Navigatie met SIM loze Iphone

Voor alle Saab cabrio rijders
Olle 2.1
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Navigatie met SIM loze Iphone

Bericht door Olle 2.1 » zo 10 mar, 2024 16:58

frits 9-3 schreef:
do 07 mar, 2024 11:19
Het is niet mijn bedoeling om mijn eigen Iphone als hotspot te gebruiken, data gebruik daarvan wil ik ook zoveel mogelijk beperken. Ik wil dus alleen de oude Iphone gebruiken voor navigatie zonder sim.
Ik heb ook jarenlang met kleine databundels geleefd (want overal wifi) en herken je vraag wel. Echter zitten in de meest basic databundels tegenwoordig al heel wat GB’s. Voor een paar euro koop je veel GB’s bij indien nodig. En al die data mag je binnen heel Europa gebruiken (in tegenstelling tot vroeger). Dus ik rijd tegenwoordig alles op Google maps, ook lange buitenlandse ritten.
Google Maps kost ongeveer 20 mb per uur (net even opgezocht). Dus voordat je echt gigabytes aan navigatie kwijt bent ben je wel een paar keer heen en weer naar Portugal 8)

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » zo 10 mar, 2024 17:12

Dank voor jouw reactie Olle 2.1. Daar heb je zeker een punt. Ik denk dat toch gebruik maken van mijn Iphone dan toch makkelijker is.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 11 mar, 2024 18:02

Ik kom nog even terug op de app "Karta" die na betaling van eenmalig € 5,99 volledig offline werkt. Ook lijkt er geen beperking in het aantal gelijktijdig te downloaden landenkaarten.

Waarschuwingen voor sppokrijders en ostakels/wegblokkeringen zijn gratis.
Verkeerscontrolecamera-waarschuwingen zijn optioneel en kosten eenmalig € 7,99.

Updates zijn gratis.

Verandering aan routepreferenties zorgt voor een directe herberekening en hij blijft niet zeuren als je van de route afwijkt.
Geluidsinstellingen zijn "stemgeleiding" aan/uit en "alleen waarschuwingen".

Afbeelding

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 11 mar, 2024 18:11

Goes schreef:
zo 10 mar, 2024 15:39
Osmand is ook een goede gratis offline navigatie app, je mag daarbij 7 gratis kaarten downloaden, over de hele wereld te gebruiken met de juiste kaarten...
Ik heb Osmand ook bij wijze van proef geïnstalleerd. Ik moet wel zeggen dat na lezen van een deel van de handleiding op hun internetsite, het aardig begon te duizelen. Teveel mogelijkheden om op te noemen. Maar een duidelijk voorbeeld van de interface tijdens het gebruik zag ik niet. Daarom maar geïnstalleerd. Eens kijken of ik daar ook of beter mee overweg kan. Kan ook handig zijn om verschillende apps voor verschillende manieren van voortbeweging te hebben: Te voet, op de fiets, op de motor, met de auto, met de boot ...

Opa Bert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Opa Bert » ma 11 mar, 2024 20:13

Het kan allemaal veel eenvoudiger.

Laad in de appstore de TomTom Go Mobile app. (TomTom Go)
Voor Euro 3,99/maand heb je dan een volledige TomTom op je Iphone. (maandelijks opzegbaar, maar de app blijft op je telefoon en je kunt het dus ook zo weer aanzetten.
werkt op een 6S of hoger.
Kaarten zijn gratis, thuis eenmalig downloaden via Wifi en staan vast op je telefoon, kost wel geheugen.
Je kunt zelfs vooraf toeristische routes maken op een routeprogramma en GPX files importeren in de TomTom app.
Werkt het best op IOS 17, die kan dacht ik niet meer op een 6S, maar met IOS 15 werkt de app ook, je mist enkele gimmicks.
Geen data nodig onderweg om te rijden. de kaarten zitten op je telefoon.
Wil je on line verkeersinfo dan heb je wel een hotspot nodig, maar dataverbruik is minimaal
Heb er ook in het buitenland (Engeland) mee gereden.

Wil je wandelen of fietsen zet dan ook de app Komoot op die Iphone
App is gratis, je betaalt per kaart die je op je telefoon zet.
thuis of in hotel met wifi even de offline modus starten en je kunt wereldwijd wandelen en fietsen met prima navigatie.

Opa Bert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Opa Bert » ma 11 mar, 2024 20:30

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paar fotos, het is de oude 6s van mijn kleinzoon, die ik al een paar jaar als navigatie apparaat gebruik.

N.B. voor de modernere rijders, werkt ook met Apple carplay

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 11 mar, 2024 20:32

Olle 2.1 schreef:
zo 10 mar, 2024 16:58
. Echter zitten in de meest basic databundels tegenwoordig al heel wat GB’s. Voor een paar euro koop je veel GB’s bij indien nodig.
Klopt. Binnen de EU is online GM of andere navigatie gebruiken niet zo'n probleem meer.

