Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » do 20 apr, 2023 0:11

Orphy schreef:
wo 19 apr, 2023 23:59
Ik denk dat jouw Saab een hele lage kilometerstand gaat houden 😂.

(En dat is prima hé)
Nu ergens rond de 55.000 km Orphy, begonnen met 42.755 km [dacht ik] op 19-09-2020.... Ach, we genieten [vooral ik, met die ritjes naar herstellers etc.] en wederhelft vindt het prima, zolang er geen SAAB bij komt, die caravan gaat stiekem dezelfde kant op.... qua dingetjes [maar die wordt zeker wel veel gebruikt]... Ach, hobby, obsessie, heerlijk :-P+

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » do 20 apr, 2023 0:26

Als je er maar van geniet!

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » do 20 apr, 2023 7:39

Orphy schreef:Als je er maar van geniet!
En dat is het belangrijkste!

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » do 20 apr, 2023 8:04

Arthurj schreef:
wo 19 apr, 2023 23:56
ideale omstandigheden hier zijn; binnendoor rijden, strak blauwe lucht, max. windkracht 3 en minimaal 15 graden en natuurlijk droog
Ik mag toch hopen dat dit alleen de criteria zijn om open te rijden? Ik bedoel, je rijdt er toch ook wel eens in als het 14 graden is (met de kap dicht, dat spreekt vanzelf)?

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » do 20 apr, 2023 9:07

Super72 schreef:
do 20 apr, 2023 8:04
Ik mag toch hopen dat dit alleen de criteria zijn om open te rijden? Ik bedoel, je rijdt er toch ook wel eens in als het 14 graden is (met de kap dicht, dat spreekt vanzelf)?
Uh, nee.... Pure hobby is gaande weg gebleken en alleen voor de 100% genieten ritjes, liefst met de wederhelft, rijdt ze open. Verder de ritten naar Peter Mink, ZAPS etc. en dan blijft de kap ook meestal dicht. Anders in de garage aan de druppellader en van november tot maart kenteken geschorst. Gewoon dicht rijden [ritjes] vind ik zonde van de kilometers, daar hebben we de daily voor :wink:

ximer
Geregistreerd lid

Bericht door ximer » do 25 mei, 2023 10:38

Beste @Arthurj

Aangezien jij de 'operatie' al gedaan hebt die ik nog moet laten uitvoeren wil ik het volgende even checken bij je. Dit (https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... RD12831790) is wel degelijk de rubber voor de tonneau van een Saab 9-3 Cabrio bouwjaar 2005 hé?

Als je me verder nog goeie tips kunt geven voor het verwijderen en verder tegengaan van roest daar dan hoor ik het ook graag!

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » ma 29 mei, 2023 21:03

DEEL 55 Vakantie|SAAB|Vakantie|SAAB|Genieten!

Weer even geleden, tja, vakanties mogen tijd kosten dus minder tijd voor fora. Is dat te combineren met het SAAB Forum, kan dat? Natuurlijk;

In april in Oisterwijk met de ADRIA;

Afbeelding

Nog niet het allerbeste weer en terrein [auto mocht niet op de campingplaats] dus deze maar meegenomen;

Afbeelding

Maar genieten deden we natuurlijk wel, ondanks het feit dat de SAAB nog in de garagebox stond;

Afbeelding

Deze puzzel stond vlak bij ons, tja, welk project zou dit dan weer zijn.....;

Afbeelding

Onze SAAB was er [nog] niet maar gelukkig zijn er nog steeds andere SAAB's op de wereld, en op deze camping;

Afbeelding

En alsof mijn geluk niet op kon kwamen we NOG een SAAB tegen op deze camping, naast een auto van dat andere merk, wel dezelfde kleur, je kunt maar boffen;

Afbeelding

Tja, Koningsdag beloofde het echt mooie weer [en ook alleen die dag] dus ONZE SAAB maar gehaald, de dag ervoor [wel even veilig parkeren....];

Afbeelding

Maar goed, voor mij stond ze daar niet veilig genoeg, dus maar dwars erachter, nog steeds in mijn gezichtsveld, wel illegaal maar veiliger voor mijn gevoel;

Afbeelding

En natuurlijk op Koningsdag gereden, Koninklijk, met een SAAB en dus Koninklijk gevoel en uiteraard de SAAB onderweg even een pauze gegund;

Afbeelding

Wel onder toezicht maar onder het genot van een kopje koffie [life is good];

Afbeelding

En met zo'n weer zijn die foto's altijd zoveel meer mooier;

Afbeelding

Afbeelding

Nog maar eentje;

Afbeelding

Maar de dag direct na Koningsdag was het mooie weer ook weer direct voorbij.... Maar zelfs dan blijft ze mooi;

Afbeelding

Afbeelding

Even genoeg foto's en korte tekst voor nu....

