Chromen raampezen
-
Arjan H.
- Geregistreerd lid
Chromen raampezen
Mijn X7 uit '73 heeft chromen bumpers en spiegels, terwijl de raampezen gewoon zwart zijn. Aangezien het rubber wat er omheen zit ook nog eens lekt, zou ik graag alles vervangen door chroom.
Heeft er iemand enig idee waar ik nieuwe chromen raampezen zou kunnen kopen? Hier en daar hoor ik verhalen over shoppen bij andere automerken, maar het fijne weet ik er niet van.
Gr. Arjan
Heeft er iemand enig idee waar ik nieuwe chromen raampezen zou kunnen kopen? Hier en daar hoor ik verhalen over shoppen bij andere automerken, maar het fijne weet ik er niet van.
Gr. Arjan
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Re: Chromen raampezen
Engelse auto's waren vaak voorzien van dit soort pezen. Bij bv. Minicentre Ben van Leeuwen kun je dit spul per meter kopen.
-
Arjan H.
- Geregistreerd lid
Aha, dank je wel Martien.
Ik begrijp dat je met dat spul voor iedere auto iets passends kunt maken, dus inclusief hoeken en bochten? Dat zou erg handig zijn.
Weet je of het moeilijk is om zelf de rubbers te vervangen?
Ik begrijp dat je met dat spul voor iedere auto iets passends kunt maken, dus inclusief hoeken en bochten? Dat zou erg handig zijn.
Weet je of het moeilijk is om zelf de rubbers te vervangen?
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Het inzetten van ruiten met nieuwe rubbers is niet echt moeilijk met 2 man. Ik vind het wel tricky om gelaagde (voor)ruiten uit de carosserie te drukken. Geharde ruiten zijn veel sterker.
Een nieuw rubber om de ruit doen, eventueel voorzien van kit.
In de buitenste rand een soepele elektriciteitsdraad leggen.
De ruit tegen z'n plaats houden aan de buitenkant van de carosserie.
Aan de binnenkant met behulp van de draad het rubber over de carosserie trekken.
Een paar klappen met de vlakke hand (met beleid) om de ruit op z'n plaats te "zetten".
Een nieuw rubber om de ruit doen, eventueel voorzien van kit.
In de buitenste rand een soepele elektriciteitsdraad leggen.
De ruit tegen z'n plaats houden aan de buitenkant van de carosserie.
Aan de binnenkant met behulp van de draad het rubber over de carosserie trekken.
Een paar klappen met de vlakke hand (met beleid) om de ruit op z'n plaats te "zetten".
-
Arjan H.
- Geregistreerd lid
Moet ik nu een ander soort raamrubbers kopen of past het chroom in de huidige rubbers? Ik zie dat de middelste baan (=zwart) wellicht vervangen kan worden door chroom. Klopt dat?
En bij de voorramen en vaste achterraampjes zit het weer anders...
En bij de voorramen en vaste achterraampjes zit het weer anders...
-
sabo
- Geregistreerd lid
Bij de voorruit en achterruit kun je de zwarte pezen zondermeer door chromen exemplaren vervangen. Let wel op de maatvoering. Zoals Martien al aangaf zijn ze op diverse plaatsen te krijgen.
De zwarte omlijsting bij de zijruiten zul je chroom moeten spuiten. Maar ook dit is goed te doen.
De zwarte omlijsting bij de zijruiten zul je chroom moeten spuiten. Maar ook dit is goed te doen.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

hoe spuit jij chroom dan? heb nog nooit een spuitbus chroom gezien wat weerbestendig is.
-
Arjan H.
- Geregistreerd lid
De ruiten van de (voor)deuren hebben helemaal geen originele rubbers, dus die zal ik eerst moeten kopen, neem ik aan.
De achterzijruiten (vast) zitten in rubber. Volgens mij kun je dat niet zomaar met chroomverf overspuiten.
Kortom, de drempel om eraan te beginnen wordt er niet lager op...
