Remcylinder

1967-1984
Plaats reactie
Roel
Geregistreerd lid

Remcylinder

Bericht door Roel » za 25 nov, 2006 19:32

Dag forummers,

ik heb vanmiddag met wat professionele hulp gepoogd mijn remblokken voor te vervangen. Het begon goed: een paar borgveren verwijderen en klaar, de blokken konden er zo uit getikt worden. Alleen was het snel over met de pret, aangezien de zuiger van de remcylinder niet goed terug te draaien was. Bruut geweld gebruik lijkt me hier geen goede optie, en het viel ook op dat de rubberen stofhoes van de remcylinder door was gescheurd. Conclusie: cylinder zit vol met reut en roest, en moet waarschijnlijk gereviseerd worden. :(

Is dit een juiste conclusie? En zo ja, is dit een ingewikkelde klus? Ik wil het graag een beetje goedkoop houden, en zou het graag zelf willen doen. Heb gezien dat elferink revisiesetjes verkoopt, kom ik hiermee rond? of komt er meer bij kijken?

Ik hoor het graag

groet roel

tonke40
Donateur (10x)
Donateur (10x)

revisie remcylinder

Bericht door tonke40 » za 25 nov, 2006 20:04

Als je stofhoes toch al gescheurd is en dus toch vervangen moet worden
kun je het beste de hele remklauw van de fuse losdraaien en in de bankschroef met"gepaste"kracht proberen de remcylinder alsnog gangbaar te maken.
Gebruik hiervoor een remsleutel of eventueel een waterpomp tang.

Een complete revisie is echter niet zo moeilijk zolang je het handrem mechaniek niet hoeft te reviseren.

Good luck.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » zo 26 nov, 2006 0:42

Als je roest in de cilinder / op de zuiger hebt, dan kan je ze wel weggooien. Het oppervlak (van vooral de zuiger) mag geen putjes hebben. Het reviseren zelf is een klusje van niks.

En ik zeg het nog maar eens: het zijn wel je remmen waar je mee bezig gaat. Die dingen die voorkomen dat je dat kind omver rijdt. Dus weet wat je doet!

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » zo 26 nov, 2006 15:09

Zijn die revisie setjes voor de remtang aan de voor en achterkant hetzelfde? Ik zie op de site van Elfering namelijk geen onderscheid tussen de revisiesetjes.

Weet iemand overigens een adresje wat dichter in de buurt van Utrecht, waar ik deze rubbers ook kan krijgen?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » zo 26 nov, 2006 19:14

op www.skandix.de kan je ze bestellen.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 27 nov, 2006 1:23

nike schreef:Mocht je het toch niet zien zitten en je denkt: ik wil wel een revisie maar minder werk:

Bij de officiele SAAB-dealer of SAAB-service, kun je een compleet gereviseerde remklauw halen (€95,-) en statiegeld voor je oude krijgen (€30,-). Ben je voor €65,- per kant weer helemaal :bluethumb: .
Interessant! Geldt dat ook voor bv ASM in Amsterdam Zuid Oost?

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » ma 27 nov, 2006 13:54

op www.skandix.de kan je ze bestellen.
Kan niet ontdekken of ze nu revisiesetjes hebben en hoe ik die moet bestellen :(

900 turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door 900 turbo S » ma 27 nov, 2006 17:28

Ik heb de klauwen van mijn 900 zelf gereviseerd, is idd een klusje van niks. Helemaal uit elkaar gehaald, goed schoongemakkt, alle rubbertjes vervangen en weer in elakar gezet. Heb de haynes erbij gehouden, staat revisei duidleijk in beschreven. Gisteren alles weer gemonteerd en remt weer goed en recht en de handrem werkt nu weer perfect.

De rubber revisie setjes kosten 15 EUR o.i.d. en je bent ruim een dag kwijt met demonteren, schoonmaken en weer monteren.

Helaas geen foto's van gemaakt door gebrek aan beschikking over een werkende camera.

Gr.
Marnix

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » ma 27 nov, 2006 17:35

Ok bedankt voor alle reacties. Ik ga achter die rubbersetjes aan en dan aan de slag, waarschijnlijk ergens volgende week. Ik laat wel horen of het allemaal gelukt is.

Plaats reactie