regeren is vooruitzien
-
gert
- Geregistreerd lid
regeren is vooruitzien
Elke dag in een 73er Saab 99 rijden betekent dat het eens zal gebeuren. Het defect raken van onderdelen die niet meer verkrijgbaar zijn. En als je een vroege 99 hebt, zijn dat er wel een aantal. Zo zou ik mij een stuk prettiger voelen als ik bv. een nieuwe waterpomp, een nieuwe hoofdremcilinder en een nieuw expansievat op reserve in de kast had liggen. Wat betreft die eerste twee zijn er voor een 73er geen revisiesets te krijgen. Dat zal dan dus noodgedwongen een kostbare elektrische waterpomp moeten worden (ca 350 euro), de hoofdremcilinder zal nagemaakt moeten worden (durf ik niet eens een prijsopgave van te vragen) en het expansievat.... wordt al voor mij nagemaakt in RVS, nadat er binnen een half jaar twee stuks lek raakten aan de bovenzijde. Nee, wat betreft de onderdelen kun je beter dat andere Zweedse merk hebben 
-
Stijn
- Geregistreerd lid
Re: regeren is vooruitzien
Ik heb net een topic geopend over het dagelijkse gebruik van een 99. De types voor 1975 zijn inderdaad lastig. Maar zo dramatisch als jij nu schetst is het toch niet? Een hoofdremcilinder kan toch uitgehoond worden, waarna er nieuwe rubbers in passen? En een expansievat? Van het koelsysteem? Hoe kan dit twee keer in een jaar kapot gaan?
Als je het echt beu bent, koop dan een type na 1975, dan heb je al deze problemen niet. Of bouw hem om
Ik ben het met je eens dat dat andere Zweedse merk beter is wat betreft de onderdelenvoorziening, maar met Saabs kun je ook betaalbaar rijden, hoor.
Ik denk dat je voor deze 99's nog steeds goedkoper aan onderdelen kan komen dan dat jij hier beschrijft. Een sloper koop je al voor 350 euro!
Als je het echt beu bent, koop dan een type na 1975, dan heb je al deze problemen niet. Of bouw hem om
Ik ben het met je eens dat dat andere Zweedse merk beter is wat betreft de onderdelenvoorziening, maar met Saabs kun je ook betaalbaar rijden, hoor.
Ik denk dat je voor deze 99's nog steeds goedkoper aan onderdelen kan komen dan dat jij hier beschrijft. Een sloper koop je al voor 350 euro!
-
gert
- Geregistreerd lid
Een expansievat van het koelsysteem, ja. Vandaag is het vorige week gemonteerde exemplaar ook lek gebleken. Nu heb ik er dus drie lekke exemplaren liggen, en dat in minder dan een jaar tijd. Plus een 99 die voorlopig even niet zal rijden. Ik laat het vaatje in kwestie nu namaken door een kennis die werkzaam is in de RVS-industrie. Misschien is dertig jaar een kritische leeftijd voor de betreffende kunststof? 
-
gert
- Geregistreerd lid
Amper een prachtig RVS-expansievat gemonteerd of de waterpomp begint te lekken. En geen nieuwe keerringen verkrijgbaar. Nergens. Dat wordt dus een elektrische pomp, voor een bedrag waar je ook een complete 99 voor koopt. Ben ik nu verkeerd bezig?
Nou ja, het geeft wel iets meer pk's...
en altijd een optimale koeling! 
Voor geinteresseerden: http://www.geocities.com/saab99ewp/ of de site van de fabrikant: http://www.daviescraig.com.au/
Voor geinteresseerden: http://www.geocities.com/saab99ewp/ of de site van de fabrikant: http://www.daviescraig.com.au/
-
Hannes
- Forum Admin
Inderdaad is een waterpomp vervangen bij een B motor een drama, en moet dacht ik het halve blok uitgebouwd. Dus misschien is de optie opbouwen naar electrisch helemaal geen slecht idee ook niet uit economisch oogpunt.
Tja en verder, je rijdt iets bijzonders dan moet je daar ook bijzondere dingen voor doen. Zeker als je die bijzondere dingen wil laten doen. Maar dat hoef ik jou geloof ik eigenlijk niet te vertellen.
groeten
Hannes
ps: coole verzameling auto's
Tja en verder, je rijdt iets bijzonders dan moet je daar ook bijzondere dingen voor doen. Zeker als je die bijzondere dingen wil laten doen. Maar dat hoef ik jou geloof ik eigenlijk niet te vertellen.
groeten
Hannes
ps: coole verzameling auto's
-
Stijn
- Geregistreerd lid
Een H-motor past eigenlijk alleen in de types van na 1975. Bij eerdere types kan het wel, maar het is heel veel extra werk.josephine schreef:Je kunt er ook een H-motor in leggen uit een 900. Ben je van alle problemen af + een 5-versnellingsbak als toegift!
Volgens mij is de waterpomp vervangen toch ook een rotkarwei bij een B-motor?
Bij Albert van der tang in Lelystad hebben ze ook voor eerdere types reparatiesets voor de waterpomp in de catalogus. Bel ze eens: 0320-261615. Succes.
-
GRIFFIN
- Geregistreerd lid
Gert,
Ik kan het volgende niet goed begrijpen: je vindt de 99 lelijk, vindt hem moeilijk te onderhouden, bent niet echt enthousiast over zijn techniek en prestaties en je bent eerder liefhebber van auto's uit de jaren 40 en 50, waar je ook dagelijks mee rijdt.
