En toen werkte de kap niet meer

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Marcel-S
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

En toen werkte de kap niet meer

Bericht door Marcel-S » zo 29 mar, 2020 0:17

Het was de laatste zaterdag (voordat de corona-maatregelen ingingen) dat je nog in een restaurant van de lunch kun genieten, het zonnetje scheen, dus de kap ging na een lange tijd weer eens open. Aangekomen bij het lunchrestaurant wou ik de kap dicht doen, maar er gebeurde helemaal niets. Na de lunch weer naar huis gereden en het daar nog een keertje geprobeerd, maar helemaal niets.
Vervolgens op internet naar de noodprocedure voor het sluiten van de kap gezocht (ik heb alleen een Frans instructie boekje omdat de auto in 2014 uit Belgie geimporteerd is).

Tijdens het sluiten van de kap maar eens naar de hydraulische cilinders gekeken en de schakelaartjes maar eens bewogen, maar veel wijzer werd ik er niet van. Nu het eindelijk weer een beetje lekkerder weer begon te worden was mij Saabje een beetje “ziek” geworden. Niet leuk.

Afbeelding

Die avond op het internet gespeurt en uit alle verhalen die ik over haperende Saab cabriodaken las leek het of iets heel simpels te zijn of het waren meer horror-achtige verhalen over hoe je door middel van oneindig zoekwerk ooit (en soms nooit) achter het probleem zou komen.

Mijn plan voor de volgende dag was, eerst kijken of er nog genoeg olie in het voorraadtankje zou zitten, of de cilinders niet lekten en of ik iets gek aan de schakelaartjes zou kunnen zien. Voor de rest kon ik op dat moment niets bedenken. Helaas viel mijn plan al gelijk in duigen, want de achterbank wou aan de andere kant dan waar je de sleutel in moet steken om te ontgrendelen, niet ontgrendelen. Vervolgens heb ik de bouten aan de onderkant van de achterbank los gedraai in de hoop dat de achterbank op die manier wel weg te halen was, maar nee, niets kreeg hem uit de vergrendeling.

Wederom maar weer terug gegaan naar mijn beste vriend als iets niet lukt, het internet en mijn zoekterm verlegt van “Saab 93 cabriokap problemen” naar “Saab 93 achterbank problemen”. Hier kreeg ik geen hits op, dus heeft Saab schijnbaar dit productieproces beter onder controle gehad (afgezien van mijn achterbank dan!).

Na het een paar dagen het allemaal met rust te hebben gelaten, dacht ik, laat ik het nog eenmaal proberen, en zowaar ging de vergrendeling open toen ik de sleutel in de achterbank deed en draaide. Gelukkig, het eerste probleem opgelost.
Afbeelding

De volgende zaterdagochtend vroeg begonnen met het losmaken van de afdekkingsplaat van de hydraulische pomp en het olie niveau gecontroleerd, dat was in orde en ook was er geen lekkage zichtbaar.
Afbeelding

Vervolgens nog een keer de kap bediend en de 5de boog ging omhoog, maar de tonneau cover ging niet ophoog. Vervolgens de hydraulische afsluiter een halve slag opengedraaid en voorzichtig de tonneau cover ophoog gehaald, de hydraulische cilinders gecontroleerd op lekkage (waren gelukkig kurkdroog), en naar de schakelaartjes bij de 5de boog gekeken, eraan gefrommeld, maar de storing bleef. Hier zou ik dus zelf niet uit gaan komen. Ik had gelezen dat je door middel van een Tech2 apparaat ook de storingscodes van de cabriokap kon uitlezen, dus maar naar de Saab-dealer in Gouda (Stolk) gereden. Ondanks dat het het eerste weekend met de Corona-maatregelen was, de werkplaats eigenlijk dicht is en alleen de verkoper er was, wou hij toch de auto uitlezen en vond hij codes B2025, B1871 en B1865.

