Winterstalling Cabriolet en tips
-
sanderzwart
- Geregistreerd lid
Winterstalling Cabriolet en tips
Ik heb de luxe dat ik mijn Saab 9-3 Viggen Cabriolet niet meer voor mijn
dagelijkse ritten hoef te gebruiken.
In zoek nu in Sneek of omgeving een goed adresje om mijn Saab voor
de wintermaanden te stallen. Weet iemand een goed adresje?
Waar moet ik opletten bij het stallen voor ca.een 1/2 jaar:
- auto op blokken zetten, beter voor de banden of meer bandenspanning;
- auto niet geheel afsluiten voor ventilatie;
- accu er uit;
- tank vol brandstof;
-
Alvast bedankt voor de reacties.
dagelijkse ritten hoef te gebruiken.
In zoek nu in Sneek of omgeving een goed adresje om mijn Saab voor
de wintermaanden te stallen. Weet iemand een goed adresje?
Waar moet ik opletten bij het stallen voor ca.een 1/2 jaar:
- auto op blokken zetten, beter voor de banden of meer bandenspanning;
- auto niet geheel afsluiten voor ventilatie;
- accu er uit;
- tank vol brandstof;
-
Alvast bedankt voor de reacties.
-
K Plop
- Geregistreerd lid
Ik zet mij Triumph TR4 ook altijd een paar maanden in een stalling, eigenlijk doe ik alleen het volgende:
- zorg dat ik hem goed warm rij voordat hij de stalling in gaat
- banden tikke meer spanning dan normaal (2.5-3 bar), op blokken is nl nogal een gedoe
- accu eruit en thuis soms aan de druppellader
Na de winter nieuwe olie erin, accu aansluiten en hopen datíe het doet (voor de Caab zal dat geen probleem zijn).
Succes
- banden tikke meer spanning dan normaal (2.5-3 bar), op blokken is nl nogal een gedoe
Na de winter nieuwe olie erin, accu aansluiten en hopen datíe het doet (voor de Caab zal dat geen probleem zijn).
Succes
-
Steggink
- Geregistreerd lid
winterstalling
Aan een stalling kan ik je niet helpen, maar de juiste wijze van overwinteren gaat als volgt;
- Was de Saab zorgvuldig, vergeet de kap, velgen, onderzijde niet.
- Reinig het interieur en behandel het leder met een onderhoudsmiddel.
- Rijdt de Saab goed droog en gooi de benzinetank vol onderweg. Breng de bandenspanning op 3 rondom.
- Vernieuw de motorolie en evt. ook het filter. Start de moter niet meer. Verwijder de bougies, spuit een derde vingerhoedje motorolie in elk bougiegat en draai de bougies weer erin. Start de auto een halve seconde om de olie in de kop te verspreiden.
- Stal de auto, laat de kap erop zitten, doe alle ramen een klein beetje omlaag i.v.m. ventilatie, doe de portieren half in het slot (behoud rubbers)
- Verwijder evt. de accu of maak de poolklemmen los. 1 x per maand een week op de druppellader is prima. Zo'n lader voor motorfietsen is perfect.
- Verplaats de Saab 1 x per maand een metertje om "platte" banden te voorkomen. Op bokken zetten is helemaal perfect, de bandenspanning verhogen is dan niet nodig.
De Saab is klaar voor de stalling en tevens gereed voor de komende lente.
Succes.
- Was de Saab zorgvuldig, vergeet de kap, velgen, onderzijde niet.
- Reinig het interieur en behandel het leder met een onderhoudsmiddel.
- Rijdt de Saab goed droog en gooi de benzinetank vol onderweg. Breng de bandenspanning op 3 rondom.
- Vernieuw de motorolie en evt. ook het filter. Start de moter niet meer. Verwijder de bougies, spuit een derde vingerhoedje motorolie in elk bougiegat en draai de bougies weer erin. Start de auto een halve seconde om de olie in de kop te verspreiden.
- Stal de auto, laat de kap erop zitten, doe alle ramen een klein beetje omlaag i.v.m. ventilatie, doe de portieren half in het slot (behoud rubbers)
- Verwijder evt. de accu of maak de poolklemmen los. 1 x per maand een week op de druppellader is prima. Zo'n lader voor motorfietsen is perfect.
- Verplaats de Saab 1 x per maand een metertje om "platte" banden te voorkomen. Op bokken zetten is helemaal perfect, de bandenspanning verhogen is dan niet nodig.
De Saab is klaar voor de stalling en tevens gereed voor de komende lente.
Succes.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Idd wat overdreven voor 6 maanden.
In de accessoire handel voor klassieke auto's verkopen ze trouwens ook een soort kunststof steunplaten die je onder de banden kunt leggen. Die platen zijn van onder gewoon plat maar aan bovenkant hebben ze de ronde vorm van de band. Daardoor vervomt de band niet bij een langere stilstand.
