De tijd is aangebroken dat ik toe ben aan een nieuwe(re) Saab 9-3. Niet een Turbo-X, want om de paardentrailer te trekken heeft mijn vriendin gekozen voor een meer toepasselijke auto.
Wat we wel willen hebben is een 9-3 cabriolet. Tijdens ons verblijf in Italië hebben we twee mooie gezien voor een redelijke prijs.
Één is een 9-3 1.9TTiD, 45000km uit 2010 en de andere is 9-3 2.0T, 35000km uit 2009, beide Aero met alles erop, ook de serviceboeken en gelukkig niet de kleur van mijn laatste auto. Helaas geen nieuwere modellen, maar dat geeft ook niet.
Ik heb ervaring met LPG bij mijn huidige die al zonder problemen, helaas nu de LPG-pomp, al de 400.000km heeft aangetikt en nog tadeloos rijdt. Daarom houd ik deze ook en is niet te koop.
Ik heb geen ervaring met zo'n 1.9TTiD, wel dat ik weet dat de motor geen ketting aangedreven distributie heeft en dus om de 100.000km dient te worden.
Mijn voorkeur gaat min of meer uit naar de 9-3 2.0T waar ik dan LPG wil laten inbouwen. Volgens enkele Italiaanse dealers kan dit, maar niet raadzaam voor deze motor.
Advies van hen is toch te kiezen voor de 9-3 1.9TTiD, omdat deze volgens hen veel zuiniger is; 1 op 16 is gemakkelijk haalbaar.
Ik heb ook gevraagd of er verschil is tussen de Zweedse c.q. Nederlandse Saab en de Italiaanse voor wat betreft de dak-isolatie en ruiten. Wij rijden nogal vaak in Zweden, maar in Zweden zijn deze auto's duurder dan in NL.
Volgens de Italiaanse dealers is er geen enkel verschil, maar om nu een Italiaan direct te geloven, is zo'n beetje gelijk aan de bestelling van een pizza en je krijgt lasagna.
Wie weet hoe het zit en wie heeft advies welke ik zou moeten nemen of niet?