Cabrio, poging 2!

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Gebruikersavatar
9-3turbo205
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 340
Lid geworden op: za 05 nov, 2011 21:43
Regio: NL - Provincie Groningen

Cabrio, poging 2!

Bericht door 9-3turbo205 » wo 09 jun, 2021 23:07

Na een kortstondig avontuur met een 9-3 cabrio van 1999 (ongezien op een veiling gekocht, nooooit doen) dacht ik het nu beter aan te pakken.

Ik kocht in maart van een particulier een Saab 9-3 SC aero ttid automaat van 2009 met een maagdelijke kilometerstand van 163.000 km. Snow silver met een zwart interieur. Paar krasjes, klein gaatje in het dak en van de laatste jaren geen onderhoudshistorie. De Saab zou onderhouden zijn door een monteur van een garage die dit in zijn vrije tijd erbij deed.

Met een fluwelen gasvoetje terug gereden, want ik had geen idee of de distributieriem ooit vervangen was (volgens de oud eigenaar niet...) Afspraak gemaakt bij de Saab specialist in de buurt van ter apel en de Saab gestald tot de dag van de afspraak. Distributieriem gewisseld met waterpomp en groot onderhoud. Na afscheid genomen te hebben van 600 euro kon het grote genieten beginnen, toch?

De eerste lange rit was toch even wennen. Veel windgeruis voor zo een "jonge" auto en na een uur gereden te hebben schakelde de bak toch wel een beetje vreemd, met veel slip tijdens het schakelen.

De automaat baarde me wel wat zorgen met symptomen die ik nog nooit had meegemaakt, en ik heb in veel auto's gereden inmiddels. Eerst maar eens de bak laten spoelen. Dit tegen het advies van de specialist in. Ik had hier uitstekende ervaring mee met een oude MB C-klasse, alle problemen na het spoelen gewoon compleet verdwenen. Had ik nou maar geluisterd, het schakelen koud ging echt een stuk soepeler, maar de problemen met slippen tussen versnellingen (voor lock-up) waren gebleven. De volgende verdachte is het kleppenblok (of schuivenhuis)

Eerst toch maar de Saab weer gestald want een kleppenblok vervangen kost 2.000 euro. Is het me dat waard? Zelf vervangen schijnt (het mechanische gedeelte) nog wel te doen te zijn, maar een en ander moet vervolgens ook ingeleerd worden, allemaal veel te ingewikkeld voor mij persoonlijk.

Ondertussen maar het gaatje in het dak hersteld met een reparatie kit, het windgeruis is nu geminimaliseerd! Ik vind het zelfs best een stille cabrio, met fantastisch stoelen, veel power, enzovoorts. het Saab virus, jullie kennen het.


Afbeelding

Lang verhaal kort: Ze wordt goed gerepareerd, you only live once! Dus hoewel het geluk ook nog niet echt aan de cabrio deel 2 zit, gaan we dat nu gewoon forceren. Vandaag de Saab weggebracht naar een goed bekend staande automaat specialist. Wordt vervolgd.

Afbeelding

900 t16 1991
9-3 ss aero 2003 "sold"
9-5 aero 2005 "sold"
9-3 1.8t optic aut. "sold"
9-3 2.0T 1999 "sold"

Gebruikersavatar
wbsmit
Geregistreerd lid
Berichten: 814
Lid geworden op: zo 14 mar, 2004 13:13
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Cabrio, poging 2!

Bericht door wbsmit » wo 09 jun, 2021 23:30

Ik bij Autrans een paar jaar geleden €1250 kwijt aan een nieuw kleppenhuis. Dat scheelt wel veel met jouw inschatting van €2000.
9-3 V6 Aero Cabriolet '08
9-3 Aero '03 (verkocht)
9-5 TID '06
9-3 lpt G3 '01 (verkocht)
NG900 G3 '97 (verkocht)
900T16S Aero '92
900T8 '85 (RIP)

Gebruikersavatar
9-3turbo205
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 340
Lid geworden op: za 05 nov, 2011 21:43
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Cabrio, poging 2!

Bericht door 9-3turbo205 » do 10 jun, 2021 0:05

Ik begreep dat er veel prijsverschil zit tussen 6-traps en 5-traps, kan dat het verschil zijn? Autrans heb ik ook wel eens een bus laten repareren, prima ervaring mee. Bedankt voor de reactie, dit soort info is zeer welkom.

900 t16 1991
9-3 ss aero 2003 "sold"
9-5 aero 2005 "sold"
9-3 1.8t optic aut. "sold"
9-3 2.0T 1999 "sold"

Gebruikersavatar
wbsmit
Geregistreerd lid
Berichten: 814
Lid geworden op: zo 14 mar, 2004 13:13
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Cabrio, poging 2!

Bericht door wbsmit » do 10 jun, 2021 0:08

In mijn geval ging het om een automaat van een 9-3SS uit 2003 met 5 versnellingen. Of 6 duurder is weet ik niet.
9-3 V6 Aero Cabriolet '08
9-3 Aero '03 (verkocht)
9-5 TID '06
9-3 lpt G3 '01 (verkocht)
NG900 G3 '97 (verkocht)
900T16S Aero '92
900T8 '85 (RIP)

Opa Bert
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 19 nov, 2008 0:32
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Cabrio, poging 2!

Bericht door Opa Bert » do 10 jun, 2021 23:47

De eigenaar waar jij hem van kocht had de auto nog niet zo lang.
Hij is in Januari 2018 in Nederland toegelaten en de vorige eigenaar had hem op z'n best sinds 14 November 2019.
Dus veel onderhoud zal hij er niet aan gedaan hebben.

Gebruikersavatar
9-3turbo205
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 340
Lid geworden op: za 05 nov, 2011 21:43
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Cabrio, poging 2!

Bericht door 9-3turbo205 » zo 13 jun, 2021 22:37

Dat idee had ik ook al, dus alles is nu up to date gebracht. Morgen ga ik 'm halen bij de automaatspecialist. Met de weerberichten voor komende week is dat ook precies op tijd!

900 t16 1991
9-3 ss aero 2003 "sold"
9-5 aero 2005 "sold"
9-3 1.8t optic aut. "sold"
9-3 2.0T 1999 "sold"

Gebruikersavatar
9-3turbo205
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 340
Lid geworden op: za 05 nov, 2011 21:43
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Cabrio, poging 2!

Bericht door 9-3turbo205 » ma 14 jun, 2021 23:06

De factuur viel iets meer dan €200 lager uit dan begroot, dat maak je ook niet veel meer mee tegenwoordig. De saab rijdt weer als nieuw! Bij de laatste tankstop (na 880km op deze tank, hij loopt zuiniger dan een peugeot 308 1.6 blue ecodinges hdi met handbak die we een jaar gereden hebben) het dak open gedaan en de rest van de route topless gereden. Het was een mooie dag!

900 t16 1991
9-3 ss aero 2003 "sold"
9-5 aero 2005 "sold"
9-3 1.8t optic aut. "sold"
9-3 2.0T 1999 "sold"

Plaats reactie