de 99 CombiCoupe op LPG. wat een feest !

1967-1984
Plaats reactie
jelger
Geregistreerd lid

de 99 CombiCoupe op LPG. wat een feest !

Bericht door jelger » za 02 jun, 2007 20:43

Zo vlak voor de lange reis naar Zweden was het dan zover. De LPG installatie zit in de oude Zweed, mooie details, en helaas ook wat minder mooi (maar noodzakelijk - het mot maar :wink: ).

Heb de installatie voor minder dan 1000 euro in laten bouwen in Son bij Mandigers. Daar woensdag na werk naar toe gebracht, en vanmorgen opgehaald. Gedacht werd aan een 70 liter tank, maar het is een 80 liter geworden (moet nog even onder klepje kijken). Vind ik ook helemaal niet erg voor hetzelfde geld.

De vulnippel zit onder aan de bumper vast, mogelijk doordat ik snel een trekhaak heb gemonteerd. (dank je Daan!), de slang gaat door de kofferbakhoek naar de tank toe. Geen gaten voor nippels in de zijkant. De tank zelf is vastgezet op het gedeelte boven de benzine tank achter de achterbank. Helaas gaf dit meteen het probleem dat het frame niet aan de vloer vastgezet kon worden, maar de mooie oude 99 zijschotten (4cm dik schuim!!) te beschadigen met 4 ronde gaten en met alu bussen en bouten het frame aan de wielkasten vast te zetten. Beetje jammer van het materiaal, maar ik snap ook wel dat dit niet anders kon. Vind vast nog wel een keer oranje schotten zullen we maar denken ;-)

De verdamper zit niet in de holte bij het linker voorscherm gemonteerd, maar aan de andere kant van het frameschot, naast oliefilter. Dit is gedaan om onderkoeling van de verdamper te voorkomen. We zullen zien of dit beter is zo. Ik heb ze nu op 3 verschillende plekken gehad :lol:

Nu nog even een paar foto's. De hele galerij staat hier
http://saab.singaworld.net/view_album.p ... =99GLsCC_5

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » za 02 jun, 2007 20:51

Aah fantastisch Jelger!!

Kun je milieubewust naar Zweden rijden ;)

Ik zou alleen nog even wat fabrieken voor over die slangen, die uit de bojem naar je tank lopen. Minder kans op beschadiging ervan.

Ik zie je wel verschijnen in Zweden!! :O:

Mennö
Geregistreerd lid

Bericht door Mennö » za 02 jun, 2007 23:57

Ik heb het net mogen aanschouwen en ik moet zeggen: veel blinkende slangenklemmen in het vooronder, maar wagentje klinkt nog even mooi. Fijne toevoeging.

PS het is inderdaad een 80 liter tank (en nog steeds kofferruimte!)

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » zo 03 jun, 2007 1:23

hahahaha je lacht je toch rot,lpg op een klassieker :lol:

utan
Geregistreerd lid

Bericht door utan » zo 03 jun, 2007 9:54

Mooi! Dat ziet er goed uit. Ik vind 1000 euro bepaald niet duur. Die heb je met een beetje geluk zo terugverdiend. Ik heb zelf 1400 betaald bij Olijve in Assen, ben daar heel erg tevreden over en heb de vulnippel achter de nummerplaat zitten die dan naar voren kantelt bij het tanken. Bij een cc natuurlijk niet mogelijk maar dit is netjes, iig geen ontsierende gaten in het blik.

Vele zorgeloze (en goedkope) kilometers gewenst!

By the way, je hebt een B-motor toch...heb je nog aan gedacht om flash lube toe te voegen?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 03 jun, 2007 10:53

ik heb nog een zweeds flesje loodvervanger. hoeveel voeg je toe aan 1 tank benzine?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » zo 03 jun, 2007 12:24

Flashlube wordt meestal icm met LPG gebruikt. Ik zou het je wel aanraden. Tenzij je nieuwe kop geschikt is voor loodvrije benzine. Zo niet, dan is het gebrek aan geharde klepzetels niet echt een duurzame combinatie met LPG. Door flashlube te installeren (vrij simpel) heb je dat als het goed is wel.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 03 jun, 2007 12:57

de "oude" (originele) kop gaat gereviseerd worden dit jaar, en daar wil ik geharde klepzetels inzetten, plus natrium gevulde kleppen.

heb even wat rondgekeken op het web, maar zo'n flaslube druppelaar is ook wel cool (naast de nuttigheid) in de langzamerhand volgroeiende motorruimte.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » zo 03 jun, 2007 12:59

Jelger, jij neemt geen halve maatregelen, maar gelijk de beste!! :P
Hulde hiervoor!! :applause:

robert wiering
Geregistreerd lid

Bericht door robert wiering » zo 03 jun, 2007 17:23

jelger, waarom heb je de tank niet rechtsachterindelengte laten plaatsen, dan zou de functionaliteit van de neerklap-achterbank gebleven zijn.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » zo 03 jun, 2007 17:39

1000 € is echt weinig geld voor een LPG installatie.
Bovendien kan je gastank niet groot genoeg zijn.
Anders sta je immers om de drie dagen bij het tankstation :? .

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 03 jun, 2007 19:18

robert wiering schreef:jelger, waarom heb je de tank niet rechtsachterindelengte laten plaatsen, dan zou de functionaliteit van de neerklap-achterbank gebleven zijn.
dit was ook mijn voorkeur (mijn eerdere 99's op LPG hadden dat ook) maar de staande band links neemt ook wat breedte weg (staat verder naar binnen dan de wielkast) waardoor met een lengte geplaatste tank niet heel veel breedte overblijft. Tevens wilde ik niet de onderbak ruimte (of de makkelijke toegang daar naartoe via de klep) opofferen. Bij een lengte geplaatste tank wordt de toegang eronder gefrustreerd, en is er minder "toezicht" op de bekende koffer hoeken. In de huidige situatie kan een fiets bv nog steeds mee, wanneer de hoedenplank verwijderd wordt.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 03 jun, 2007 19:25

ik ga maandag toch even terug. (wordt moeilijk met werk, maar goed.. )

de benzineslangen zaten niet helemaal correct (moeilijk he, 2 carbs die eigen benzinetoevoer hebben na de pomp) --> de slang naar carb. 1 ging netjes langs de benzineafsluiter, maar die van carb. 2 niet. er zit een metalen splitsingsstuk, en die hadden niet niet goed geinterpreteerd lijkt me.

Hierdoor liep de auto op gas (cil 3/4) en benzine (cil1/2) (rook ook naar benzine, terwijl ik meetbaar LPG heb verbruikt) - eigenlijk best goed lopend, maar niet bepoaald de bedoeling. Toen ik de slangen 'correct' had aangesloten (uitgaande slang van benzinepomp naar afsluiter en weer terug naar het splitsingsstuk) liep de motor op LPG op 3 of 2 poten.
(de LPG toevoer is wel netjes gesplitst, naar elk hun eigen mengstuk in het luchthuis).

mmmm ik neem aan dat dit een afstel probleem is, er zit een afstel schroef op de splitsing naar de 2 mengstukken, ik heb wat geprobeerd, maar geen soelaas.

Plaats reactie