In de accessoire handel voor klassieke auto's verkopen ze trouwens ook een soort kunststof steunplaten die je onder de banden kunt leggen. Die platen zijn van onder gewoon plat maar aan bovenkant hebben ze de ronde vorm van de band. Daardoor vervomt de band niet bij een langere stilstand.
-
avarkevj
- Geregistreerd lid
Sander,
Ik zet mijn Saab (een echte,...sorry) nu al 11 jaar geschorst op stal gedurende de winter (pekel) maanden. Verlengd zijn (haar) levensduur echt!
Het volgende heb ik door scha en schande geleerd:
-accu verspeeld.....oplossing: al eerder vermeld; druppellader of 1x/mnd een lampje erop om te ontladen en daarna weer opvullen met een lader.
-compressor van de AC verspeeld ; oplossing: 1x/ twee weken motor laten warm draaien (ong. 20 minuten)en Airco bijzetten. Doe je dit niet dan gaat de compressor lekken en dat kost je een hoop geld (dwz een nieuwe compressor.
-lekkende kachelkraan (veelvoorkomend probleem bij de classic en misschien ook bij zijn opvolger) Dit kan je verhelpen door gewoon de kachelkraan open te draaien (max. warmte).
Verder zet ik zoals vermeld de banden op extra spanning en verzet de auto als ik hem warm laat draaien, doe ik haar een kleedje (hoes) aan om schade in de garage te voorkomen en natturlijk laat ik de ramen open en laat ik de kap dicht,
sccs ,
Jaap
Ik zet mijn Saab (een echte,...sorry) nu al 11 jaar geschorst op stal gedurende de winter (pekel) maanden. Verlengd zijn (haar) levensduur echt!
Het volgende heb ik door scha en schande geleerd:
-accu verspeeld.....oplossing: al eerder vermeld; druppellader of 1x/mnd een lampje erop om te ontladen en daarna weer opvullen met een lader.
-compressor van de AC verspeeld ; oplossing: 1x/ twee weken motor laten warm draaien (ong. 20 minuten)en Airco bijzetten. Doe je dit niet dan gaat de compressor lekken en dat kost je een hoop geld (dwz een nieuwe compressor.
-lekkende kachelkraan (veelvoorkomend probleem bij de classic en misschien ook bij zijn opvolger) Dit kan je verhelpen door gewoon de kachelkraan open te draaien (max. warmte).
Verder zet ik zoals vermeld de banden op extra spanning en verzet de auto als ik hem warm laat draaien, doe ik haar een kleedje (hoes) aan om schade in de garage te voorkomen en natturlijk laat ik de ramen open en laat ik de kap dicht,
sccs ,
Jaap
-
Zeijde
- Geregistreerd lid
Re: Winterstalling Cabriolet en tips
Vraagje: Ik heb begrepen dat je na het afvullen van de brandstoftank ook een middel moet toevoegen om verzuring van de brandstof (benzine0 te voorkomen) Klopt dit en wat is de naam van dit middel?
-
Kozzer
- Geregistreerd lid
Re: winterstalling
Om oxidatie als gevolg van condens in cilinderkoppen te voorkomen en voor droog starten na opslag wordt bij bootmotoren zg Fogging olie gebruikt. Dit lijkt me hiervoor ook erg handig.Steggink schreef: - Vernieuw de motorolie en evt. ook het filter. Start de moter niet meer. Verwijder de bougies, spuit een derde vingerhoedje motorolie in elk bougiegat en draai de bougies weer erin. Start de auto een halve seconde om de olie in de kop te verspreiden.

-
Paul Viking
- Donateur (2x)

Re:
Ik doe het zelfde, ik wissel konstant elk voor en najaar de caab tegen de 900 Turbo voor in de winter.K Plop schreef:Ik zet mij Triumph TR4 ook altijd een paar maanden in een stalling, eigenlijk doe ik alleen het volgende:
Succes
No problems
-
Kozzer
- Geregistreerd lid
Toch maar die CTEK Multi XS 4003 druppellader gekocht voor 68,50 incl verzenden.
Via de website van de leverancier kwam ik op 84,= uit. Schijnt een erg goed ding te zijn.
http://www.avao.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Via de website van de leverancier kwam ik op 84,= uit. Schijnt een erg goed ding te zijn.
http://www.avao.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Victor Muller
- Geregistreerd lid
Hi Kozzer. Erg bedankt voor je posting/tip over de druppellader. Was ik precies op zoek naar en heb hem net ook besteld. 
-
Zeijde
- Geregistreerd lid
Inmiddels heb ik zelf het middel gevonden waarmee benzine kan worden geconserveerd: Wynn’s Fuel Stabilizer W47355.
Dit middel voorkomt oxydatie van de brandstof en afzetting van oxydatie en de afzetting van oxydatieproducten in de tank en het brandstofsysteem.
Heeft iemand hier vervaring mee?
Dit middel voorkomt oxydatie van de brandstof en afzetting van oxydatie en de afzetting van oxydatieproducten in de tank en het brandstofsysteem.
Heeft iemand hier vervaring mee?