Tijd voor een nieuwe(re) Saab

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Thunderace
Geregistreerd lid

Bericht door Thunderace » vr 22 mar, 2013 20:54

Hallo,
De tijd is aangebroken dat ik toe ben aan een nieuwe(re) Saab 9-3. Niet een Turbo-X, want om de paardentrailer te trekken heeft mijn vriendin gekozen voor een meer toepasselijke auto.
Wat we wel willen hebben is een 9-3 cabriolet. Tijdens ons verblijf in Italië hebben we twee mooie gezien voor een redelijke prijs.
Één is een 9-3 1.9TTiD, 45000km uit 2010 en de andere is 9-3 2.0T, 35000km uit 2009, beide Aero met alles erop, ook de serviceboeken en gelukkig niet de kleur van mijn laatste auto. Helaas geen nieuwere modellen, maar dat geeft ook niet.
Ik heb ervaring met LPG bij mijn huidige die al zonder problemen, helaas nu de LPG-pomp, al de 400.000km heeft aangetikt en nog tadeloos rijdt. Daarom houd ik deze ook en is niet te koop.
Ik heb geen ervaring met zo'n 1.9TTiD, wel dat ik weet dat de motor geen ketting aangedreven distributie heeft en dus om de 100.000km dient te worden.
Mijn voorkeur gaat min of meer uit naar de 9-3 2.0T waar ik dan LPG wil laten inbouwen. Volgens enkele Italiaanse dealers kan dit, maar niet raadzaam voor deze motor.
Advies van hen is toch te kiezen voor de 9-3 1.9TTiD, omdat deze volgens hen veel zuiniger is; 1 op 16 is gemakkelijk haalbaar.
Ik heb ook gevraagd of er verschil is tussen de Zweedse c.q. Nederlandse Saab en de Italiaanse voor wat betreft de dak-isolatie en ruiten. Wij rijden nogal vaak in Zweden, maar in Zweden zijn deze auto's duurder dan in NL.
Volgens de Italiaanse dealers is er geen enkel verschil, maar om nu een Italiaan direct te geloven, is zo'n beetje gelijk aan de bestelling van een pizza en je krijgt lasagna.
Wie weet hoe het zit en wie heeft advies welke ik zou moeten nemen of niet? :-S+

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Tijd voor een nieuwe(re) Saab

Bericht door jansen » vr 22 mar, 2013 22:01

Als ik mag kiezen nam ik die 1.9TTid motorisch beresterk en toch zuinig, is ook een jaar jonger maar je moet wel km,s maken blijft tenslotte wel een diesel, oja en de distributieriem vervanging is om de 150.000km of 10jaar.
Ik heb ook gevraagd of er verschil is tussen de Zweedse c.q. Nederlandse Saab en de Italiaanse voor wat betreft de dak-isolatie en ruiten.
Er zijn voor de EU markten geen verschil in.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » vr 22 mar, 2013 22:11

Ik zou voor 2.0 gaan. Benzine is toch een stuk pittiger... Al is de TTid zeker niet traag!

Eu markten willen wel degelijk verschillen. Zo is er bijv bij de 9-5 stoelverwarming standaard in een bepaalde uitvoering. En in de warmere landen weg gelaten. Al weet ik niet hoe dat zit met de 9-3ss/sc/se! Echter zo drastisch als andere materialen zal het niet gemaakt zijn. Kost immers meer dan het oplevert!

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 22 mar, 2013 22:11

M.i. is er idd geen verschil qua "isolatie", nergens voor nodig wat je hebt standaard een 3 laags cabrio dak. Ruiten zijn ook overal hetzelfde, hoogt uit verschillen in licht doorlating. Maar niet in de isolatie.
Misschien is die 1.9 bi-turbo wel interessanter dan dat gepruts met autogas. Mag je vaak ook niet mee in parkeergarage's.
Die dieselvariant is idd vrij zuinig ondanks dat een cabrio best wel zwaar is. Bij lange reizen gaat er m.i. niets voor je actieradius kun je langer doorrijden naar een adresje met goedkopere brandstofprijzen :wink:
De getande riem die de nokken-assen moet aandrijven zie ik niet als een bezwaar, kost heel wat minder dan zo'n ketting en daar kom je heel wat gemakkelijker bij.

Die hogere standen bij de eventeule stoelverwarming, lekker vergeten. Dat leer is standaard veel te dun, krijg je nog gegrilde billen. Misschien heeft er een Premium leer dat is een leuk accessoir, iets van Poltrona Frau.

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » za 23 mar, 2013 2:37

En die superlage kilometerstanden zou ik met een kilootje zout -of meer- nemen, tenzij er een sluitende onderhoudsgeschiedenis bij een merkdealer bij is. Italië is berucht om het extreem terugdraaien van km-tellers voor de verkoop.