Maar waarom dan de 99
... jawel ik lees je avonturen in Klassieker en Techniek
Ik kan het volgende niet goed begrijpen: je vindt de 99 lelijk, vindt hem moeilijk te onderhouden, bent niet echt enthousiast over zijn techniek en prestaties en je bent eerder liefhebber van auto's uit de jaren 40 en 50, waar je ook dagelijks mee rijdt.
Maar waarom dan de 99
... jawel ik lees je avonturen in Klassieker en Techniek
-
gert
- Geregistreerd lid
Beste Nicolas alias Griffin,
Wat je stelt, behoeft enige nuancering. Een Saab 99 vind ik niet echt mooi (wat niet geheel hetzelfde is als lelijk), maar het vierdeurs exemplaar dat ik heb gekocht, met zijn Minilites en origineel Nederlands kenteken van 1973, vond ik toch wel iets hebben, zoals dat heet. Het veercomfort plus het gemak van de automaat waren echter de doorslaggevende redenen om de wagen aan te schaffen. Na het vervangen van de rubber bumpers door RVS exemplaren, de plastic grille door een alu grille (alles afkomstig van het eerste type 99) en het aanbrengen van zonwerende materialen, zoals jalouzieen, om het grote glasoppervlak in te perken, heb ik het gevoel dat ik wel met de auto kan leven.
Het onderhoud op zich is niet het moeilijke, wel de verkrijgbaarheid van bepaalde onderdelen.
Tot slot nog dit: Mijn probleem (altijd al gehad) is dat de auto's die ik wel echt mooi vind idd zo'n 50 jaar oud zijn, maar altijd te langzaam naar mijn smaak. Dat heeft de laatste 28 jaar geleid tot de meest uiteenlopende aankopen en excercities, enfin, dat heb je in K&T wel gelezen. Onder ons gezegd, volgens mijzelf ben ik iets aan het najagen wat niet bestaat.
P.S. Met 10 Saabs in bezit
ben jij waarschijnlijk ook niet bepaald een doorsnee Saabforumklant of clublid....
Wat je stelt, behoeft enige nuancering. Een Saab 99 vind ik niet echt mooi (wat niet geheel hetzelfde is als lelijk), maar het vierdeurs exemplaar dat ik heb gekocht, met zijn Minilites en origineel Nederlands kenteken van 1973, vond ik toch wel iets hebben, zoals dat heet. Het veercomfort plus het gemak van de automaat waren echter de doorslaggevende redenen om de wagen aan te schaffen. Na het vervangen van de rubber bumpers door RVS exemplaren, de plastic grille door een alu grille (alles afkomstig van het eerste type 99) en het aanbrengen van zonwerende materialen, zoals jalouzieen, om het grote glasoppervlak in te perken, heb ik het gevoel dat ik wel met de auto kan leven.
Het onderhoud op zich is niet het moeilijke, wel de verkrijgbaarheid van bepaalde onderdelen.
Tot slot nog dit: Mijn probleem (altijd al gehad) is dat de auto's die ik wel echt mooi vind idd zo'n 50 jaar oud zijn, maar altijd te langzaam naar mijn smaak. Dat heeft de laatste 28 jaar geleid tot de meest uiteenlopende aankopen en excercities, enfin, dat heb je in K&T wel gelezen. Onder ons gezegd, volgens mijzelf ben ik iets aan het najagen wat niet bestaat.
P.S. Met 10 Saabs in bezit
-
Stijn
- Geregistreerd lid
Oh, K&T heb ik ook gelezen, maar ik had je niet herkend. Heb je die electrische waterpomp al gekocht? Bij Albert van der Tang in Lelystad verkopen ze ook onderdelen, waaronder een reparatieset voor de waterpomp.
-
gert
- Geregistreerd lid
Over die elektrische pomp valt een aantal interessante reacties te lezen op het 99 Bulletin Board van The Saab Network. Ik stond op het punt er eentje te bestellen, maar ik had het geluk van de wereld: Harm van der Laan in Overschild (nog vlakbij ook) had er nota bene nog een compleet nieuw en origineel exemplaar liggen... 
-
Stijn
- Geregistreerd lid
Nu nog inbouwen....Leuke klus.
Ga je dat zelf doen?
-
gert
- Geregistreerd lid
Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus het antwoord op je vraag is: nee, ik kan de moed (en de tijd) niet opbrengen, ook omdat ik de wagen weer snel op de weg wil hebben. Doe wel een aantal dingen zelf (ben nu druk bezig om de PV-444 rijklaar te maken), maar bepaald niet alles.
-
Hannes
- Forum Admin
Beste Gert,
Misschien is dit een leuk idee voor meer snelheid in je Saabje.
http://www.marktplaats.nl/markt/autodiv ... m?oudei=15
groeten,
Hannes
Misschien is dit een leuk idee voor meer snelheid in je Saabje.
http://www.marktplaats.nl/markt/autodiv ... m?oudei=15
groeten,
Hannes
-
jelger
- Geregistreerd lid
ehm, krijg je door het dubbele vliegwiel problemen met het hittescherm/schutbord. het past wel, maar waarom zou je?Je kunt er ook een H-motor in leggen uit een 900
Een H-motor uit een late 99 (post-81) is al genoeg hoor.
maar goed.. Gert heeft de oplossing al
mooi man !
-
gert
- Geregistreerd lid
"maar goed.. Gert heeft de oplossing al
mooi man "
Eh... he, wat
Waar heb je het eigenlijk over 
mooi man "
Eh... he, wat