na de verkoop van een van de 9-5's wilde ik toch wel weer iets klassieks. Nu heb ik nog een 96 in de schuur staan waar wat aan moet gebeuren, maar dat gaat me te lang duren en een 99 is wel veel meer auto, zeker qua veiligheid en bedieningsgemak. Dus ik wilde weer een 99!
Nu leek het me ook wel een avontuur om een 99 uit Zweden te importeren, dus Blocket wat in de gaten gehouden, er kwam wel wat moois voorbij, maar om die dan op te gaan halen was net wat teveel moeite en zou teveel geld gaan kosten.
Ondertussen kwam de vakantie naar Zweden in het zicht én er stond het op het oog mooie 99 op Blocket in het plaatsje Vaggeryd. Mezelf voorgenomen dat wanneer we in de buurt zouden komen ik zou gaan kijken.
Op vakantie met de exportaanvraag al uitgeprint in mijn tas en de verzekering al uitgezocht, kwamen we heel toevallig (jaja) op 1,5uur rijden in de buurt.
Met mijn vrouw had ik afgesproken dat ik mocht kijken, maar alleen als het echt een supergoed exemplaar zou zijn zou kopen. Het moest wel de 1200km in twee auto's terug waard zijn.
Toen moest er toch maar contact gezocht worden met de verkoper... en dat ging dus niet.
Blocket verlangt een zweedse Bank ID om contact op te kunnen nemen. Mijn lichte afkeer van Facebook overwonnen heb ik een bericht geplaats op de Saabforum Facebook pagina of iemand hier een oplossing op wist.
Al snel kreeg ik een privebericht van een in Zweden woonachtige mede-forummer dat hij mijn bericht wel wilde doorsturen met het verzoek aan de verkoper om mij direct te benaderen.
Dit is gelukt en na een paar keer heen en weer mailen in het Engels heb ik een afspraak kunnen maken om te gaan kijken.
Vrouw en kinderen op de camping gelaten en vol goede moed in de auto gestapt en na een prachtige rit kwam ik op een industrieterrein aan waar ik eigenlijk niet echt een idee had waar ik moest zijn, totdat ik een karkas van een 99 zag staan.

Aan de andere kant van het gebouw stond de 99, een prachtexemplaar om te zien! Retestrak en originele lak, dit wordt hem dacht ik nog.

Ook maar even door de knieën gegaan en de onderkant bekeken... daar werd mijn enthousiasme aardig getemperd. best wel een hoop reparatieplekjes die ik liever niet, maar zeker netter had gezien. De dorpels hadden zelfs wat gaatjes, dus daar moest ook nog wel wat aan gebeuren.
Ondertussen was de verkoper, Mats, ook naar buiten gekomen. De auto nogmaals bekeken en technisch was de auto dan weer beter dan verwacht. Remmen rondom gereviseerd, mooie nieuw beklede hemel er in en een motor uit een later type met de startmotor onder het inlaatspruitstuk.
De motorruimte leek wel nieuw! Dit had ik ook gezien op de foto's in de advertentie, daarom mijn goede hoop.
Toch wel twijfelen, maar het bleef een mooie wagen om te zien.
Laten we dan maar een proefrit maken, dan kan ik ook nog even nadenken.
De auto liep heel netjes, alles werkte en rijden en remmen ging heel goed.
Op een kilometer of 2 rijden sloeg de auto af, gelijk proberen te starten, maar de starmotor draaide een slag en meer niet.
Omdat ik nog rolde de koppeling in zijn twee nog op laten komen, maar daarmee kreeg ik de auto tot stilstand, maar niet lopend.
Nog een startpoging met de sleutel en toen rook ik wat verontrustends... kortsluiting!
direct sleutel uit contact gehaald, in de cabine gekeken voor een brandblusser die er niet was en de motorkap open getrokken.
Onder de kap zag ik gelijk een plek waar een stekker tegen het blok had gelegen en omdat ik al gezien had dat de massakabel op de accu een schroefverbinding had, deze gelijk los gegooid.
Daarna verdere inspectie gedaan. Het nieuwe motorblok heeft de solenoid onder het inlaatspruitstuk en deze hadden ze aangesloten dmv een amp stekker met extra lipje. Dit bundeltje kabels met stekker was tussen een tywrap vandaan gevallen en had tegen het motorblok aangelegen, er was echt een lasplek te zien op de steun van de carburateur.
Toen ik de draad volgde zag ik dat hij waar hij naast de olievulpijp de kabelboom inging dat deze compleet was weggesmolten tot in het schutbord, zwarte koperdraad hing tussen gesmolten isolatie...foute boel.

Gelukkig had Mats mij zijn telefoonnummer gegeven in zijn laatste mail.
Ik liet de ravage zien en heb hem laten weten dat ik nu sowieso de auto niet kon kopen, ook niet na reparatie. Dat kon hij wel begrijpen.
Aangezien Mats met een BMW i3 reedt heb ik hem aangeboden de auto terug te slepen met mijn 9-5, een sleepkabel had ik bij me.
De auto terug gesleept en Mats liet mij ook weten dat de aansluiting zoals deze gemaakt was nooit met een ongeisoleerde stekker had gemogen.
Hij is met de auto diverse evenementen af geweest en dit gebeurde precies tijdens mijn proefrit, we vonden het beide ongelooflijk dat het nu gebeurde en niet op mijn terugweg naar huis, dat had echt een ramp geweest.
Mats had nog wel wat moois in de schuur staan wat ik heb mogen bewonderen een in concoursstaat gerestaureerde Saab 99 combicoupe uit het eerste jaar 1969.
In alle consternatie heb ik niet echt veel foto's gemaakt, maar wat ik heb staat hierboven en een foto van de combicoupe heb ik van internet geplukt:

maar zoals de titel al aangeeft mag ik hier weer kijken, ik heb namelijk afgelopen zaterdag een 99 gekocht! Deze zal ik in een volgende post voorstellen.