Kap motor classic hapert: toch maar nieuwe pomp
-
keukenschrijver
- Geregistreerd lid
Kap motor classic hapert: toch maar nieuwe pomp
Hallo,
Van m'n 900 cabrio bj '87 hapert de motor van de pomp tbv de kapbediening. De relais klikken wel en in het begin loopt het motortje traag met horten en stoten.
Iemand bekent met dit probleem en de mogelijke oplossing.
Bij voorbaat mijn hartelijke dank,
Rob
Van m'n 900 cabrio bj '87 hapert de motor van de pomp tbv de kapbediening. De relais klikken wel en in het begin loopt het motortje traag met horten en stoten.
Iemand bekent met dit probleem en de mogelijke oplossing.
Bij voorbaat mijn hartelijke dank,
Rob
-
Maus71
- Donateur (3x)

Re: Kap motor classic hapert
Waarschijnlijk overbodige vraag: genoeg hydro-olie in het systeem?
-
keukenschrijver
- Geregistreerd lid
Oliepeil is goed (als eerste gecheckt)
-
jansen
- Donateur (7x)

Oliepeil is goed (als eerste gecheckt)
Dan mag je als tweede de zekering checken, rechts binnenscherm onder je motorkap, die oude stenen zekering wil nog wel eens inbranden vervangen door nieuwe model is beter.
-
keukenschrijver
- Geregistreerd lid
Zekering gecheckt was goed. Voor de zekerheid toch maar even vervangen door een steekzekering.
pompmotor los gehaald zat veel grafiet in. Ingespoten met WD40 en in elkaar gezet. Loopt nog steeds niet. Nu helemaal niet.
Kunnen de koolborstels versleten zijn? Of moet het hele spul vervangen worden?
De relais' schakelen wel.
pompmotor los gehaald zat veel grafiet in. Ingespoten met WD40 en in elkaar gezet. Loopt nog steeds niet. Nu helemaal niet.
Kunnen de koolborstels versleten zijn? Of moet het hele spul vervangen worden?
De relais' schakelen wel.
-
gunar
- Geregistreerd lid
eerst nog ! Spanning opmeten ! Krijgt de motor wel voldoende stroom (spanning). Meten, tenslotte aan de ingang bij de motor (voorbij de relais).
Bedrading niet goed ?/Motor wel goed ? Of omgekeerd ? Doormeten svp.
Wel spanning (volgens de multimeter) ? Pas als je dat geconstateerd hebt kun je stap verder gaan denken richting "het hele spul"
(motor draait niet + waarom niet ?).
Bedrading niet goed ?/Motor wel goed ? Of omgekeerd ? Doormeten svp.
Wel spanning (volgens de multimeter) ? Pas als je dat geconstateerd hebt kun je stap verder gaan denken richting "het hele spul"
-
keukenschrijver
- Geregistreerd lid
Ik heb de spanning op de motor gemeten. 0 Volt.
Ik heb gemeten over de koolborstels, dus achterste kapje verwijderd. De relais klikken maar er komt geen spanning.
De koolborstels veren ook nog dus die zijn nog niet "op".
Ik heb de relais voet (een van de twee) gemeten. Ik meet een keer constante spanning maar als ik schakel op geen van de overgebleven 3 polen een spanning. Ik vind de relais ook niet de eerste verdachte omdat die wel klikken en de kans dat er twee tegelijk uitvallen wel erg klein is.
Meet ik wel goed?
Ik heb gemeten over de koolborstels, dus achterste kapje verwijderd. De relais klikken maar er komt geen spanning.
De koolborstels veren ook nog dus die zijn nog niet "op".
Ik heb de relais voet (een van de twee) gemeten. Ik meet een keer constante spanning maar als ik schakel op geen van de overgebleven 3 polen een spanning. Ik vind de relais ook niet de eerste verdachte omdat die wel klikken en de kans dat er twee tegelijk uitvallen wel erg klein is.
Meet ik wel goed?
-
gunar
- Geregistreerd lid
keukenschrijver schreef:Ik heb de spanning op de motor gemeten. 0 Volt.
..............
Meet ik wel goed?
Is goed zoals je het gedaan hebt hoor !
Dit topic teruglezende wat overpeinzingen gekregen, de volgende:
De klacht was een haperende motor (=haperen qua snelheid). Hij deed het dus wel, draaien ! Daarna getracht op te lossen: - andere zekering; - motor gedemonteerd en weer teruggeplaatst. En toen ? Motor deed nu helemaal niks meer ! Hoe kan dat ? - zekering toch niet in orde (loszittend, onzichtbaar stuk (controle ? Zekering losnemen en op beide metalen pootjes de meetpennen van multimeter zetten, weerstand meting doen. Geen weerstand ? Stuk;
- motor krijgt geen massa meer na terugmontage (stroomkring verbroken zo, motor zal niet draaien) omdat onbewust die massaverbinding werd beëindigd (neem aan aanwezig ! zwarte massadraad niet weer aangesloten of zonder te weten stuk gegaan);
- de aansluitingen tussen de bedrading en de motor dan wel de aansluitingen tussen de bedrading en de relais ontbreken (dan of totaal geen stroom meer = 0 V spanning te meten) of deze aansluitingen zijn slecht door corrosie en/of loszitten van bedrading/draadklemmen (door die slechte verbinding een hoog spanningsverlies optredend - slechte verbinding verhindert namelijk stroomtransport; is dan een hoge weerstand die de spanning omlaag drukt. Waardoor motor te lage spanning krijgt om optimaal te draaien, de motor hapert !
Hoe verder ? Het volgende proberen op te lossen:
Wat kan er stuk zijn vanaf de beide relais (die klikken) naar de motor toe ?
- draadbreuk daartussen in. Hoe die bedrading meten ? Deze keer zonder spanning erop te zetten (contact af). De weerstand van die bedrading meten. Bij totaal geen weerstand, dan die draad stuk en vervangen. Wel weerstand gemeten, dan mogelijk (wat stuk kan zijn);
- de motor zelf. Hoe constateren ? Door direct op die motor (motor demonteren en liefst bij de auto vandaan verwijderen; bijv. voorzichtig geklemd op een workmate of op werkbank zodat de motor niet weg kan tollen of vallen) voeding te zetten (12V spanning, bijv. middels losse accu). Heel eventjes wat stroom geven. Gaat dan de motor prima draaien - en zonder haperen !!! - of niet ? Ja = in orde. Nee = motor defect.
Mogelijk dat je daarmee tot een oplossing kunt geraken. Door te constateren of de bedrading, de motor, de draadklemming, de massa, de zekering in orde zijn. Het lijkt veel maar is vooral kwestie van secuur bezig gaan, veroorzakers afvinken.
Succes !
-
keukenschrijver
- Geregistreerd lid
Gunar,
Dank je. Ik ga je lijstje afwerken.
Groeten,
Rob
Dank je. Ik ga je lijstje afwerken.
Groeten,
Rob
-
gunar
- Geregistreerd lid
keukenschrijver schreef:...
Dank je. Ik ga je lijstje afwerken. ...
Rob
Hoi Rob,
Goed om te horen. Je hebt er nog zin in en energie voor over !
Meten is weten is al vaker geroepen. Vanavond ook alweer !
Zal het nu korter houden: Pak tzt of zsm (? zaterdag en zondag 33-37 graden. In de schaduw
Wat erop lijkt (?) is de raammotor bij een Saab ! Vrijwel hetzelfde principe: schakelaar, relais, bedrading, motor. Te vinden hier op het forum met de uitgebreide zoeken functie (ik ga nog zelf bladeren in elektrische schema's van werkplaatshandboek, wil weten hoe dit gemaakt is).
Wat ik wel zelf vind - niet als info maar als eigen mening - is dat er met dit mooie weer meer aan bbq gedaan wordt dan aan het geven van reacties op ook dit topic. Het valt niet mee het valt vies tegen. Bah bbq
-
blue city
- Donateur (3x)

