BS, SID en olie

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
rovermgfan
Geregistreerd lid

BS, SID en olie

Bericht door rovermgfan » vr 23 dec, 2011 12:34

HOi,

Dinsdag as ga ik in UK onze Saab halen.
Nu heb ik (weer) enkele vraagjes.
Black-Sludge: Ik heb begrepen dat dit alleen voor komt in de T7 motor. De wagen die ik ga halen is van 1/8/2001 en heeft de T5 motor. Is deze daar ook gevoelig voor? Doe ik er ook goed aan om de MOD6 erop te zetten,

SID: Op Ebay UK worden er voor 10€ zelf reparatie setjes voor de SID aangeboden, is dit bedrog of werkt dit?
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... ink:top:de" onclick="window.open(this.href);return false;

Olie: Welke olie gebruik ik het beste in de auto. Ik heb ergens in dit forum gelezen dat er het beste 0W30 wordt gebruikt, is dit zo.
Voor de prijs moet ik het niet laten, ik heb een adreje :roll: waar ik de Castroll 0W30 voor 50€ de 5 liter kan kopen

Zo, dat was het weer voor voorlopig, nu is het wachten op dinsdag....................
Voor iedereen een fijn kerstfeest en de beste wensen en veel rijgenot voor iedereen.

carlsson
Geregistreerd lid

Re: BS, SID en olie

Bericht door carlsson » vr 23 dec, 2011 16:20

BS komt ook bij de T5 voor maar een stuk minder door wat kleine technische verschillen.
Na aankoop gewoon eens de carterpan demonteren, vooral een inspectie van de zeef op de oliepomp kan nooit kwaad, dat is meestal de boosdoener die tot een soort hartinfact leidt :cry:
Zou er dan nog een echte oliedrukmeter op zetten want de oliedruklamp dat is niet voldoende om de zaak goed te volgen.

Het is de vraag of heel dunne olie het beste resultaat geeft, dat is bij motoren met een flink kilometerstand niet altijd het geval.
Meestal zit op een auto een sticker van de laatste oliewissel, het beste kun je steeds hetzelfde olie type gebruiken, daar raak hij wat aan gewend :wink:
De vraag is ook of de bovenwaarde 30 niet te laag is voor dit type motor, want die waarde zie meer bij volledig in lichtmetaal opgetrokken moderne blokken zoals de versie met de T8 ECU.
Zo'n T5 en T7 hebben een gietijzeren onderblok en dat heeft andere termische eigenschappen.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » vr 23 dec, 2011 17:18

SID: Op Ebay UK worden er voor 10€ zelf reparatie setjes voor de SID aangeboden, is dit bedrog of werkt dit
Ach wat is bedrog, als je voor die 10€ een tandenstoker krijgt waar je de gelijmde printbanen mee kunt aandrukken, werkt ook iets, en anders stuur je hem op naar Simon zit trouwens ook in de UK voor een degelijke reparatie.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 23 dec, 2011 18:02

Uit augustus 2001 en toch een T5, weet je dat wel zeker? Hier in NL is de T5 maar tot half 2000 geleverd. In de 9-3 althans, maar neem aan dat het daarover gaat, 9-5 is altijd T7 immers.

Het zou natuurlijk kunnen dat de T5 in de UK langer is geleverd, of dat de auto later op kenteken gezet is maar zou het toch even goed checken.

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » vr 23 dec, 2011 18:42

Denk het toch dat het T5 is,
Ik heb dit nagevraagd en de verkoper heeft mij een foto van de motor gestuurd, de kleppendeksel was zwart.
Die van de T7 is toch rood, of niet?

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 23 dec, 2011 18:49

Nee, andersom. Zwart is gebruikelijk voor T7. Maar DI's zeggen niet alles, je moet even naar de plaats van de oliepeilstok kijken. Staan genoeg foto's op het forum, te vinden via de zoekfunctie :idea:

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 23 dec, 2011 22:56

rovermgfan schreef:de kleppendeksel was zwart.
Dan gok ik erop dat je een T7 gaat halen (zou in dat geval even een BS controle inplannen...).