WORDT VERVOLGD....

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » ma 29 mei, 2023 21:18

Kijk! Nòu gaat 't de goede kant op met je Black Diamond Saabje, Arthur! In de regen en zèlfs op 't gras! :lol: Nu nog die Adria erachter.... Laat die dikke V-zes maar lekker sleuren over 's Heerensch weeghen. 8) Even zonder gekheid; Mooi om te zien dat je er lekker van geniet. :wink:

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » ma 29 mei, 2023 21:56

ximer schreef:
do 25 mei, 2023 10:38
Beste @Arthurj

Aangezien jij de 'operatie' al gedaan hebt die ik nog moet laten uitvoeren wil ik het volgende even checken bij je. Dit (https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... RD12831790) is wel degelijk de rubber voor de tonneau van een Saab 9-3 Cabrio bouwjaar 2005 hé?

Als je me verder nog goeie tips kunt geven voor het verwijderen en verder tegengaan van roest daar dan hoor ik het ook graag!
Dit is inderdaad het rubber [artikelnummer/R&D] wat ik besteld heb. Tonneau bij een spuiterij [vakman] helemaal kaal laten maken, opnieuw primer, spuiten en PPF folie erop en daarna het nieuwe rubber. Nu nog naar de detailer voor de... uhh.... details.... [coating].... Minimaal weer 15 jaar zekerheid, wat wil zeggen, nog steeds periodiek checken door mij en droogblazen voor de zekerheid om roestvorming te voorkomen.... OCD past daar ook wel een beetje bij....

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » ma 29 mei, 2023 21:58

DV 9-3 schreef:
ma 29 mei, 2023 21:18
Kijk! Nòu gaat 't de goede kant op met je Black Diamond Saabje, Arthur! In de regen en zèlfs op 't gras! :lol: Nu nog die Adria erachter.... Laat die dikke V-zes maar lekker sleuren over 's Heerensch weeghen. 8) Even zonder gekheid; Mooi om te zien dat je er lekker van geniet. :wink:
We krijgen nog deel 2 David van het campingleven met de SAAB, dat volgt op korte termijn.....

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » ma 29 mei, 2023 23:22

We zitten er alweer klaar voor hoor Arthur. Lekker hoor, de Saab mee op vakantie. :)

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » zo 13 aug, 2023 17:47

DEEL 56 ZIJN WE ER NOG? JAZEKER :mrgreen:

Inmiddels zijn we al weer maanden verder. Is er nog wat gebeurd dan op SAAB gebied? Jawel, maar niet heel veel tijd gehad om er werk van de te maken. Maar wat is er dan gebeurd?

Na het verblijf op de camping Oisterwijk zijn we in mei een week met de caravan naar Frankrijk geweest (Chinon, kamperen op familieterrein) en SAAB meenemen was een NO GO gezien ervaringen in Italië. Zeker was het leuk en de Peugeot 3008 deed het uitstekend. Maar om nu een vakantieverslag te maken zonder SAAB, dat was me een brug te ver.... Maar goed, na terugkomst hebben we een campingplaats gehad in Nijnsel. En jazeker, de SAAB als trekker meegenomen;

Afbeelding

En we hadden een prachtige ruime plaats;

Afbeelding

Een leuke rit gemaakt en ook een stukje bij de Zuiderburen en vanuit het terras onderweg een mooi (en veilig) uitzicht;

Afbeelding

Helaas verliep het niet helemaal goed onderweg (vogels) en dus onderweg "open" de troep eraf gespoten;

Afbeelding

Het was een natuurcamping en ik vond de SAAB er goed passen en er milieuvriendelijk uitzien voor een milieuklasse G;

Afbeelding

Maar goed, aan alles komt een eind dus met de handel (opnieuw met de SAAB) weer richting Tilburg;

Afbeelding

Maar rijdt dat nu geweldig, V6 automaat met caravan? Tja, ik had een (geen eerlijke?) vergelijking met de 3008. Die heeft een 8 trapsautomaat en qua leeftijd/techniek natuurlijk een stuk moderner. De SAAB heeft een 6 trapsautomaat en dat verschil merk je, minder keuze en ik vond het geluid/schakelen niet helemaal naar mijn zin. Persoonlijk ook natuurlijk. En dus eens geprobeerd (toen we huiswaarts gingen) om met de M-stand te rijden i.p.v. D-stand. Was het ook niet vond ik en toen vervolgens de M-stand in 2 niet oppakte (niemand thuis) maar snel terug naar D en met geknepen billen naar huis gereden..... Of het plan binnen NL met caravan te rijden een vervolg krijgt.....