Ik kom regelmatig in een land buiten de EU en daar gebruik ik een lokale simkaart voor de databundel. Voor een paar euro dik genoeg gigabyte voor weken. Dus ik rij daar normaal gesproken ook met Google maps online. De offline kaarten van Maps.me gebruik ik daar voor de gebieden waar dekking en signaal een probleem is. Diep in de bergen of in de woestenij waar ik toch wil kunnen kaartlezen, en de juiste karrensporen wil kunnen volgen. En natuurlijk voor bezoeken aan derde landen waar de EU bundel niet van toepassing is.

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » ma 11 mar, 2024 20:35

Opa Bert schreef:
ma 11 mar, 2024 20:13
Voor Euro 3,99/maand heb je dan een volledige TomTom op je Iphone.
Prima tip, maar voor 3 euro per maand heb je ook een Lebara sim-only abonnement met 3 G data.
Eerlijk is eerlijk, mobiele data is zó goedkoop nowadays, dat ik altijd daar voor zou kiezen. Te meer omdat 'roaming' in Europa niks extra's meer kost.

Opa Bert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Opa Bert » ma 11 mar, 2024 20:44

Punt is je hebt een volledige TomTom met alle faciliteiten en services voor dat bedrag en het werkt domweg wereldwijd zonder SIM kaart
Kaarten voor andere werelddelen zijn ook gratis
Afbeelding

Afbeelding

Olle 2.1
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Olle 2.1 » ma 11 mar, 2024 20:48

Ook een prima optie. Maar de TS wil graag naar Portugal en vroeg hoe hij daar handig naartoe kan navigeren……

Opa Bert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Opa Bert » ma 11 mar, 2024 23:27

Voor de trip naar Portugal heeft de TomTom app als voordelen
-zeer gebruiksvriendelijk.
-erkend stabiel navigatieprogramma

-de mogelijkheid om zelf een voorkeursroute te maken en die te uploaden in de app, je hoeft dus niet de door de navigatie berekende route te volgen.
Afbeelding
-Mogelijkheid om POI's makkelijk te kiezen.
Geen van de opties als Google Maps, sygic, maps.me bieden beide bovengenoemde mogelijkheden.

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » ma 11 mar, 2024 23:46

Opa Bert schreef:
ma 11 mar, 2024 23:27
Voor de trip naar Portugal heeft de TomTom app als voordelen
-zeer gebruiksvriendelijk.
-erkend stabiel navigatieprogramma

-de mogelijkheid om zelf een voorkeursroute te maken en die te uploaden in de app, je hoeft dus niet de door de navigatie berekende route te volgen.
Afbeelding
-Mogelijkheid om POI's makkelijk te kiezen.
Geen van de opties als Google Maps, sygic, maps.me bieden beide bovengenoemde mogelijkheden.
Ik gebruik hem ook en werkt perfect, op de iPhone8 dwars in de asbak of via de dagelijke iPhone13 via Carplay (TomTom) andere auto. Vorig jaar nog een route uitgewerkt en het werkt echt als een zonnetje.

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » wo 13 mar, 2024 16:31

Ik heb inmiddels een fraaie oplossing gevonden. Tomtom Go Premium met een 5" scherm. https://www.tomtom.com/nl_nl/navigation ... o-premium/

Met de MyDrive app op mijn Iphone kan ik een route opzoeken en deze naar de Tomtom sturen. Geen gedoe met adressen intypen op de Tomtom. Erg makkelijk.

Door de ingebouwde sim altijd actueel, levenslange updates en met ingebouwde bluetooth handsfree mogelijkheid met mijn Iphone. Helemaal perfect.

Ik kon deze voor een zeeeeer scherpe prijs kopen als open box aanbieding bij de Mediamarkt, het apparaat was ongebruikt.

Opa Bert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Opa Bert » wo 13 mar, 2024 20:27

Op de site "plan.TomTom.com" kun je een hele toeristische route uitzetten achter je bureau op een groot scherm.
Gaat ook met de Site "My route app", basis versie is gratis.
Is wel effe oefenen.
Met een of twee klikken zet je dat dan op je TomTom.
Maar bewaar je oude Iphone zonder Simkaart, het is een goedkope en heel goede oplossing als navigatie apparaat.
ik fiets en wandel er mee en als hij een keer sneuvelt is er geen man overboord.

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » wo 13 mar, 2024 22:23

Opa Bert schreef:
wo 13 mar, 2024 20:27
Op de site "plan.TomTom.com" kun je een hele toeristische route uitzetten achter je bureau op een groot scherm.
Gaat ook met de Site "My route app", basis versie is gratis.
Is wel effe oefenen.
Met een of twee klikken zet je dat dan op je TomTom.
Maar bewaar je oude Iphone zonder Simkaart, het is een goedkope en heel goede oplossing als navigatie apparaat.
ik fiets en wandel er mee en als hij een keer sneuvelt is er geen man overboord.
Dat doe ik hier exact hetzelfde. Soms thuis even via WIFI nieuwe kaarten ophalen en weer door.

Plaats reactie