gas aansluiten

1967-1984
Plaats reactie
Jantje
Geregistreerd lid

gas aansluiten

Bericht door Jantje » di 06 sep, 2005 16:39

Alles hangt er nu zo ongeveer in alleen komen er nog 2 slangen "uit" de gas(wat is het, verdeler/pomp?)
En hebben we 2 gaten "over" op de luchtinlaat.
Iemand enig idee welke slang op welk gat moet?

alvast bedankt!
Afbeelding

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » di 06 sep, 2005 22:04

Is dat water in en uit tbv voorverwarmen van het gas?
:?:

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 06 sep, 2005 22:20

lijkt mij ook

dit is toch de verdamper?

robertw

Bericht door robertw » di 06 sep, 2005 22:48

John.K schreef:Is dat water in en uit tbv voorverwarmen van het gas?
:?:
nope, het is niet voor het verwarmen v/h gas maar om bevriezing van de verdamper te voorkomen. gas is (voor zo ver ik weet) koud en kan de verdamper laten bevriezen met gevolg dat je dus zonder brandstof komt te staan. het koelwater wordt in dit geval gebruikt om de verdamper te verwarmen.

greetz,

/rw

Jantje
Geregistreerd lid

Bericht door Jantje » wo 07 sep, 2005 8:26

robertw schreef: het koelwater wordt in dit geval gebruikt om de verdamper te verwarmen.

greetz,

/rw
dit is niet helemaal waar, hier word namelijk lucht gebruikt om de verdamper te verwarmen, de vraag is alleen of 1 de ingang is en 2 de uitgang of andersom...

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 07 sep, 2005 8:56

Jantje schreef:
robertw schreef: het koelwater wordt in dit geval gebruikt om de verdamper te verwarmen.

greetz,

/rw
dit is niet helemaal waar, hier word namelijk lucht gebruikt om de verdamper te verwarmen, de vraag is alleen of 1 de ingang is en 2 de uitgang of andersom...
huh? waar komt die lucht vandaan?

Atte
Geregistreerd lid

gas aansluiten

Bericht door Atte » wo 07 sep, 2005 9:38

Autogas verdampt bij 32 graden (C). Om onder alle omstandigheden een voldoende verdamping (gasvorming) te garanderen wordt het gas 'opgewarmd' door de koelvloeistof. En nu om een antwoord op de allereerste vraag te kunnen geven: wat is het merk van de verdamper en wat van de installatie.

Jantje
Geregistreerd lid

Re: gas aansluiten

Bericht door Jantje » wo 07 sep, 2005 9:48

Atte schreef: wat is het merk van de verdamper en wat van de installatie.
het is een landi lse, zie ook http://www.landi-gas.it/ita/catpro/pro_04.htm

en even voor de duidelijkheid, de twee slangen hebben altijd op de luchtinlaat gezeten, ik vraag me alleen af of het uitmaakt op welke ze zitten(qua in en uit)

er is zit namelijk een circulatie in de lucht inlaat die normaal gewoon doorgelust is dmv van een slangetje, bij ons zit tussen die lus dus de verdamper

Veeude49
Geregistreerd lid

Bericht door Veeude49 » wo 07 sep, 2005 10:13

Ik heb grote bedenkingen bij het verhaal dat deze verdamper met warme lucht werkt. Lijnkt me echt een unicum. Ik heb al tig saabjes op gas gehad, en nog nooit een verdamper zonder water gezien.

De opmerking dat het koelwater wordt gebruikt om te voorkomen dat de verdamper bevriest is iets waar ik me bij aansluit. Gas is op zich niet koud of zo, maar het zit vloeibaar in de tank en gaat gasvormig de motor in. De omvorming van vloeibaar naar gas gebeurt in de verdamper en hierbij wordt veel warmte onttrokken aan de omgeving. (net als dat er veel warmte vrij komt bij de comprimering van het gas tot het vloeibaar is) (voel voor de grap maar eens aan je fietspomp als je je band oppompt en hierbij in de pomp het gas dus comprimeerd.

Ook kun je zien als je morst met LPG, dat het spul heel erg koud is! Dat komt door het plotseling veranderen van vloeibaar in gas.

Ik zou gewoon je "luchtslangen" aansluiten parallel aan de kachelslangen. (met water dus!)

Reinier

Jantje
Geregistreerd lid

Bericht door Jantje » wo 07 sep, 2005 10:17

misschien zit ik helemal fout, k ga nog is kijken :)

Jantje
Geregistreerd lid

tuurlijk zat ik fout

Bericht door Jantje » wo 07 sep, 2005 10:52

update foto
Afbeelding

we hebben dus 3 aansluitinging, volgens mij komt uit 1 en 2 koelwater en bij 3 gaat het erin.
nu heb ik dus de slang die ik met mijn duim wegduw over(komt uit het dashboard?) en de twee slangen naar en van de verdamper.

mijn gok(zou het graag bevestigd hebben :) )
-van 2 naar de verdamper
-van de verdamper naar 3,
-en de andere slang op 1.

dan blijft nog de vraag, welke slang naar de verdamper en welke terug.

thx in advance

Atte
Geregistreerd lid

gas aansluiten

Bericht door Atte » wo 07 sep, 2005 14:29

Vraag ik mij af hoe je aan deze verdamper komt. Landi was vroeger Landi Hartog en is door Solex overgenomen. Deze verdamper is er dus veel later (Landi Italie) opgezet. Als het echt een LSE is, hoort er ook een regelapparaat bij (elektronische regeleenheid, computer). Dit regelapparaat is op de vacuumaansluiting (nr .2 op de foto) aangesloten en verder naar de luchtaansluiting op de verdamper. Normaal meet het regelapparaat de onderdruk en dus de gewenste hoeveelheid aangezogen lucht (door de motor). Binnen grenzen wordt de verdamperdruk daarop aangepast.

Ik denk dat het regelapparaat dus gewoonweg achterwege is gebleven en dat alleen de verdamper er in een onbewaakt ogenblik is opgeschroefd. Daar zit dus nog wel de luchtaansluiting op, die je wellicht kunt aansluiten op de luchtaansluiting onder de smoorklep (nr. 2). Of het resultaat optimaal is, waag ik te betwijfelen.

De officiele aanbieders van autogassystemen kun je terugzien op www.autogas.nl. Daar staat Landi echt niet bij. Dus hoe jouw verdamper de reis naar Nederland heeft gemaakt, is mij een raadsel. In het geval van jouw LSE staat de 'E' voor elettronico, dus te gebruiken in combinatie met een elektronisch regelapparaat dat verder signalen ontvangt van een elektronisch inspuitsysteem of motormanagementsysteem.

Plaats reactie