Soft top failure…

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
BAAP1975
Geregistreerd lid

Soft top failure…

Bericht door BAAP1975 » ma 24 aug, 2026 17:35

Ook ik ontkom niet aan een Soft top failure… van mijn 93 OG uit 2000.
De kap ontgrendeld wel en de flaps ook. Daarna stopt de cyclus.
De (4?) micro-switsches klikken nog hoorbaar en lijken ook goed te staan afgesteld.
Helaas nog de zelfde melding…
Heeft iemand hier advies of een flowchart hoe de storing te verhelpen? Ik weet niet goed wat de juiste volgorde nu is.
Ik hoor het graag!

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Soft top failure…

Bericht door 9323 » ma 24 aug, 2026 17:36

Zou eerst eens het peil van de hydraulische vloeistof checken.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 24 aug, 2026 19:16

Precies, als daar te weinig in zit lekt het systeem ergens. Uitlezen is ook zinvol, zoekt makkelijker.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » ma 24 aug, 2026 19:24

Problemen hebben vaak te maken met ergens een kleine lekkage. Evert van Peperstraten is de man die je met deskundigheid uit de brand helpt! Elke penning waard, wat mij betreft...

BAAP1975
Geregistreerd lid

Bericht door BAAP1975 » ma 24 aug, 2026 19:53

Het reservoir staat inderdaad te laag maar kan nergens lekkage ontdekken. De garage waar ik hem heb gekocht heeft wel alle slangen en 2 cilinders vervangen… misschien iets mis gegaan met ontluchten?..

Bij welke stand van de kap moet ik olie bij vullen.. geopend of gesloten kap en welke olie kan ik het best gebruiken?
Afbeelding

BAAP1975
Geregistreerd lid

Bericht door BAAP1975 » ma 24 aug, 2026 20:06

Kan iemand dit plastic ‘trechtertje ‘ herleiden?
Afbeelding

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 24 aug, 2026 20:15

Vloeistof: chf11s. Stand kap maakt niet uit. Als kap na bijvullen weer werkt, even bij half geopende kap de dakcilinders checken. Als ze nat zijn van de olie heb je nog steeds een lek, of een vd nieuwe slangen is losgeschoten.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » ma 24 aug, 2026 21:22

kun je ook zien of alles wel goed is aangedraaid. of er lekt nog een cylinder

WilNiks
Geregistreerd lid

Bericht door WilNiks » ma 24 aug, 2026 22:07

BAAP1975 schreef:
ma 24 aug, 2026 19:53
Het reservoir staat inderdaad te laag maar kan nergens lekkage ontdekken. De garage waar ik hem heb gekocht heeft wel alle slangen en 2 cilinders vervangen… misschien iets mis gegaan met ontluchten?..
Afbeelding
Ik ben een 2 jaar geleden ook aan de beurt geweest. Eerst 2 cilinders... dan de volgende en uiteindelijk de laatste en pomp. 3x uit elkaar tikt lekker aan.
Daarna wordt het dak er niet beter van en ging lekken...dak vervangen en klaar? Neehoor. De kruiskoppeling kan ook nog kapot.
Bespaar je deze ellende, ga naar aangeraden deskundige en doe de klus in 1 keer. :silent:

BAAP1975
Geregistreerd lid

Bericht door BAAP1975 » wo 26 aug, 2026 20:18

Dank voor alle reacties.
Zojuist het euvel gevonden. Bij de cilinder rechts achter is de slang van de koppeling geschoten. Wat me opvalt is dat de zwarte isolatie overal van de slangen heeft losgelaten. Ook daar waren geen olie op de slangen is gekomen. Deze zwarte isolatie zit ook bij perskoppeling ingeklemd. Dit zou betekenen dat de slangen op den duur uit de koppeling kunnen schieten zoals deze. Komt het vaker voor? Of zijn er alternatieven, betere slangen te verkrijgen. Ik heb de kap nu weer handmatig gesloten en ben alleen nog benieuwd hoe ik de vergrendel haken in de kap kan ontgrendelen en vergrendelen. Graag jullie reacties.
Afbeelding

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » wo 26 aug, 2026 20:27

Dat betekend dat de slangen aan hun einde zijn. Been there don that. Ik zou gaan vervangen. Evert heeft ze o.a.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » wo 26 aug, 2026 21:01

Als je goed kijkt zul je waarschijnlijk zien dat de leiding gebroken is bij de koppeling.
Je kunt het dak na het handmatig sluiten vergrendelen door de cyclus af te maken met de knop waarmee je normaal het dak opent en sluit. Die vergrendeld het dak electrisch in de tonneau cover.

Plaats reactie