Fluitende Cabrio

Voor alle Saab cabrio rijders
carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 14 nov, 2009 14:21

Dat is de vraag, het is net als met winterbanden, die hebben juist een iets zachtere compound en blijven daardoor soepeler vergeleken met een standaard zomerband. Bekend is dat oudere winterbanden minder soepel zijn dus slechter hun winter-werk doen.
Overigens, echt koud is het nog niet geweest :lol:

Als je die Saab instructie leest gaat het bij sommige types kennelijk over een bekende materiaalfout. De is met die 1000e onderdelen van allerlei toeleveranciers natuurlijk nooit uitgesloten en zeker niet op langere termijn. Zo'n voorruit is eigenlijk een hightech product maar dat valt niet zo op :wink:

In de zomer zal zo'n voorruit ook iets gaan uitzetten en in de winter iets gaan krimpen, dat belast zo'n rubber/afsluit strip ook. Die krachten zijn vrij groot, daarom zie bij andere merken w.o. Amerikanen vaak van die thermische ruitbreuken.

ViggenNL
Geregistreerd lid

Bericht door ViggenNL » ma 30 nov, 2009 23:50

Ik reed dit weekend in Duitsland, bij een snelheid boven de 190km/h hoor ik duidelijk de opstaande rand van het cabriodak omhoog waardoor er een snerpend windgeluid bijkomt, zeer vervelend.
Bij 170km/h maar naar huis gereden (ook eens fijn) op een zondag in Duitsland.

Later geprobeerd nog even bij het tanken, dak los, dak dicht en weer aantrekken, maar bleef hetzelfde.
Iemand idee van, of is dit een bekend geval van "hoort erbij..." ?

Antoon
Geregistreerd lid

Re: Fluitend geluid bij 120 km/u bij dakrand cabrio

Bericht door Antoon » ma 01 mar, 2010 22:47

christiaanjanssen schreef:Via de US Saab forum kwam ik deze link nog tegen:

http://www.TownsendImports.Com/Saab_TSB ... 577ed2.PDF

Iemand hier ervaring mee?

Christiaan
Het geluid komt met deze koudere/droge dagen ook weer voor en zelfs al onder de 120km/h..Dus toch maar weer verder zoeken naar oplossingen. Die bovenstaande tape zou dan toch dezelfde functie hebben als het afplakken van het rubber of zie ik dat verkeerd ?

Ik heb wel het idee dat er aan de bovenzijde van het raam iets hoogfrequent vibreert en dat ik dat aan mijn raam voel, maar als ik tegen het raam druk verandert het geluid niet.

Heeft iemand al een succesvolle permanente oplossing?

Volgend weekend richting oostenrijk zou ik er toch heel graag vanaf zijn...anders word ik weer gek..

bedankt,

Antoon

900 SE C
Geregistreerd lid

Bericht door 900 SE C » di 02 mar, 2010 1:23

@ViggenNL - bij jou doet geluid zich ook voor bij kap open of dicht? In dat geval de bron uiteraard zoeken voor de voorruit - aerodynamica van de bodem-/carterplaat? In de Classic heb ik geen last van enig fluiten, wel druipt regenwater bij hogere snelheden over de dakrand op het dashboard - nee, niet als het dak dicht is.

Thejudge72
Geregistreerd lid

Re: Fluitende Cabrio

Bericht door Thejudge72 » za 16 mar, 2024 21:07

Ik had hetzelfde probleem....
Bij mij was het de ruitenwisser arm....

Door de windflow onder het eerste deel van de ruitenwisser arm

Plaats reactie