Afdekplaat 9-3 gaat niet meer open
-
cavok
- Donateur

Afdekplaat 9-3 gaat niet meer open
Nog een afdekplaat probleempje.
Ik wilde een tijdje terug een grote doos meenemen in de cabrio en dacht even slim te zijn door hem met open kap in de auto te leggen en daarna de kap dicht te doen. Dom, dom, het achterste gedeelte van de kap (met de achterruit) kon niet genoeg naar voren en daardoor liep de boel in de soep.
Nu werkt de afdekplaat niet meer. Ik kan hem zonder veel weerstand op en neer bewegen.
De rest van de kap, incl alle vergrendelingen, werkt wel normaal, dus als ik halverwege het openen en sluiten even pauzeer en de afdekplaat met de hand beweeg, kan ik gewoon nog de kap openen en sluiten.
Nu heb ik vandaag even naar het mechanisme van de plaat gekeken en het lijkt of er een verbinding tussen de hydraulische motor en de as van de plaat gebroken is. Zit hier een breekpen in of zo? Iemand hier ervaring mee?
Ik wilde een tijdje terug een grote doos meenemen in de cabrio en dacht even slim te zijn door hem met open kap in de auto te leggen en daarna de kap dicht te doen. Dom, dom, het achterste gedeelte van de kap (met de achterruit) kon niet genoeg naar voren en daardoor liep de boel in de soep.
Nu werkt de afdekplaat niet meer. Ik kan hem zonder veel weerstand op en neer bewegen.
De rest van de kap, incl alle vergrendelingen, werkt wel normaal, dus als ik halverwege het openen en sluiten even pauzeer en de afdekplaat met de hand beweeg, kan ik gewoon nog de kap openen en sluiten.
Nu heb ik vandaag even naar het mechanisme van de plaat gekeken en het lijkt of er een verbinding tussen de hydraulische motor en de as van de plaat gebroken is. Zit hier een breekpen in of zo? Iemand hier ervaring mee?
-
rene
- Geregistreerd lid
-
dijks005
- Geregistreerd lid
-
cavok
- Donateur

Bedankt Rene, ik dacht al zoiets, maar kon het niet echt zien. Had ook niet veel tijd, maar komende dagen wel en het wordt ideaal weer voor dit soort klusjes.rene schreef:De spie zal afgebroken zijn, die zit rechts bij de bedieningsmotor.
Even de bekleding loshalen en dan is ie wel zichtbaar.
René.
Nog een vraagje; mocht het idd die spie zijn, is deze makkelijk te bestellen?
gr Marc
-
rene
- Geregistreerd lid
Ik boor het gat altijd ietsje op en daarna een M6 boutje er in.cavok schreef:Bedankt Rene, ik dacht al zoiets, maar kon het niet echt zien. Had ook niet veel tijd, maar komende dagen wel en het wordt ideaal weer voor dit soort klusjes.rene schreef:De spie zal afgebroken zijn, die zit rechts bij de bedieningsmotor.
Even de bekleding loshalen en dan is ie wel zichtbaar.
René.
Nog een vraagje; mocht het idd die spie zijn, is deze makkelijk te bestellen?
gr Marc
Groet, René.
-
dijks005
- Geregistreerd lid
Beste René,
ik heb geen hydrolische maar elektrische kap waar ook een asje gebroken was. Dit was een deel van een kruiskoppeling, de verbinding tussen as afsluitkap en motor. Dit asje is 5.5 mm in doorsnee. Is dit waar jij over spreekt of totaal iets anders. Die oplossing van een 6mm boutje en waarschijnlijk moertje spreekt mij erg aan. Ik weet namelijk nog iemand met hetzelfde probleem, dit zou dan een goedkope oplossing zijn.
Groet
Dirk
ik heb geen hydrolische maar elektrische kap waar ook een asje gebroken was. Dit was een deel van een kruiskoppeling, de verbinding tussen as afsluitkap en motor. Dit asje is 5.5 mm in doorsnee. Is dit waar jij over spreekt of totaal iets anders. Die oplossing van een 6mm boutje en waarschijnlijk moertje spreekt mij erg aan. Ik weet namelijk nog iemand met hetzelfde probleem, dit zou dan een goedkope oplossing zijn.
Groet
Dirk
-
rene
- Geregistreerd lid
-
dijks005
- Geregistreerd lid
-
cavok
- Donateur

Heb het met meer licht bekeken en inderdaad de kruiskoppeling zit los op de as, dus de spies (annex breekpen) is gebroken.
Doe je dat in de auto?
Volgens de WIS moet ik het mechanisme uitbouwen en het in een bankschroef doen. Zonde van de tijd als het niet hoeft.
Groet Marc
Goeie tip!rene schreef:
Ik boor het gat altijd ietsje op en daarna een M6 boutje er in.
Groet, René.
Doe je dat in de auto?
Volgens de WIS moet ik het mechanisme uitbouwen en het in een bankschroef doen. Zonde van de tijd als het niet hoeft.
Groet Marc
-
dijks005
- Geregistreerd lid
-
rene
- Geregistreerd lid
cavok schreef:Heb het met meer licht bekeken en inderdaad de kruiskoppeling zit los op de as, dus de spies (annex breekpen) is gebroken.Goeie tip!rene schreef:
Ik boor het gat altijd ietsje op en daarna een M6 boutje er in.
Groet, René.
Doe je dat in de auto?
Groet Marc
Ik doe het altijd in de auto.
René.
-
cavok
- Donateur

-
cavok
- Donateur

Probleem is inderdaad vrij simpel verholpen.
Ik had eerst gekeken met de kap open; dan kan dus de achterklep niet open en moet je bij de afdekplaat zelf kijken, wat eigenlijk te krap is.
Als je de kap echter dicht doet kan je in de achterbak gewoon even aan de rechterkant de bekleding opzij duwen en dan zie je hem al zitten.
Even uitboren en nieuwe boutje erin was fluitje van een cent.
Rene, bedankt
Ik had eerst gekeken met de kap open; dan kan dus de achterklep niet open en moet je bij de afdekplaat zelf kijken, wat eigenlijk te krap is.
Als je de kap echter dicht doet kan je in de achterbak gewoon even aan de rechterkant de bekleding opzij duwen en dan zie je hem al zitten.
Even uitboren en nieuwe boutje erin was fluitje van een cent.
Rene, bedankt