Huilende koplampen... (update: alleen in de bocht!)

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Scanner
Geregistreerd lid

Huilende koplampen... (update: alleen in de bocht!)

Bericht door Scanner » do 21 jul, 2011 14:33

Ik heb weer eens wat... :shock:

De koplampsproeiers lekken (alleen tijdens het rijden) uit de spuitmondjes.
Gevolg: natte koplampen/bumper en waterstrepen+spetters op de motorkap en voorruit.

Mijn Saab is een Aero Cabrio uit 2005 (met Xenonlampen)

Wat vooraf ging...
Even geleden heeft de garage een splinternieuwe klep geplaatst (bumper is er toen af geweest) in het sproeier slangenstelsel, omdat de linker koplamsproeier het niet deed, maar volgens de heren kan het daar zeker niet aan liggen. Ze hebben e.e.a. al 3x gechecked. Slangen zitten vast, verbindingsstukjes ook en de pomp werkt naar behoren, want als je aan de hendel trekt worden ze zoals normaal geactiveerd en sproeien ze een krachtige wolk nattigheid tegen de koplampen. Het reservoir is tegenwoordig binnen een dag of 3 a 4 leeg, maar het lekt niet als hij stil staat!

Allemaal niet levensbedreigend maar wel lastig en het hoort niet. Ik zou het graag (laten) verhelpen

Iemand bekend met dit probleem?

Groeten
Scanner

Hans9-5
Geregistreerd lid

Re: Huilende koplampen...

Bericht door Hans9-5 » vr 22 jul, 2011 13:06

Lijkt me toch een probleem met een klepje, door de druk tijdens het rijden wordt het water naar buiten geduwd.

Scanner
Geregistreerd lid

Re @ Hans9-5 - Huilende koplampen...

Bericht door Scanner » vr 22 jul, 2011 14:06

[]Zou er door onderdruk van de rijwind normaliter een vacuüm ontstaan waarbij door een klep de vloeistof tegen wordt gehouden?
Als de klep dan niet goed werkt (of verkeerd gemonteerd is) kan de vloeistof gaan lekken?
mmm... misschien te testen door eens met verschillende snelheden te rijden en e.e.a. te checken want er is dan een bepaalde druk (snelheid) nodig voordat het gaat lekken. Toch?

Alvast bedankt Hans voor dit idee!
(test resultaten volgen binnenkort)

Scanner

Scanner
Geregistreerd lid

Re: Huilende koplampen... (update: alleen in de bocht!)

Bericht door Scanner » za 23 jul, 2011 9:33

Gisteravond heeft het "Myth Buster Team" op het industrieterrein even wat testjes gedaan. Al gauw kon de gene die buiten stond zien dat de koplampsproeier alleen in de bochten water verliest. in een rechter bocht is het de linkerkant en de linkerbocht is het de rechterkant die er flinke stralen ruitenwisservloeistof uitstoot. Waarschijnlijk dus toch zoals Hans9-5 al eerder zei een probleem met een klepje. :wink:

Daarnaast zie ik dat als ik de ruitensproeiers activeer, de koplampsproeiers de 1e keer naar behoren een hoge druk straal spuiten, maar daarna kan je activeren wat je wil maar dan doen ze het niet...(?) Pas een minuutje later werken ze weer. Hoort dat zo? :-S+

Scanner

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » za 23 jul, 2011 9:39

Scanner schreef: Pas een minuutje later werken ze weer. Hoort dat zo? :-S+

Ik denk dat je zelf het antwoord al weet ;)

Toch maar even terug naar de garage die het klepje heeft geplaatst, lijkt me... Heb je trouwens een video geschoten van je Myth-buster moment? Daar ben ik dan wel weer heel erg nieuwsgierig naar :lol:

Hans9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Hans9-5 » za 23 jul, 2011 21:03

Het kleppeke, had min of meer het zelfde met de oldtimer-Benz 8)

Nieuwe klep en droog die neus :lol:

Plaats reactie