Veerpootbrug achteras

Voor alle Saab cabrio rijders
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Veerpootbrug achteras

Bericht door Robbert » zo 13 mar, 2016 0:33

Thanks. Even voor de nieuwsgierigheid: hoe hebben jullie die onderste twee goed uitgelijnd want dat was ook een beetje mijn probleem.

Paskalius
Donateur
Donateur

Bericht door Paskalius » zo 13 mar, 2016 0:41

Nieuwe gaatjes geboord...De hoogte van de rubbers varieert per auto enkele mm, waardoor het soms wel en soms net niet past. De maat tussen de dempers is wel gelijk. Door de brug eerst te monteren op de dempers kan je vrij eenvoudig de onderste gaatjes aftekenen. Dan even 2X boren en :O: haaks door de bocht.

Chilly-Pepper
Donateur
Donateur

Bericht door Chilly-Pepper » di 05 apr, 2016 5:46

Heeft iemand een foto voor mij hoe/waar hij /zij de brug op de veerpoot toren heeft vastgezet?
Ik heb gisteren even rond gesnuffeld in mijn kofferbak maar zie niet echt een makkelijk plekje...
Afbeelding
Op de schokbreker zelf vastzetten is geen optie..Hebben jullie er achter (dus dichter bij de achterklep op de toren) geboord? Dat lijkt mij dubbel wandig... hoe hebben jullie dat opgelost?

Ik heb twee opties... een 3mm wanddikte vierkant profiel gebruiken of een twee mm ronde buis.. Beide staal.. Wat heeft de voorkeur?

Graag jullie meningen...

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 05 apr, 2016 6:21

is dit een foto van een cabrio?
indien niet dan kun je gewoon bovenop de shocks monteren. het uiteinde van de stang doorboren of afplatten, moertje er op en klaar is kees.
Ik had nog een stang liggen van een fitnessapparaat.... . kost niks en volgens mij alles al verbetering er komen immers alleen horizontale krachten op.

Chilly-Pepper
Donateur
Donateur

Bericht door Chilly-Pepper » di 05 apr, 2016 6:56

Yep een foto van mijn caab 9-3..

Paskalius
Donateur
Donateur

Bericht door Paskalius » di 05 apr, 2016 7:50

Het is juist de bedoeling dat je de dempers met elkaar verbindt. Boren hoeft alleen in de brug zelf om de onderste gaten goed uitgelijnd te krijgen op de bevestigingspunten (bagageogen). Je hoeft in de auto dus NIET te boren of lassen.

Chilly-Pepper
Donateur
Donateur

Bericht door Chilly-Pepper » di 05 apr, 2016 8:14

Got it...

Chilly-Pepper
Donateur
Donateur

Bericht door Chilly-Pepper » do 07 apr, 2016 22:14

Vanavond een tijdje aan het vechten geweest met een stalen buis... En de veerpoot brug zit er in van de ene poot naar de andere...1 buis. (3cm rond, 2mm wanddikte) :D

Even een ritje mee gemaakt wat opvalt is dat de hele auto wat rustig lijkt te zijn... inderdaad wat minder piepjes en kraakjes waar al eerder melding van werd gemaakt. Tijdens het bochten werk lijkt de Caab iets minder over te hellen...en geleidelijker de "rol" in te zetten...

Gezien ik inmiddels (deels) weekend heb :) zal ik, als ik morgen tijd genoeg heb, nog de twee Schuine "bagage bout" struts.. anders zaterdag...
Mogelijk dat ik de top strut "hard' op het rubber ga leggen in plaats van in de metalen "dop"

Nog met een garagist overleg gehad over de topbout beweging van de schokdemper en de eventuele extra slijtage van de demper.. daar is schijnbaar nooit bewijs voor geleverd dat de constructie die nu voor extra slijtage zou gaan zorgen...Ook nog div Struts in andere Spaanse en Duitse auto merken gevonden op het Internet...
Al met al lijkt het dus een zinnige aanpassing

Pablo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Pablo » wo 20 apr, 2016 14:55