Ik had nog een afspraak staan met de detailer om de glascoating bij te werken (voorzijde) na het verhaal in Italië en het spuitwerk van de tonneau. Heerlijk om te zien hoe er weer met volle overgave aan gewerkt werd;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ook de colorlock stond nog op de agenda;

Afbeelding

Afbeelding

Precieze werk dus, bewondering voor;

Afbeelding

Nu proberen het mooie er niet vanaf te kijken;

Afbeelding

Een week later weer ophalen.... dachten we.... maar helaas, niemand thuis in de accu. Leeg, zonder druppellader gaat het toch snel als er gewerkt wordt als deuren etc. open en dicht gedaan worden... Wat geprobeerd met dit apparaat maar het mocht niet baten;

Afbeelding

En dus onverrichter zaken, in ieder geval zonder SAAB, weer naar huis, apart gevoel, deja vu.... Wat wel opviel dat er na terugkomst uit Italië er een wat lichtere accu geplaatst was, geen Bosch S 5008 maar een S 4008. Past ook, maar ja, ik had verwacht dat er een gelijke teruggeplaatst zou worden.... Maar goed, een paar dagen later, na druppelen van de S 4008, konden we de SAAB alsnog ophalen. En direct weer naar binnen;

Afbeelding

En na 13 juni bleef het bij periodiek de bronaccu verwisselen. Ik had me maar neergelegd bij die S 4008 accu. Het viel me wel op dat de druppellader vaak aangaf dat de bronaccu vervangen moest worden. Zou dat komen doordat die accu wat minder zwaar was?

Maar ook de zomervakantie stond voor de deur en het werd een rondje Scandinavië.... Wederhelft wilde graag het ABBA Museum bezoeken (Stockholm) en zij vond het een mooi idee om op de weg terug ook het SAAB Museum te bezoeken. En dus werd dat het plan. Nee, niet met SAAB (die we genoeg zagen in Zweden) maar met de Peugeot. En onderweg kwamen we langs SAAB AB en Scania, nog steeds SAAB dus. En ja, met SAAB wordt ook nog gekampeerd. En hoe meer Zweeds wil je het nog hebben;

Afbeelding

Wat opviel dat Zweden meer op hebben met oldtimers uit de USA dan wij hebben met SAAB. Je zag er bergen van rijden, met of zonder caravan (of zelfbouwsel). Gelukkig stond er ook nog een SAAB bij;

Afbeelding

En dan natuurlijk het SAAB Museum in Trollhattan;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas had ik geen poetsdoek bij me, want mijn handen jeukten;

Afbeelding

Afbeelding

Daarna weer richting huis, mooi weer en genoten van Scandinavië. Oh ja, het was tijd voor een nieuwe pet voor open rijden;

Deze heeft zijn sporen wel verdiend;

Afbeelding

En deze wordt de vervanger;

Afbeelding

En vandaag de SAAB even naar huis gehaald voor noodzakelijk onderhoud; eerst even aftanken;

Afbeelding

En bandenspanning uiteraard checken;

Afbeelding

Poetsen maar......;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En vervolgens weer terug naar de garage, het hing er om of het droog zou blijven. En omdat die accu toch weer in mijn hoofd begon, origineel, ach, ik het kon het niet laten dus net maar besteld (en ga ik zelf vervangen);

Afbeelding

Oh ja, even gekeken, op 2 maart (APK) was de kilometerstand 55.516 km. Gisteren 56.867 km. Tot nu toe (in 2023) gereden; 1.351 kilometer.... Tja, mag nog wel wat bij als het nog mooi weer wordt en de mogelijkheid er is....

WORDT VERVOLGD!

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » zo 13 aug, 2023 20:34

Mooie vakanties en een mooie hobby. :) Lekker bezig.

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » zo 13 aug, 2023 22:58

Het doet bijna pijn aan m'n ogen, zo mooi schoon en gepoetst is 'ie! Fijn om te lezen dat je er plezier aan beleeft. Geniet ervan!

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » ma 14 aug, 2023 9:34

Leuk verslag weer, dank daarvoor. De voorliefde voor grote Amerikaanse klassieke auto's zit diep verankerd in de Zweedse cultuur. En is echt 'een dingetje' voor de weekeinden. Wanneer ik in Sunnemo ben weet ik zonder op de kalender te kijken wanneer het vrijdagmiddag is. Dan hoor ik namelijk om de zoveel tijd een zwaar gorgelende V8 door het dorp rijden, dat is echts iets voor de vrijdagmiddag tot en met zondagmiddag. Hier in het dorp staat o.a. een pink Cadillac, liefkozend "Little Rosie" geheten ;-)

Plaats reactie