toerenteller monteren in een 82er?

1967-1984
baszwolle
Geregistreerd lid

toerenteller monteren in een 82er?

Bericht door baszwolle » vr 16 mar, 2007 11:33

ff een andere vraag, kan ik makkelijk een toerenteller in mijn 82er 99 zetten of moet er nog een draad getrokken worden naar de bobine o i d?

heb nu een standaard dashboard met economymeter en ontsteking met puntjes. ik weet dat er ook 83ers waren met contactpunten en toerenteller, denk aan de jubileum bijvoorbeeld.

ik heb nog niet gekeken of zo maar voor ik de boel los haal....

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 16 mar, 2007 12:02

Mijn standaard 83-er GL heeft ook een toerenteller. Ik weet niet of de bedrading gelijk is aan je 82-er. Er moet idd een signaal vanaf de bobine komen, vrij simpel. Ik weet dat een 99 uit 77 standaard niet de bedrading heeft.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 16 mar, 2007 12:47

zal eens kijken of de draad er ligt....hoop op plug and play

Thom
Donateur
Donateur

99

Bericht door Thom » vr 16 mar, 2007 13:24

er is geen draad kan ik je melden .... moet je zelf even trekken.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 16 mar, 2007 14:00

ik had het al gezien thom, een draadje trekken naar de teststekker op de zekerinkast, gele 0.75 draad ontbreekt.

bedankt

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » vr 16 mar, 2007 15:43

paul99gl83 schreef:Mijn standaard 83-er GL heeft ook een toerenteller. Ik weet niet of de bedrading gelijk is aan je 82-er. Er moet idd een signaal vanaf de bobine komen, vrij simpel. Ik weet dat een 99 uit 77 standaard niet de bedrading heeft.
Ik denk dat de toerentellers vanaf '78 in de 99 zaten.

In mijn cc zat er nog een klok op die plaats (die inmiddels niet meer werkt :cry: ).

Thom
Donateur
Donateur

99

Bericht door Thom » vr 16 mar, 2007 17:11

Voor diegenen die het interesseert: t/m ca. 1981 hadden alleen de turboversies en de EMS standaard een toerenteller. De allereerste EMS-uitvoeringen twijfel ik even over maar ik geloof die ook. Zelfs de meest luxe Saab, de GLE, had er standaard geen. Vanaf ca. 1983 was de toerenteller pas standaard. Vanaf modeljaar 1982 als ik mij niet vergis is de layout van de klokkenwinkel opgefrist.

S@@bman
Geregistreerd lid

Re: 99

Bericht door S@@bman » vr 16 mar, 2007 17:32

Thom schreef:Voor diegenen die het interesseert: t/m ca. 1981 hadden alleen de turboversies en de EMS standaard een toerenteller. De allereerste EMS-uitvoeringen twijfel ik even over maar ik geloof die ook. Zelfs de meest luxe Saab, de GLE, had er standaard geen. Vanaf ca. 1983 was de toerenteller pas standaard
Het interesseert me, maak je daar geen zorgen over :wink: .

Ik vind het toch vreemd dat in mijn gesloopte 99 GL uit '78 wel een een
toerenteller zat, terwijl dat de meeste standaard 99 was destijds.
Vanaf modeljaar 1982 als ik mij niet vergis is de layout van de klokkenwinkel opgefrist.[/
Dat zou wel kunnen kloppen.

Thom
Donateur
Donateur

99

Bericht door Thom » vr 16 mar, 2007 17:43

Soms denk ik dat zulke detailinfo NON-info is voor de meste lezers - gelukkig in jouw geval tenminste niet! Misschien is de toerenteller er achteraf erin gezet, of af fabriek als accessoire gemonteerd? Ik heb een 99L cc uit 1974 en een 99 GLE cc uit 1977 beide met toerenteller, maar beide zijn ze door de vorige eigenaar er achteraf ingezet. Misschien kan ik nog wel een toerenteller van het oude type gebruiken mocht je deze over hebben, want van de eerste auto doet hij het niet (heb er ook nog niet naar gekeken moet ik eerlijk zeggen)

panhead
Geregistreerd lid

Bericht door panhead » vr 16 mar, 2007 18:52

Ik heb nog wel zo'n toerenteller in de aanbieding:

Afbeelding

S@@bman
Geregistreerd lid

Re: 99

Bericht door S@@bman » vr 16 mar, 2007 19:20

Thom schreef:Soms denk ik dat zulke detailinfo NON-info is voor de meste lezers - gelukkig in jouw geval tenminste niet! Misschien is de toerenteller er achteraf erin gezet, of af fabriek als accessoire gemonteerd? Ik heb een 99L cc uit 1974 en een 99 GLE cc uit 1977 beide met toerenteller, maar beide zijn ze door de vorige eigenaar er achteraf ingezet. Misschien kan ik nog wel een toerenteller van het oude type gebruiken mocht je deze over hebben, want van de eerste auto doet hij het niet (heb er ook nog niet naar gekeken moet ik eerlijk zeggen)
Aha, dan hebben we allebei een 99L cc uit '74 :P .

In die van mij zit er dus geen toerenteller, maar ik heb er nog wel één liggen uit die van '78... die samen met de snelheidsmeter en benzinemeter te koop is.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 16 mar, 2007 19:24

thom, onze wandelende vraagbaak...wat weet je toch veel joh... :applause:

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 16 mar, 2007 20:36

Vanaf ca. 1983 was de toerenteller pas standaard.
(dat quoten gaat me nog niet helemaal goed af :( ) Maar om nog wat meer onnodige informatie toe te voegen, nee dus. De GL-uitvoering met 4 versnellingsbak (een bak die zoveel beter bij de auto past als de 5-bakken uit die tijd) had alleen een klok.

Alex

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 16 mar, 2007 20:37

Vanaf ca. 1983 was de toerenteller pas standaard.
(dat quoten gaat me nog niet helemaal goed af :( ) Maar om nog wat meer onnodige informatie toe te voegen, nee dus. De GL-uitvoering met 4 versnellingsbak (een bak die zoveel beter bij de auto past als de 5-bakken uit die tijd) had alleen een klok.

Alex

Thom
Donateur
Donateur

99

Bericht door Thom » za 17 mar, 2007 9:42

was de 99 nog wel leverbaar met 4-bak als laatste uitvoering? (dus alleen met klok). In mijn beleving zijn de laatste versies (zeg vanaf modeljaar 1984) allemaal 5-bakken.
Die afgebeelde toerenteller is helaas van het nieuwere type.

Plaats reactie