Kon me al niet voorstellen dat een eind 2001 auto nog T5 zou zijn. Bij T7 zit de olievuldop uit het midden en is de DI altijd zwart:
Afbeelding

Bij een T5 zit hij in het midden van het kleppendeksel en er hoort een rode DI op, maar er zit ook wel eens een zwarte DI op een T5 (werkt wel maar is niet aan te bevelen).
Afbeelding

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » za 24 dec, 2011 0:14

Dan is het toch een T7.
Ik zal meteen maar MOD6 aan schaffen (tenzij deze erop zit) en de motor maar eens spoelen met forte motor flush.
Nog een vraagje bij die sport lucht filter die ik bij de onderste foto zie, maakt dit in het vermogen wat uit en is deze toegelaten?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 24 dec, 2011 9:28

Die levert vooral een wat sportiever geluid, qua vermogen gaat dat op een standaard set-up niet veel schelen :lol:
Want de meest sportieve fabrieks Saab de Viggen heeft ook gewoon een luchtfilter zoals op de bovenste foto.
Probleem is dat zo'n open luchtfilter de lucht in het motorruim aanzuigt en die is wordt dus wat te heet.
Er zijn ook inlegfilters van hetzelfde materiaal die je gewoon in de kunststof doos kunt leggen i.p.v. de papieren luchtfilter :wink:
Toelating in Nederland geen enkel probleem.
Hetzelfde geldt voor die BOV, in zilver of blauw die op die foto's ziet, wordt voor een wat "sportiever" afblaas geluid gebruikt.
Dat is vooral bij die blauwe open variant het geval. Die zilveren dat is een gesloten variant, is op een T7 beter omdat de ECU met meer sensoren werkt, vol afblazen kan dan als een systeemstoring worden gedetecteerd.
In het algemeen geldt dat wanneer je de gaspedaal los laat, bijvoorbeeld bij het schakelen, de opgebouwde turbodruk ff moet worden afgevoerd, gebeurt dat niet snel genoeg, dat kan de turbo wat meer moeite hebben om weer op draf te komen als je weer gas gaat geven.
Door het sluiten van de centrale gasklep komt die opgejaagde lucht als het ware klem te zitten, soms kan die proberen terug te gaan naar het schoepenwiel van de turbo, dan krijg je z.g. stalting/chatter, de turbo gaat dan wat hinnekende geluiden maken. http://youtu.be/nhKyfwFIeHw" onclick="window.open(this.href);return false;
Schijnt niet zo gezond te zijn voor de turbo :oops:

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 24 dec, 2011 10:46

rovermgfan schreef:...en de motor maar eens spoelen met forte motor flush.
da's nou net wat je NIET moet doen. Forte krijgt de BS er echt niet uit. Wat het wel doet is stukken losweken en die komt dan allemaal in je aanzuigzeef terecht, zeef slaat potdicht en vervolgens mag je op zoek naar een nieuw onderblok en waarschijnlijk ook een nieuwe turbo.
Enige manier om BS tegen te gaan is na aankoop het carter verwijderen, reinigen, dan topkwaliteit olie erop en die uiterlijk iedere 10000 km wisselen.
Carterinspectie moet je regelmatig herhalen, bij automaat wat vaker, bij veel korte stukjes ook.

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » za 24 dec, 2011 11:50

Oeps, geen goede bedoeling dus..........
Bedankt voor de tip.

Wat de MOD6 betreft, ik heb deze op internet gevonden voor 55€ : http://www.partsselect.nl/index.php?ite ... 54&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
Is het voldoende om alleen dit te vervangen of is het ook aangeraden om de slangen te vervangen :http://www.partsselect.nl/index.php?act ... 10&lang=NL

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 24 dec, 2011 18:46

Kan verstandig zijn om dat hele carterontluchtingssysteem labyrint te inspecteren. Die oliedampen zijn namelijk behoorlijk agressief en vreten zonder dat je het ziet de slangen van binnen aan. Dan komt de functie van de carterontluchting behoorlijk in het gedrang.
Een voorbode is vaak het losspringen van slangen door overdruk. Gewoon eens de motor laten draaien zonder en met vuldop, dan kun je meestal al merken dat er opvallende verschillen zijn.
Zou nu je de wagen toch hebt gekocht eerst eens kijken hoe het met die auto is gesteld. Nodeloos onderdelen bestellen en vervangen dat is misschien geldverkwisterij.
Misschien is hij wel keurig onderhouden en is er niets aan de hand :wink:

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » za 24 dec, 2011 19:47

[]Dat is de bedoeling, eerst af wachten en dan beslissen.
Reden: Quote verwijderd

Plaats reactie