electro probleem

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
marc.g
Geregistreerd lid

electro probleem

Bericht door marc.g » zo 27 jan, 2013 14:32

Hoi
Ik heb electro problemen:
accu 's morgens leeg, nieuwe 80Amp accu gestoken, 2 dagen later, accu opnieuw leeg.
Dan maar naar de garage voor uitlezing. Resultaat: stroomverlies komende van mijn versterker van de voorste boxen (12800531). Rondgebeld en andere versterker gevonden mag hem volgende week gaan afhalen dus heb ik de versterker al uitgebouwd (zit achter linker bekledingspaneel).
Na demontage niets verkeerd aan versterker te zien, mijn gedachte was: transistor stuk waardoor de versterker stroom blijft trekken (+/-4Amp.). Nu heb ik opgemerkt dat ondanks dat alles af stond, er in de stekker van de kabelboom een rood lampje brand.
Mijn vraag: is mijn versterker stuk, of blijft hij, van waar dan ook, signaal krijgen en is hij helemaal niet stuk. Onderdeel kost 125€, maar mijn droomauto heeft mij, sinds in mijn bezit, haast constant veel geld gekost.
9.3 cabrio 1.8t Vector automaat, bwj.2004, 94000 echte km.

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Re: electro probleem

Bericht door H.Geertsema » zo 27 jan, 2013 15:42

je zou een aparte aan/uit-schakelaar kunnen monteren op de voedingsdraad van je versterker.
Niet de beste oplossing; wel goedkoop :roll:.

marc.g
Geregistreerd lid

Bericht door marc.g » zo 27 jan, 2013 16:04

Ja inderdaad, zonder enig verwijt maar houd niet zo van die bricolage oplossingen, als ik die richting uitdacht had ik eerder aan een bijkomende relais gedacht. Maar de wagen is nu perfect origineel en het risico is groot dat als je met die doe het zelf oplossingen begint de waarde van uw auto stevig naar beneden trekt.
Maar toch bedankt voor de reactie

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » zo 27 jan, 2013 16:08

Nu heb ik opgemerkt dat ondanks dat alles af stond, er in de stekker van de kabelboom een rood lampje brand.
Dat is de glasfiber laser licht.
Mijn vraag: is mijn versterker stuk, of blijft hij, van waar dan ook, signaal krijgen
Je hebt bij die auto een digitaal audiosysteem deze zitten allemaal op een konstante stroom aangesloten en zijn door glasfiber kabels aan elkaar gekoppeld, de zender zit in je dashboard, is het gedeelte alwaar je de radio bedieningsknoppen hebt hiervandaan loopt de glasfiber naar beneden naar je radiotuner welk achter je kachelbediening is weggebouwd, daarna naar je eventuele cd spelers en zo door naar je versterkers en optionele telefoon en navigatie units en dan weer terug naar de zender in je dash, zo is het kringetje rond en bij het uitzetten stuurt de zender het signaal dat alle stuurunits moeten gaan slapen, door nu de versterker onder je stoel er uit gehaald te hebben is het kringetje onderbroken en blijven alle audiodelen ingeschakeld en komt het van het inslaapvallen niets terecht, blijkt ook uit de amperemeting, een aparte stroomschakeling lost niets op omdat andere units dan ook niet in slaap mode gaan en blijft de stroomverbruik te hoog, die stoelversteker is wel een verdachte omdat die wel vaker stuk gaan, je kunt deze er tussenuit halen omdat hij slechts de beide speakers in je voordeuren en de centre speaker in je dashboard aanstuurt alleen moet je wel de glasfiberkabels recht tegenover plaatsen zodat het rode laserlicht z,n weg verder kan vervolgen zodat de rest van het audiosysteem intakt blijft en gewoon doorkan werken en dus ook in slaapmode kan gaan, heb je hierna nog steeds een tehoog verbruik dan moet je verder zoeken naar een ander stuurunit totdat je de boosdoener te pakken hebt maar wel steeds de glasfiber doorlussen, de slaapmode activeert na ongeveer een kleine 10 tot 15minuten na het uitschakelen en een mooie normale stroomverbruik is dan 1 a 2 honderste van een ampere dus 0,02 max. alles wat je daarboven zit is niet goed.
De meeste systemen zitten op een constante spaning aangesloten en werken met slaapmode,s. om overal een aan/uit schakelaar op te bouwen werkt niet dan kan je beter een accupool loshalen.

marc.g
Geregistreerd lid

Bericht door marc.g » zo 27 jan, 2013 19:15

dus , als dit bij uw wagen het geval was zou u ook opteren om de versterker achter het bekledingspaneel (deze staan normaal onder de stoel maar bij een cabrio achter het zijpaneel) te vervangen? Hoe kan ik de optische kring doorlussen? Bestaat hier iets voor?

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » ma 28 jan, 2013 8:32

Hoe kan ik de optische kring doorlussen? Bestaat hier iets voor?
Simpel,een stukje rubberen vacuumslang, ze hoeven alleen recht tegenover elkaar te liggen.

Plaats reactie