Klepje zijkant klappert

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Amazon
Geregistreerd lid

Klepje zijkant klappert

Bericht door Amazon » do 04 aug, 2005 14:40

Als ik met open kap rijd boven de 100 KM/H klappert het linker afdekplaatje (ter hoogt evan de achterbank).

Bij 200 KM/H begint het te storen! :lol:

Kan ik dat klepje zelf strakker stellen? Ik zie dat er een stang/draad met een veer (?) zit onder de klep aan de binnenkant van de grote afdekkap.

SirKwietje
Geregistreerd lid

Bericht door SirKwietje » do 04 aug, 2005 21:09

Je moet eens controleren of je zijpaneel achter nog goed vast staat, heb daar ook eens een probleempje mee gehad en dan blijft het kapje een beetje open staan. Het zwarte blokje dat op het paneel gelijmt is kan misschien gelost zijn.

Amazon
Geregistreerd lid

Bericht door Amazon » vr 05 aug, 2005 14:01

Ik neem aan dat je het binnenpaneel bedoelt.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met het zwarte blokje. Waar kan ik dit blokje vinden?

Als ik het klepje optil voel ik trouwens duidelijk minder weerstand dan aan de andere kant. Slap veertje?? :?:

93 cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door 93 cabrio » vr 05 aug, 2005 14:28

Was mij laatst overigens ook opgevallen, op de snelweg zag ik ineens in mijn spiegel iets wapperen. Precies dat klepje als wat hier bedoeld wordt.
Ben ook zeer benieuwd wat ik hieraan kan doen.

Overigens ben ik nog niet sneller dan 170 km/h gegaan met het dak eraf.
Nog best comfortabel :wink:

Groet,
Marco

SirKwietje
Geregistreerd lid

Bericht door SirKwietje » vr 05 aug, 2005 19:03

Je moet je dak eens afdoen en het binnen paneel een beetje naar onderen duwen als het klepje dan mooi afsluit dan is er mogelijk iets los aan het binnenpaneel. Je moet het dan eens demonteren en en eens kijken of het blokje nog vast zit. Dit zit binnenin gelijmt aan de bovenkant van het paneel, je merkt meteen welk zwartblokje ik bedoel, er is er maar 1 :D

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » vr 05 aug, 2005 19:04

Overigens ben ik nog niet sneller dan 170 km/h gegaan met het dak eraf.
Nog best comfortabel :wink:

Met of zonder windscherm?
Ben al heel lang van plan om zoiets aan te schaffen maar ken de echte pluspunten niet.

Rij zelf een 900C.

Amazon
Geregistreerd lid

Bericht door Amazon » za 06 aug, 2005 22:57

Sirkwietje, ik zal de boel eens loshalen. Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt. Ik heb laatst het paneel aan de andere kant eruit gehad omdat de veer van het kleine klepje, dat terugschuift als de kap dicht is, kapot was.

200 met de kap omlaag is ook goed te doen. 8) En dat met de originele vering :wink: .

Het windscherm helpt dan natuurlijk wel. Je hebt veel minder wind van achter. Ook met een windscherm krijg je nog wel wat wind van achter, met name bij lagere buitentemperaturen voelbaar.

Als het niet te gek wordt rijd ik liever zonder scherm. Als ik geen wind had willen voelen had ik geen cabrio gekocht :D .

93 cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door 93 cabrio » zo 07 aug, 2005 12:56

Ik heb wel een windscherm in de cabrio zitten, dat maakt het voor mij comfortabel. Zonder scherm heb je veel meer wind in je nek, vind ik niet prettig, zeker met lage temp niet.

Er werd ook al geschreven over een klepje dat terug schuift, bij mij werkt deze rechts achter niet meer.
Is dat veertje eenvoudig te repareren?

Zal binnenkort eens kijken met snelheden van 170+
Ik weet eigenlijk niet eens waar mijn top ligt (2.3 met automaat).

Ik verwacht eigenlijk dat de topsnelheid met kap open lager ligt door een mindere stroomlijn.

Groet,
Marco

Amazon
Geregistreerd lid

Bericht door Amazon » ma 08 aug, 2005 13:11

Dat klepje dat terugschuift is erg lastig te repareren.

Er zit een trommelveer in (zoals in een klok of wekker). Het opgerolde deel zit in het klepje(aan de neuskant van de auto). De andere kant zit vast aan de houder.

Druk je hem in dan rol je de veer af en deze spant zich dus.

Het uiteinde van de veer valt over een kunsstof nokje met een diameter van 2,5 mm en een lengte van ongeveer 8 mm. Dit is geborgd door een ringetje.

In het meest gunstige geval is het borgringetje eraf geschoten. Meestal zal het nokje afgebroken zijn. Je kun dan proberen het nokje (met de veer in positie) van af de achterkant met een heel klein schroefje (diameter ongeveer 1 mm) weer vast te zetten. Lijmen is gezien het oppervlak en de kracht dei er op komt m.i. zinloos. Je kunt het ook proberen met een heel klein boutje en dito moertje.

Dat is erg lastig, omdat er dan spanning op de veer zit. Die veer moet je trouwens voor uitkijken, want de zijkanten zijn letterlijk messcherp.

En oh ja, je moet ook het achterpaneel loshalen om e.e.a. te bereiken.

Ik weet niet wat dit klepje kost, maar een nieuwe bespaart veel tijd!!

Jeffhercules
Geregistreerd lid

Nieuw klepje

Bericht door Jeffhercules » di 09 aug, 2005 18:12

Dit klepje kost 180 euro inclusief bij de dealer

Heb het zelf ook pas aan de hand gehad en heb het laten vervangen door de dealer omdat bij het loshalen van dat klepje en het monteren van die nieuwe , ook heel de kap opnieuw ingesteld moet worden.

Advies, gewoon even de dealer laten doen, voorkomt je heel veel trammelant.

Amazon
Geregistreerd lid

Bericht door Amazon » di 09 aug, 2005 18:30

Jeff,

We hebben het nu over twee verschillende klepjes. Het draadje begon inderdaad met het klepje dat jij beschrijft.

Het voorgaande bericht gaat over het klepje, eigenlijk een schuifje, dat in het achterpaneel van de binnenbekleding gemonteerd is.

Inderaad wel goed om te weten dat bij vervanging van het klepje dat jij bedoelt de boel weer afgesteld moet worden. Anders is het zo weer aan gruzzelementen!

Jeffhercules
Geregistreerd lid

klepje of schuifje

Bericht door Jeffhercules » di 09 aug, 2005 19:34

Ja je zegt het zelf al, ik heb het over een klepje zoals bedoeld aan het begin van deze forum.

Het schuifje is inderdaad iets anders.

Schuifje of klepje of klepje of schuifje

Het zijn wel twee verschillende dingen

Plaats reactie