Koppakking lek, zelf doen?

1967-1984
Plaats reactie
mediajunkie
Geregistreerd lid

Koppakking lek, zelf doen?

Bericht door mediajunkie » za 28 jul, 2007 21:43

Dag saaberts.

Nadat ik mijn 73'er de berg op geduwd heb in frankrijk vond hij het wel mooi geweest. 50km voor aankomst op bestemming kwamen er witblauwe wolken uit het uitlaatje. Mijn broer dacht dat het een lekke koppakking was aangezien ze ook flink aan de olie had gezeten. Een lokale garage had dezelfde gedachte. Nou had ik al mijn twijfels of ik de eindbestemming zou halen en had een goede verzekering afgesloten, waardoor ik in een vervangende nieuwe clio naar huis mocht. Mijn saab is vandaag bij me voor de deur afgezet.

Ik heb nog een weekje vakantie en ik zat er aan te denken om zelf de koppakking te gaan vervangen, maar ik weet niet of ik daar handig genoeg voor ben en of ik over het juiste gereedschap beschik. Hebben jullie je er wel eens aan gewaagd? Mijn 99 x7 heeft de 1854cc truimph motor. Naast het financiële verhaal vind ik het ook gewoon leuk om hem zelf te repareren.

Mochten jullie zeggen van "NIET DOEN", wat kan ik dan verwachten uit te geven? ik heb variërende bedragen gelezen, van 400 tot 2300 euro :o

Als iemand het leuk vind om mee te helpen voor een paar bakken bier en eeuwige roem... :lol:

En afvlakken: kun je dat zelf doen? moet de motor eruit en wanneer is het nodig? Alleen wanneer de motor te warm is geworen?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » zo 29 jul, 2007 10:55

Een koppakking vervangen is niet echt moeilijk, maar je moet je wel aan de regeltjes houden. Een goede manual is absoluut noodzakelijk.

Wat je moet doen:
de kop demonteren: de goede bouten in de goede volgorde losdraaien. Overleggen met het bedrijf waar je de kop laat vlakken (dat kan je niet zelf) hoe ze de kop aangeleverd willen hebben. Waarschijnlijk helemaal kaal. Hopen dat niet iedereen op vakantie is :wink: . Goede koppakkingset vinden (via Triumph?) en de zaak weer in elkaar zetten.

De Truimph motor staan bekend om hun beroerde kopboutontwerp. 1 rij bouten staat onder een hoek. Als je pech hebt, krijg je die niet los.....
The Saab 99 tips page schreef:I've heard of two different methods for removing a corroded head from the block.
-1, Replace the sparkplugs with modified ones, that has welded-on grease-nipples. Attach the grease-gun, start the hydraulic press, and fill it with grease until the head stretches the studs so much you can insert a hack-saw blade. Sounds like fun!
-2, Use a 10 Kg sledge hammer on the (alloy, -not the neglective car owner's) head until it breaks into smaller pieces that can be hammered and chiseled away. Now this I can relate to...
Met wat inzet en doorzettingsvermogen en handigheid is een koppakking zelf te vervangen. Ik schat voor minder dan E300,-

Succes

mediajunkie
Geregistreerd lid

Bericht door mediajunkie » zo 29 jul, 2007 11:16

Dank Paul, maar waar komen die 300 euro dan vandaan? Voor de pakking en het afvlakken?

mediajunkie
Geregistreerd lid

Bericht door mediajunkie » zo 29 jul, 2007 11:17

Ik heb overigens de originele werkplaatshandleiding, dus dat zit wel goed.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » zo 29 jul, 2007 12:18

mediajunkie schreef:Dank Paul, maar waar komen die 300 euro dan vandaan? Voor de pakking en het afvlakken?
idd. Vlakken + afpersen kon ik voor E120 ex btw laten doen, pakkingprijzen voor triumph weet ik niet maar zal al snel 50 eu voor een set zijn. + ditjes en datjes als olie, koelvloeistof, boutje hier, moertje daar.

Heeft een triumph rekbouten? Zo ja dan moet je die ook vernieuwen.

mediajunkie
Geregistreerd lid

Bericht door mediajunkie » zo 29 jul, 2007 12:25

Wat zijn rekbouten? bouten die na verloop van tijd langer worden? :?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » zo 29 jul, 2007 12:34

BartM heeft het mooi uitgelegd:
Dit houdt in dat de kopbouten bij het aantrekken tot in het plastische rekgebied worden getrokken en daardoor iets langer worden. Hierdoor verstevigd het materiaal waardoor de treksterkte iets toeneemt maar ook brosser wordt. Herhaald tot in het rekgebied aantrekken kan daardoor leiden tot breuk van de bout.

mediajunkie
Geregistreerd lid

Bericht door mediajunkie » ma 30 jul, 2007 18:43

Dank voor alle tips.

Mocht er iemand zijn in de buurt van Enschede die samen met mij dit klusje aandurft tegen een gepaste vergoeding dan houdt ik me aanbevolen. :lol: :lol: Wellicht tegen een wederdienst, tuin schoffelen, hond uitlaten, ramen wassen, website maken, ik doe het allemaal (geen erotiek) ;)

mediajunkie
Geregistreerd lid

Bericht door mediajunkie » di 31 jul, 2007 11:40

Een koppakkingsset voor de dolomite 1850 zou eigenlijk moeten passen toch?

http://www.rimmerbros.co.uk/cgi-bin/rim ... uickfinder

wat denken jullie?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 31 jul, 2007 11:44

Geen idee. De koppakking zou best wel hetzelfde kunnen zijn, maar zijn de in- en uitlaatspruitstukken gelijk?

In je link heb je de extra thick versie van de koppakking staan. Dat is wellicht nodig ivm het vlakken van de kop. Maar misschien ook niet. Laat je hier over informeren bij je vlakker. Misschien kan hij ook wel de goede pakking leveren.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 31 jul, 2007 11:49

d'r staan er nog wel eens wat op ebay - kijk dan even bij www.ebay.co.uk

edit : nou ik zie ze nu even niet, ik dacht dat ik laatst wel wat langs zag komen.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » za 11 aug, 2007 19:22

Die kopbouten zijn echt dingen die door de eigenwijze plaatsing flink problemen op kunnen leveren.
Heb ze een jaartje terug nog voorbij zien komen voor ca 100 euro, weet niet of die verkocht zijn, heb de verkoper daarna nog enige malen tevergeefs ge-emailed en wil evt nog wel een poging voor je wagen.
Misschien weet ik ook nog wel een kop te koop, hoop die persoon over een week of 2 te zien.
Mocht het interessant zijn, stuur maar een pb.
Een pakkingset komt nog wel eens E-bay achtige sites voorbij.
Suc6!
Cornell

Plaats reactie