Maar ook een aantal serieuze storingen van de DI-cassette, dus heb ik maar gelijk een 2de hand cassette gekocht die hij nog had liggen en deze dezelfde dag nog gemonteerd. Tevens een 2de hands “houten”dashboard plaat gekocht, die uit een sloop cabrio kwam, omdat mijn auto een houten opplak dashboard heeft, die op een groot aantal plekken aan het loslaten is. Dit stond al op de planning om aan te gaan pakken, maar ik had nog geen goed oplossing gevonden. Mooi, weer een nieuw project om aan te pakken.

Maar terug naar mijn probleem met de kap. Aangezien ik van nature iemand ben die eerst drie keer nadenkt en checkt voordat ik met iets aan de slag ga, was het ontdekken van de online Saab WIS een openbaring. Avond na avond heb ik naar allerlei instructies en tekeningen gekeken wat de oorzaak van de onderstaande foutcodes zouden zijn en hoe aan te pakken:
B2025 = Tonneau cover latched left switch. Time out (fout zit waarschijnlijk in de microswitch bij de tonneau cover linker vergrendeling)
B1871 – #5 bow ready to latch switch left. Function incorrect (fout zit waarschijnlijk in de microswitch bij de linker vergrendeling van de 5de boog)
B1865 – Illegal input state (als er ook andere foutcodes zijn, moeten die eerst opgelost worden).
Tevens was, bij het handmatig bedienen van de kap het scharnierpunt van het linker tonneau cover flapje kapotgegaan, dus daar moest ook een oplossing voor gevonden worden.

De zaterdag erop weer begonnen met het handmatig openen van de kap, de microswitches weer bekeken en de afdekplaat aan de onderkant van de tonneau cover eraf gehaald zodat ik ook naar de microswitches daar kon kijken.

Afbeelding
Behalve dat ik wat roest in het ontgrendelingsmechanisme in de tonneau cover vond en met WD40 heb ingespoten, kon ik in eerste instantie weer niets vinden aan de microswitches, ze zagen er niet verbogen uit en links en rechts leken op dezelfde hoogte uit te steken.

Totdat ik zag dat er op de rechter schakelaar van de tonneau cover vergrendeling er wel een contactspoor zichtbaar was, maar op de linker niet.

Afbeelding
Rechts wel een contactspoor

Afbeelding
En links niet!

Zou het dan toch zo iets simpels zijn? Vervolgens netjes de linker schakelaar een stukje naarboven verbogen en de kap opnieuw geprobeerd. En JA, HIJ DEED HET! En ook de 2de, 3de en 4de poging lukte. O, wat voelde ik mij heerlijk en bijzonder slim.

Vervolgens aan de slag gegaan met het lijmen van het scharnier van het tonneau cover flapje.

Afbeelding
Gebroken door verouderd plastic?

Afbeelding
De andere kant van het scharnier.

Afbeelding
En het eindresultaat na het lijmen met twee-komponenten plasticlijm

Afbeelding
Vervolgens alles weer in omgekeerde volgorde ge-installeerd (wel heerlijk dat het dak open was en je languit kon staan en niet opgevouwen tussen de achterbank en het plafond hoefde te werken. Nog een goede reden om een cabriolet te nemen)

Afbeelding
En daarna natuurlijk weer lekker met de open Saab rijden.

Als er geen storingen tussendoor komen, zal mijn volgende project het verwisselen van de lintkabel in de SID zijn.