De achterzijruiten (vast) zitten in rubber. Volgens mij kun je dat niet zomaar met chroomverf overspuiten.
Kortom, de drempel om eraan te beginnen wordt er niet lager op...
-
Arjan H.
- Geregistreerd lid
Na nog meer zoekwerk vond ik op http://www.saabnet.com/tsn/faq/chrome.html nog zeer interessante informatie. Weer een stapje dichter bij de oplossing
En voor de achterruiten moet ik volgens mij een ander type rubber kopen, want het huidige type is helemaal dicht, dus geen plek voor chroom.
En ja, dat zwart is origineel bij de X7, maar toch vind ik chroom mooier staan, aangezien de bumpers en spiegels ook al (origineel) chroom zijn.
En voor de achterruiten moet ik volgens mij een ander type rubber kopen, want het huidige type is helemaal dicht, dus geen plek voor chroom.
En ja, dat zwart is origineel bij de X7, maar toch vind ik chroom mooier staan, aangezien de bumpers en spiegels ook al (origineel) chroom zijn.
-
gert
- Geregistreerd lid
Die link via Saabnet naar www.sportwing.com is zeker interessant.
Het lijkt een bruikbare oplossing, in elk geval iets dat verkrijgbaar is. Hoewel het wel bijna 50% breder is dan de originele chroompees (5/8 inch = ca. 16 mm tegen 11 mm origineel). De opstaande randjes van het originele rubber profiel zullen dus iets verder van elkaar worden gedrukt, hetgeen op de foto's ook goed is te zien, maar wat waarschijnlijk geen probleem is omdat die bredere chroomstrip zelfklevend is (de originele pees heeft een klempassing, meen ik).
Zelfklevende chroomstrips van 12 mm breed zijn echter ook in Nederland wel verkrijgbaar, misschien past dat nog wel beter. Zie bv. www.autostyle.nl
Voor de achterruit van een X7 zul je inderdaad ook een ander ruitrubber moeten monteren.
Het lijkt een bruikbare oplossing, in elk geval iets dat verkrijgbaar is. Hoewel het wel bijna 50% breder is dan de originele chroompees (5/8 inch = ca. 16 mm tegen 11 mm origineel). De opstaande randjes van het originele rubber profiel zullen dus iets verder van elkaar worden gedrukt, hetgeen op de foto's ook goed is te zien, maar wat waarschijnlijk geen probleem is omdat die bredere chroomstrip zelfklevend is (de originele pees heeft een klempassing, meen ik).
Zelfklevende chroomstrips van 12 mm breed zijn echter ook in Nederland wel verkrijgbaar, misschien past dat nog wel beter. Zie bv. www.autostyle.nl
Voor de achterruit van een X7 zul je inderdaad ook een ander ruitrubber moeten monteren.
-
panhead
- Geregistreerd lid
In mijn 99 GL uit 1977 zijn de achterruiten ook niet te openen. Zou dat een landafhankelijke specificatie kunnen zijn?Je zult er toch ook nieuwe [andere] achterruiten in moeten zetten (omdat ruiten die de X7 - en later de 99L - heeft als enige niet te openen zijn in de 99 serie)
-
jelger
- Geregistreerd lid
In de laatste bouwfase (82+) was het ruitje sowieso niet meer uitklapbaar, alleen op de Specials (83) nog wel, maar die was dan ook met Turbo gadgets uitgerust.
daarvoor zal het wel eens modelnivo specifiek geweest kunnen zijn. (Turbo's, EMS wel bv, mogelijk ook de GL)
daarvoor zal het wel eens modelnivo specifiek geweest kunnen zijn. (Turbo's, EMS wel bv, mogelijk ook de GL)
-
panhead
- Geregistreerd lid
Ik heb wel de chroomtrim. De auto is uit Zweden geimporteerd, vandaar dat ik denk dat het ook nog landafhankelijk zou kunnen zijn.