In dubio over 99 lca4 uit 1973

1967-1984
Plaats reactie
lex
Geregistreerd lid
Berichten: 39
Lid geworden op: za 20 nov, 2010 12:16
Regio: NL - Provincie Groningen

In dubio over 99 lca4 uit 1973

Bericht door lex » za 11 dec, 2010 16:57

Beste mensen,

Sinds een paar weken heb ik de blauwe 99 uit 1973 met het witte dak, die ook hier te koop stond (zie marktplaats 99 nmb). Hij staat nu op de brug en is wat slechter dan ik in eerste instantie verwachtte. Met name de carrosserie aan de uiteinden van de wielkasten en in de bogen. Van boven en de dorpels is de boel nog goed, op de kriksteun linksachter na. Een paar stukken heb ik al gelast, maar met de kou beslaat telkens mij glaasje, zodat het niet opschiet. Plaatjes bol slaan en pas maken gaat gelukkig wel.

Maar al met al is het een flinke klus voordat hij naar de apk kan; dan heb ik het nog niet eens over het netjes maken. Omdat hij niet de weg op kan (het voorspatbord rechts is er af) heb ik ook geen idee of ik de wagen straks lekker vind rijden.
Daarom sta ik op dit moment in dubio: verder gaan en veel tijd steken in een project waar ik de uitkomst niet van weet (= of ik er lekker in rijd);
of: de boel afstoten en verder gaan met een wagen waarvan ik de uitkomst wel weet.

Daarom gooi ik het maar even op het forum: als er iemand geïnteresseerd is, dan laat het maar weten. Tot nu toe heb ik er 600 euro in geïnvesteerd en daar mag die ook voor weg.
Er zitten wel een paar leuke opties op:
* Electrische koelpomp, compleet met regelunit en voeler, die je zelf naar behoefte kunt regelen (Electric water pump met Controller van Davies Craig; kijk maar eens op hun website).
* Ontsteking van Luminition.
* Oliekoeler in koelcircuit opgenomen
* Dikke lichtmetalen velgen met goede banden en bijbehorende chromen moeren
* Diverse plaatwerk reparatiedelen
* Louvre voor over de achterruit
* Chromen bumpers van voorgaande type
* Toerenteller en econometer van later type.

Verdere conditie: motor start goed, automaat doet het in ieder geval in de achteruit en de 1, uitlaat (nog) heel, remmen en schijven gangbaar, deuren hard (behalve linksachter, die heeft een gaatje onder), spiegelen en sierdingen allemaal los aanwezig, achterbank redelijk, hemeltje goed, geen voostoelen, geen motor voor de koplampruitenwissers, geen bodem in achterbak.

Voor de duidelijkheid: ik ga er vrolijk mee verder, maar hij mag (in zijn geheel) ook weg. Ruilen tegen 'iets' dat belastingvrij is en stuurbekrachtiging heeft is ook bespreekbaar.

Groet, Lex

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: In dubio over 99 lca4 uit 1973

Bericht door Ewout » zo 12 dec, 2010 0:22

Zou het het beslissingsproces helpen om eens in een goedrijdende LCA4 te kunnen rijden? (Ik heb er geen meer, maar misschien is iemand bereid....)
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

lex
Geregistreerd lid
Berichten: 39
Lid geworden op: za 20 nov, 2010 12:16
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: In dubio over 99 lca4 uit 1973

Bericht door lex » zo 12 dec, 2010 11:41

Goed idee, Falcon, wie weet? Maar ik zit gewoon een beetje met de indruk, dat er nog veel redelijk goede goedkope 99's en 900 classics zijn en ben ik dan slim bezig, om juist deze wagen te redden (die ik zeker ook heb gekozen vanwege zijn leeftijd en de chromen bumpers). Of is het misschien beter de bumpers op een wat nieuwere goede te zetten?

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: In dubio over 99 lca4 uit 1973

Bericht door Ewout » zo 12 dec, 2010 14:57

Uit een ander topic:
turbopilot schreef:1e wat je je moet afvragen, waarom is ie destijds weggezet? was de saab defect
maar even snel een tel sommetje

[...]

tel dit alles bij elkaar op en dan kom je aan een leuke prijs, waar er een aantal kant klaar voor staan. of die in ieder geval dicht in de buurt komen van kant klaar.
Roger schreef:Als je uitgaat van wat in het ergste geval allemaal mis zou kunnen zijn en je het laat herstellen, omdat je binnen afzienbare tijd in je ideale auto wilt rijden (of een lucratief handeltje wilt scoren), liefst voor zo een zo laag mogelijk bedrag, heb je gelijk. Ben je liefhebber die een oldtimer wil gaan restaureren dan mag je zo niet denken, anders moet je er niet aan gaan beginnen.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

dirk49
Geregistreerd lid
Berichten: 20
Lid geworden op: do 25 nov, 2010 17:37
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: In dubio over 99 lca4 uit 1973

Bericht door dirk49 » zo 12 dec, 2010 22:55

Hallo Lex,

Ik heb een goed onderhouden 99 uit 1973. Van mijn vader geweest. Het type is LCA 2.
Heb jij (of een ander forumlid) tips hebt hoe ik aan een BorgWarner automaat kom die goed en betrouwbaar is (de mijne krijgt vlgs. Jan, de monteur in Zeeland bij v.Dongen last van versleten rembanden)

lex
Geregistreerd lid
Berichten: 39
Lid geworden op: za 20 nov, 2010 12:16
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: In dubio over 99 lca4 uit 1973

Bericht door lex » ma 13 dec, 2010 10:06

Sorry Dirk, ik ben helemaal nieuw in Saab-land en kan niets zinnigs zeggen. Mocht ik iets tegenkomen, dan laat ik het je weten.

Gebruikersavatar
Menno
Geregistreerd lid
Berichten: 8595
Lid geworden op: do 26 jul, 2007 16:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: In dubio over 99 lca4 uit 1973

Bericht door Menno » ma 13 dec, 2010 18:21

Forummer nics kent vast wel een adresje
Even geen Saab

Plaats reactie