Afgelopen vrijdag bij Pascal geweest voor montage van de veerpootbrug; al met al een uurtje mee bezig geweest met wat gezellige Saab talk tussendoor :D . Daarna weer huiswaarts en het verschil was na de eerste meters al meteen te merken: duidelijk minder beweging van de achterkant resulterend in minder gepiep en gekraak. Ook op bv dwarsrichels op de snelweg en op hobbelige wegen merk je goed dat de achterkant nu meer deel uitmaakt van de rest van het chassis :lol: waar het voorheen leek alsof de achterkant een eigen leven leidde. Met de kap open is het verschil nog duidelijker merkbaar nl, dat er niet veel verschil meer is of je met de kap open of dicht rijdt; het blijft allemaal lekker stevig aanvoelen. Bochtengedrag is ook verbeterd maar dat wat al redelijk ok na alle andere aanpassingen die ik al gedaan had. Kortom een aanrader! :O:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 20 apr, 2016 16:13

mooi verhaal dit topic, met zo weinig gedoe zoveel resultaat. dankzij de TS.

Redi
In memoriam †

Bericht door Redi » wo 20 apr, 2016 23:29

Leuk om te volgen, het resultaat is ook veelbelovend. Wel stel ik mezelf de vraag hoe het op lange termijn zal gaan met de carrosserie. Ik zal het proberen toe te lichten: omdat een cabrio ( en in mindere mate auto's met dak) nooit helemaal stijf te maken is zonder aan comfort in te boeten zorgen de autofabrikanten voor een bepaalde hoeveelheid flexibiliteit in hun ontwerp. Dit wordt veelal verdeeld over meerder componenten, zoals vering, banden, ophanging maar ook de carrosserie is hierin meegenomen. Als je deze flexibiliteit op één of meerdere punten gaat verminderen (door bijvoorbeeld banden met lagere wangen, stuggere veren, pu-bussen in de ophanging, strutbraces, veerpootbruggen, etc) zal er meer flexibiliteit optreden in de niet aangepakte punten. Bij een cabrio is dat veelal het stuk carrosserie tussen a- en b-stijl. Deze extra flex zal in het ergste geval op den duur kunnen ontaarden in scheuren van lassen, verhoogde kans op roest en slecht sluitende deuren, ramen en/ of dak. Dit is onder meer de reden dat men bij race- en rallyauto's de kooi een onderdeel maakt van de body en deze body ook nog eens doorlast.

Just my 2 cents...

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 21 apr, 2016 6:52

volgens mij geen speld tussen te krijgen.
Maar als je dat weet is het een eigen keus waarbij je weet wat de consequenties kunnen zijn.
En een theoretische onderbouwing is nog niet verbonden met de mate van slijtage. Ondertussen geniet je wel van de betere wegligging en
veel minder kraakjes en rammeltjes.

Qabriolet
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Qabriolet » do 21 apr, 2016 8:40

Er bestaat zelfs een 6-punts versie voor de hatchback: http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=218356

Paskalius
Donateur
Donateur

Bericht door Paskalius » do 21 apr, 2016 18:22

@Pablo, fijn dat ie bevalt! En nu lekker haaks door de bocht :lol:

Qabriolet
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Veerpootbrug achterasg (9-3OG Cabriolet)

Bericht door Qabriolet » ma 13 jun, 2016 16:37

Afgelopen donderdag bij Pascal geweest en met veel geduld de rear hatch brace gemonteerd. Passen en meten om de onderste gaten op de juiste plek te boren zodat de brace precies past. En wat een verschil... Auto voelt/is stijver en je hoort nauwelijks nog kraakjes als je over een minder vlak wegdek rijdt. Echt top. Samen met een dubbele ARB achter en de braces aan de voorkant (6-point brance en steeringbrace van de groupbuy via Evo en een verstevigde veerpootbrace) is mijn Cabriolet behoorlijk stijf. Heb nog een setje PU bussen liggen die er ook nog onder kunnen (wij helpt me daarbij?).

Jammer dat Pascal deze brace niet meer maakt...

Plaats reactie