Mijn tonneau motor heeft last van het wel bekende "ratel". Het geheel is verbogen zoals veel beschreven is. Motor ligt op de werkbank en is inmiddels weer gericht maar moet verstevigd worden. Nu ben ik op het net een verstevingskit tegengekomen nou eigenlijk alleen een beschrijving hiervan. Heeft iemand hier ervaring mee of is het bekend waar deze te koop is?
gr.
John
Tonneau motor
-
Piet22
- Geregistreerd lid
Re: Tonneau motor
Is te koop bij de dealer. Kost een tientje of zo.
Google maar op part nr 4613519 of service bulletin 811-1941.
Ik heb hem ook zelf geplaatst, eenvoudig klusje.
Google maar op part nr 4613519 of service bulletin 811-1941.
Ik heb hem ook zelf geplaatst, eenvoudig klusje.
-
JohnR
- Geregistreerd lid
Thanx. Heb inmiddels zelf eentje gemaakt volgens tekening. Werkt weer als een tierelier. Alleen bij het sluiten van het laaste stuk dak, waar de raam in zit zeg maar, valt de boel stil en krijg ik fout melding "check softtop". Beetje met het dak spelen en dan sluit ie uiteindelijk wel. Heb dit nog niet kunnen vinden.
-
rene
- Geregistreerd lid
[]
Zal waarschijnlijk een kwestie van programmeren zijn.
René.
Zal waarschijnlijk een kwestie van programmeren zijn.
René.
Reden: Onnodige quote verwijderd
-
JohnR
- Geregistreerd lid
Alles is inmiddels opgelost. @Rene je had gelijk, nadat de cabrio aan een Tech II is gehangen bleek dat de tonneau 2 graden uit was bij het sluiten. Nu klaar maken voor APK. Lek uitlaatje en een stabilisatie stang die vervangen moet worden.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Tonneaumotor
Onze '95 900 had ook dit ratelprobleem. Ik had ooit al eens dat versterkingskitje gekocht (setje is er ook incl tandwiel), nu eindelijk maar eens aangepakt.

Op Youtube dit filmpje gevonden waar alles duidelijk wordt aangegeven;

Op Youtube dit filmpje gevonden waar alles duidelijk wordt aangegeven;
- bekleding kofferbak rechtsachter losmaken
- tonneaumotor ontgrendelen met hendel achter achterbank (of met de hand)
- tonneaudeksel iets optillen {of arm iets verdraaien) zodat schroef rechtsboven vrij komt (let op deze stand)

- kruiskoppeling losschroeven (achter bekleding rechtsboven, 2x 2 torx schroefjes)
- 2 trekkabeltjes losmaken (10 mm moertjes, clipje)

- motorplaat losschroeven (3 boutjes) en het geheel uitnemen
- kabel motorvergrendeling losmaken, stekkers van motor en potmeter losmaken

- motor ontgrendelen (omhoog klappen, uit de aandrijving)
- scharnierpen met hamer en pons er uit tikken (tegen de richting van het pijltje in), motor er af pakken
- scharnierpen terugplaatsen, met grote waterpomptang oid de as en scharnier terugbuigen totdat de pen weer evenwijdig aan de plaat loopt

- gat in motordeel scharnier opboren tot 6-6,5 mm
- motordeel terugplaatsen, nieuwe pen en L-beugels plaatsen, boutgaten aftekenen,
- pen uitnemen, motordeel weghalen, boutgaten boren (6 mm)
- veer samenknijpen en met stukje binddraad of ty-wrap bij elkaar houden
- scharnierpen, veer, motordeel terugplaatsen
- beugels plaatsen en vastschroeven, scharnierpen borgen met clipjes, ty-wrap verwijderen

- stekkers van motor en potmeter aansluiten, motorstekker met ty-wrap vastzetten (past net niet meer in beugel)

- motorontgrendelingskabel weer terugplaatsen, motor ontgrendelen

- motorplaat weer monteren, stangen terugdraaien zodat het boutje rechtsboven er weer achter zit en het tonneaudeksel gesloten is en de as weer in de kruiskoppeling zit, in dezelfde stand als bij demonteren
- trekkabeltjes weer aansluiten, kruiskoppeling vastzetten
- motor weer in aandrijving klikken zodat hij weer vergrendeld is
- bekleding terugplaatsen
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Helder omschreven. Ik heb destijds een compleet mechanisme inclusief brace gekocht bij vd Bosch. Het is de definitieve oplossing, nooit meer een rateltje gehoord.