Groetjes,
Marcel
Saab 9-3 2.0 lpt S Cabrio 2001

martinphili
Geregistreerd lid

Re: En toen werkte de kap niet meer

Bericht door martinphili » zo 29 mar, 2020 7:43

Een prachtig verhaal en hartstikke goed gedaan.
Ik hoop dat je flapje blijft zitten, tweecomponentenlijm werkte bij mij maar tijdelijk. Lelijke dingen, ze gaan vaak stuk.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

sterkstromer
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sterkstromer » zo 29 mar, 2020 9:06

Mooi verhaal! Ik heb ook al wat onderdelen uit diezelfde sloopcaab. :D
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, skirtsetje, interieur design edition, trommelhuis uit een 900 NG, 9-5 Aero remmen rondom) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)

93t5autlpg2000
Geregistreerd lid
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door 93t5autlpg2000 » wo 15 apr, 2020 15:24

Top, heerlijk als je het allemaal zelf geregeld krijgt.
Ik zit daarin tegen nog in de onderzoeksfase: Tonneau haperde sinds een paar dagen, na een klein zetje wel weer echter hoorde ik geen "piep" meer. Volgende dag wel weer bij openen en dichtdoen tot ze het weer niet meer deed. Nu krijg ik haar helemaal niet meer open, hoor niets, het is compleet stil en mijn achterklep opent nu ook niet meer op de ab?!
Maar goed we houden vol en zoeken verder.

Mochten jullie enig idee hebben, hoor ik het graag!

Hartelijke groet,
Tim Hindriks
93 t5 aut '99 Cabrio
93 t5 aut '00 5-drs
900 2.1 16v classic 3-drs
9000 2.3 5-drs

beekemm
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Bericht door beekemm » vr 17 apr, 2020 10:58

ik heb het mijne al zo vaak gelijmd dat er nu een stuk weg is, ben met mecano aan het prutsen geweest, ging geweldig maar na een paar keer bleef het klepje weer eens achter de kap hangen en moet ik de klep ook weer maken pennetje gebroken dus nu maar even geen kapje
900NG 2.0I '96 cabrio heerlijke Saab

900I '92 ook weg wel naar liefhebber
9000 cs '93 automaat naar Amersfoort hobby club

http://www.jackvanbeek.nl/auto/index.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

jack

Marcel-S
Geregistreerd lid

Bericht door Marcel-S » ma 19 apr, 2021 23:00

Na een jaar goed gewerkt te hebben bleef de kap de afgelopen weken weer af en toe te haperen bij het openklappen, als de 5de boog omhoog gaat. Deze zaterdag maar weer eens op onderzoek gegaan. Als eerste het oliepeil gechecked maar dat was nog in orde. De cylinders waren gelukkig ook nog droog. Daarna weer naar de microswitches gekeken en uiteindelijk bleek het hetzelfde probleem te zijn als vorig jaar, namelijk de switches van de tonneaucover moesten een beetje naar boven verbogen worden en het werkte weer.

Helaas was het flapje wat ik een jaar geleden had gelijmt ook weer losgeraakt, dus daar moet ik nog een goede oplossing voor verzinnen om die weer vast te lijmen (of zoiets).
Saab 9-3 2.0 lpt S Cabrio 2001

72sonett3
Geregistreerd lid
Regio: Outside Europe

Bericht door 72sonett3 » di 20 apr, 2021 0:31

Dit was mijn oplossing voor een gebroken flapje, 2componentenlijm, een aluminium L-profieltje en 4 M2 boutjes:
Afbeelding

Afbeelding
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
Jubileumregister
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'99 9-3 SE

beekemm
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Bericht door beekemm » di 20 apr, 2021 11:09

weet eindelijk waar mee de klepjes te plakken haal bij een goede verfwinkel een fles mek (methylethylketon) gaat per liter, organiseer wat lego of ander afval plastic moet wel ABS zijn, (gele vlam stink naar olie) los dat op in een glazen potje word een pasta repareer daar de scheur of plak de boel aan elkaar, min 24uur er afblijven dan is het hard.
en dan met de mecano doos aan de gang werkt ook met bumpers enz enz

jack
900NG 2.0I '96 cabrio heerlijke Saab

900I '92 ook weg wel naar liefhebber
9000 cs '93 automaat naar Amersfoort hobby club

http://www.jackvanbeek.nl/auto/index.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

jack

Plaats reactie