeltjes black-sludge

geheel schoonmaken en reviseren is eigenlijk de enigste goede optie

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » zo 18 nov, 2012 13:51

Had woensdag een klant die zijn auto bij een bedrijf had gebracht omdat het olielampje brandde. Ze hadden de bedrading van het lampje gerepareeerd en voor de zekerheid een flush uitgevoerd en daarna olie ververst incl filter. Niets gedemonteerd alleen gespoeld. Olie afgetapt en door een zeef de opvangbak in laten stromen. Zeef zaten een stuk of 6 korreltjes BS in. Vervolgens even onder de zeef gekrabt. En 1 of twee korretjes aan de krabber. Redelijk netjes. Oliefilter gemonteerd en wat andere kleine dingetjes gerepareerd. Toen het oliefiter doorgezaagd wat 3 weken op de auto zat na de flush. Deze zat helemaal dicht met BS korreltjes gemiddeld een stuk of 20 per plooi.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 18 nov, 2012 13:52

Injectie, wat is jouw opinie vwb carter demonteren en schoonmaken?

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » zo 18 nov, 2012 13:55

Gaat prima. Echter carter alleen is niet genoeg. Kleppendeksel, en oliekoeler horen er ook bij.

En de eerste jaren daarna ieder half jaar of iedere 5000 km olie verversen. EN per aftapsessie kijken hoe de olie is die eruit komt. (bruin/ zwart) veel of weinig korrels

jeroengsi
Geregistreerd lid

Bericht door jeroengsi » zo 18 nov, 2012 14:35

Flushen heb ik nu ook al een paar keer gedaan en het is wel super spul
echter niet voor iedereen vooral voor de gene die er niet mee om kan gaan en er tegen is
een T7 met black sludge is gewoon goed Flushen en zo als Injectie ook meld op tijd de olie wissel doen
en wat heel belang rijk is de pan 1 keer per jaar er onder weg halen tot dat je de pan er schoon onder weg komt
het blok loopt stuk door dat de zeef dicht zit en geen olie meer kan aan zuigen
groeten jeroen

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 18 nov, 2012 22:46

die flush zooi laat ik mooi staan in de winkel wat er niet gezegd wordt is dat 1 op de zoveel er door in de prak draait

maar laten we eens aannemen ik gebruikt zo'n flush middel het gaat twee keer goed en bij de derde draait de motor in de soep wie gaat dat betalen?

bart1963
Geregistreerd lid

Bericht door bart1963 » ma 19 nov, 2012 0:42

jeroengsi schreef: een T7 met black sludge is gewoon goed Flushen
groeten jeroen
Ik heb geen enkele technische, nou 1% dan, kennis, maar het ging hier om een T5 meen ik, waarom
wordt er dan nu gezegd dat een T7 goed geflushed kan worden?
Is een T7 anders kwa oliekanaaltjes als een T5? of kan een T5 niet/met minder resultaat geflushed worden?
Dat flush spul maakt die korrels dan wel los, maar gaan die BS-korrels dan niet overal zitten waar je ze zeker niet wilt hebben?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 19 nov, 2012 17:35

Tja als de oliespoeiers die van onderuit de zuigers moeten koelen verstopt raken kan het helaas ook zo afgelopen zijn.

Plaats reactie