Het enige wat ik me nog zou kunnen indenken dat er kortsluiting in het anker v/d motor zit. Zou revisie/reparatie betekenen. Denk dat je dan beter kunt vervangen. Kleine kans, maar heb dit wel eens meegemaakt. (slijtage) V.w.b. de diagnose en zoeken ga ik helemaal mee met Gunar.
En nu subiet terug naar de spareribs en de vleesstokjes met sjaslicksaus
-
gunar
- Geregistreerd lid
De sleepringen schijnen nog goed te zijn. In elektromotor zit ook nog een anker. Inderdaad. En als dat anker stuk is kun je ? Inderdaad beter de motor vervangen ! Misschien beter even te wachten dan ? Omdat er jaarlijks tegen eind september/begin oktober door de SCN (Saab Club Nederland) een onderdelenmarkt gehouden wordt (jarenlang nabij Nijmegen gedaan) waaropblue city schreef:![]()
![]()
Het enige wat ik me nog zou kunnen indenken dat er kortsluiting in het anker v/d motor zit. Zou revisie/reparatie betekenen. Denk dat je dan beter kunt vervangen.
Blue city, zou die spareribs maar niet meer repareren met een sausemmer. Beter ook vervangen door een nieuwe. Net een minuutje te doorbakken zo te zien. Aan de koolborstel
-
keukenschrijver
- Geregistreerd lid
De bedrading van de relais' naar de motor gemeten en deze zijn OK. (geen weerstand gemeten)
Ik heb m'n twijfels of de koolborstels nog goed zijn. Ik kan ze ongeveer 0.5 mm indrukken.

detail koolborstel:

De plek waar ze langs lopen is ook behoorlijk ingesleten lijkt het:

en hier misschien beter te zien:

Iemand misschien een idee of dit normaal is of dat er delen vervangen moeten worden?
Groeten,
Rob
Ik heb m'n twijfels of de koolborstels nog goed zijn. Ik kan ze ongeveer 0.5 mm indrukken.

detail koolborstel:

De plek waar ze langs lopen is ook behoorlijk ingesleten lijkt het:

en hier misschien beter te zien:

Iemand misschien een idee of dit normaal is of dat er delen vervangen moeten worden?
Groeten,
Rob
-
blue city
- Donateur (3x)

Collector mooi schuren, ziet er niet te fris uit. Koolborstels vervangen. Kan het niet goed zien op de foto, maar collector lijkt behoorlijk ingesleten.
Denk toch dat vervangen vd motor de beste optie is.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
0,5 mm is wel erg weinig, nu je de boel open hebt, zou ik de koolborstels meteen vervangen.
De hydrauliekpomp die in de 900 zit is van hetzelfde type als die in kleine schepen gebruikt wordt als stuurpomp, zie Vetus in Schiedam/Grou, die hebben ook vast wel koolborstels.
viewtopic.php?f=37&t=2163&p=144217

De hydrauliekpomp die in de 900 zit is van hetzelfde type als die in kleine schepen gebruikt wordt als stuurpomp, zie Vetus in Schiedam/Grou, die hebben ook vast wel koolborstels.
viewtopic.php?f=37&t=2163&p=144217