Heb sinds een half jaar een saab 9-3 cabrio uit 2004. Nu heb ik wat problemen met het openen van mijn dak. Volgende is het geval:
Als de temperatuur binnen in de auto warmer is dan de temperatuur buiten en ik start mijn auto begint de blower als een gek te blazen om de warme lucht in de auto te koelen. Als ik nu mijn kap probeer te openen geeft de display de storing dat er spullen in de achterbak liggen terwijl dit niet het geval is. De kap gaat dus niet open!!!! Als de temperatuur na een tijdje rijden gereguleerd is (ongeveer 5 minuten) is de storing ineens weg en gaat de kap gewoon open. Heb zelf de indruk dat de elektronica problemen heeft met de inschatting van de temperatuur zodat de kap het niet doet.
Heeft iemand anders ervaringen met omschreven probleem? Of heeft iemand andere suggesties?
Groeten,
Problemen met cabriodak bij warm weer.
-
WimZ
- Geregistreerd lid
Zou het evt kunnen komen doordat de sterke luchtstroom wat overdruk maakt? Je kan dat testen door de ACC op OFF te zetten en te kijken of de kap wel wil. Of, wanneer de kap het wel gewoon doet (omdat de ACC niet aan het blazen is), de ACC op LOW zetten, juist opdat ie gaat blazen, en dan weer testen of de kap het doet.
De elektonica an sich wordt alleen maar getriggerd door hele lage temperaturen, want de kap is geblokkeerd onder ik meen 6 graden (omdat de stof van een bevroren kap kan breken). Bij hogere temperaturen is er geen enkele belemmering.
Al met al kan het best zijn dat de contacten in je opvangzak dermate kritisch zijn afgesteld dat bij een klein luchtdrukverschil de contacten al detecteren dat de zak omhoog wordt gedrukt.
De elektonica an sich wordt alleen maar getriggerd door hele lage temperaturen, want de kap is geblokkeerd onder ik meen 6 graden (omdat de stof van een bevroren kap kan breken). Bij hogere temperaturen is er geen enkele belemmering.
Al met al kan het best zijn dat de contacten in je opvangzak dermate kritisch zijn afgesteld dat bij een klein luchtdrukverschil de contacten al detecteren dat de zak omhoog wordt gedrukt.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Idd die airco uitzetten bij het starten en het bedienen van de kap is het beste. Die motoren van de kap hebben flink wat stroom nodig dus moet de generator soms al extra werk verzetten als dan ook die aircopomp en die blazers beginnen wil die ECU misschien ingrijpen. Ik heb zelf een hand-airco want een ACC heeft bij een cabrio minder zin. Als de kap open is, schakeld de ACC ook om op handbediening dacht ik. Trouwens die airco heb ik bijna altijd uit wat dat scheelt een hoop vermogen, ik schakel hem soms aan om te voorkomen dat het systeem gaat uitdrogen.
Overigens kan als de snuffelaars verkeerd of te gevoelig zijn ook een hoge temperatuur bij de motoren van de kap worden gesignaleerd. Die zijn namelijk ook beveiligd tegen doorbranden. Dat heb ik overigens nog nooit meegemaakt.
Overigens kan als de snuffelaars verkeerd of te gevoelig zijn ook een hoge temperatuur bij de motoren van de kap worden gesignaleerd. Die zijn namelijk ook beveiligd tegen doorbranden. Dat heb ik overigens nog nooit meegemaakt.
-
il2
- Geregistreerd lid
Onderwerp: Problemen met cabriodak bij warm weer.
Ik had hetzelfde probleem afgelopen zomer. Niet openen niet sluiten, na een stuk te hebben gereden ging de de bediening weer vlekkeloos.
Na onderzoek bleek dat er een kabeltje (lijkt op een fiets remkabel) aan de zijkant waar de kap in wegzakt, klem zat. Is herseld werkt nog steeds prima. Heb trouwens ook een 2004 9-3.
Na onderzoek bleek dat er een kabeltje (lijkt op een fiets remkabel) aan de zijkant waar de kap in wegzakt, klem zat. Is herseld werkt nog steeds prima. Heb trouwens ook een 2004 9-3.
-
erwin mertens
- Geregistreerd lid
Ik heb een paar keer net het zelfde probleem gehad.
Maandag jl. weer van dattum.
Ik wou net hetgene dat ik ontdekte als oplossing hier melden,maar begin nu toch te twijfelen bij het lezen van de andere comments.
Enfin,mijn oplossing.
Haal de gsm met blue-tooth verbinding uit je jas uit de koffer en klaar was kees...
Dus ik dacht/denk dat het blue-tooth-signaal de sensors stoorde,niet dus?
In ieder geval was het probleem na een uurtje sukkelen plots opgelost.
Ps:de airco wordt toch automatisch uitgeschakeld bij het openen.
Maandag jl. weer van dattum.
Ik wou net hetgene dat ik ontdekte als oplossing hier melden,maar begin nu toch te twijfelen bij het lezen van de andere comments.
Enfin,mijn oplossing.
Haal de gsm met blue-tooth verbinding uit je jas uit de koffer en klaar was kees...
Dus ik dacht/denk dat het blue-tooth-signaal de sensors stoorde,niet dus?
In ieder geval was het probleem na een uurtje sukkelen plots opgelost.
Ps:de airco wordt toch automatisch uitgeschakeld bij het openen.
-
erwin mertens
- Geregistreerd lid