Maus71
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Maus71 » za 23 mar, 2013 13:06

ivo 71 schreef:En die superlage kilometerstanden zou ik met een kilootje zout -of meer- nemen, tenzij er een sluitende onderhoudsgeschiedenis bij een merkdealer bij is. Italië is berucht om het extreem terugdraaien van km-tellers voor de verkoop.
Zwaar overdreven.
Er zijn er net zoveel met historie als zonder, ik ben met een 850 R bezig uit 95, zit keurig netjes alles bij en maar 150K. Ik heb hier ook een Caab staan zonder boekjes, gewoon goede auto.

brammelo
Geregistreerd lid

Bericht door brammelo » za 23 mar, 2013 13:19

Het vervelende aan een dieselcabrio is de dieselreutel. Zelfs met de kap dicht hoor je in de 9-3 "alles", en die dieselbrom draagt niet echt op een positieve manier bij aan de cabrio-ervaring.

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » za 23 mar, 2013 16:27

Maus71 schreef:
ivo 71 schreef:En die superlage kilometerstanden zou ik met een kilootje zout -of meer- nemen, tenzij er een sluitende onderhoudsgeschiedenis bij een merkdealer bij is. Italië is berucht om het extreem terugdraaien van km-tellers voor de verkoop.
Zwaar overdreven.
Er zijn er net zoveel met historie als zonder, ik ben met een 850 R bezig uit 95, zit keurig netjes alles bij en maar 150K. Ik heb hier ook een Caab staan zonder boekjes, gewoon goede auto.
Lezen, Maus, vooral dat vette rooie stukje. Trouwens, niks van wat je schrijft maakt mijn melding overdreven. Of wou je soms volhouden dat Italianen de km-tellers nooit terugdraaien?

Maus71
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Maus71 » za 23 mar, 2013 18:56

Leer jij zelf eerst maar eens lezen, ik beweer nergens dat ze nooit geen kilometertellers terugdraaien, dus waar je dit op baseerd?
Ik zeg zwaar overdreven reactie, en 98% van de mensen hier op het forum heeft zelf nooit een Italiaan ingevoerd of gekocht en praat dus met de rest mee.
Veel Italianen hebben een goede roestarme koets, blijft in veel gevallen een goede keus.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » za 23 mar, 2013 20:27

Valt wel op dat er veel saab's met z'n 130k a150k uit Italië komen, met vaak een iets te versleten interieur..

Maus71
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Maus71 » za 23 mar, 2013 20:51

Nou, zegt ook niet alles. Mijn vriendin rijdt een 2004 aero Cabrio met 100.000 km op de teller. De bestuurdersstoel heeft al redelijk wat te lijden gehad en zeker de zijkant, er wordt 6000 km per jaar mee gereden maar ze rijdt alleen maar korte stukken over het algemeen en stapt dus relatief veel in en uit voor weinig kilometers.....

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » zo 24 mar, 2013 2:21

Tja, dat zal het zijn. Er zijn gewoon bovengemiddeld veel Italianen die alleen maar korte stukjes rijden en zo aan die combinatie van sleets interieur en lage kilometerstanden komen. Ik ben helemaal overtuigd...

Ivo

bart1963
Geregistreerd lid

Bericht door bart1963 » wo 27 mar, 2013 2:04

Italie, Belgie en Duitsland kun je goed een diesel aantreffen met lage km.stand.
Wegenbelasting betaal je daar aan de hand van motorinhoud of vermogen, brandstof is niet van belang.
Zelf 3 V70's (D5's) :oops: :oops: op het oog bij een Belgische Volvodealer(komt ook onze huidige V70 vandaan)
alle 3 van midden 2007 en km.standen tussen 85-110.000km!!!!! Hier hebben ze mininmaal het dubbele gelopen en
kosten dan ook nog eens 5 mille meer.
Dat zal met Saabs niet anders zijn.

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » wo 27 mar, 2013 19:06

bart1963 schreef:Italie, Belgie en Duitsland kun je goed een diesel aantreffen met lage km.stand.
Wegenbelasting betaal je daar aan de hand van motorinhoud of vermogen, brandstof is niet van belang.
Zelf 3 V70's (D5's) :oops: :oops: op het oog bij een Belgische Volvodealer(komt ook onze huidige V70 vandaan)
alle 3 van midden 2007 en km.standen tussen 85-110.000km!!!!! Hier hebben ze mininmaal het dubbele gelopen en
kosten dan ook nog eens 5 mille meer.
Dat zal met Saabs niet anders zijn.
Wel even de BPM afdragen he na invoer...
dat zal bij een 2007er nog aardig vakantiegeld zijn :wink:.

Plaats reactie