Schokbrekers achter 1975
-
OlavJ
- Donateur

Schokbrekers achter 1975
Hallo allemaal,
Lang geleden heb ik mijn 4 schokbrekers vervangen door de goedkoopste die er te vinden waren. Die heb ik altijd te slap gevonden.
Nu heb ik gisteren de voorkant vervangen door Sachs schokbrekers en dat gaat al een stuk beter. In mijn zoektocht naar een set voor de achterkant kom ik er achter dat de uitvoering waarbij zowel de onderkant als de bovenkant van de schokbreker een pin vorm heeft en geen oog, nauwelijks meer te krijgen zijn. Ik zie een set NOS bij Saabworld en een set Sachs Touring in Litouwen, beide rond de €200ex en zonder porto.
Waar kopen jullie je schokbrekers voor de achterkant van 99-ers van vóór 1978?
Alvast bedankt,
Olav
Lang geleden heb ik mijn 4 schokbrekers vervangen door de goedkoopste die er te vinden waren. Die heb ik altijd te slap gevonden.
Nu heb ik gisteren de voorkant vervangen door Sachs schokbrekers en dat gaat al een stuk beter. In mijn zoektocht naar een set voor de achterkant kom ik er achter dat de uitvoering waarbij zowel de onderkant als de bovenkant van de schokbreker een pin vorm heeft en geen oog, nauwelijks meer te krijgen zijn. Ik zie een set NOS bij Saabworld en een set Sachs Touring in Litouwen, beide rond de €200ex en zonder porto.
Waar kopen jullie je schokbrekers voor de achterkant van 99-ers van vóór 1978?
Alvast bedankt,
Olav
-
silvandam
- Donateur (3x)

Re: Schokbrekers achter 1975
Ik ben voor mijn 99 ook op zoek geweest.
https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... 8932949KYB
Dit is de enige optie die ik destijds heb gevonden. Ik heb geen rijervaring met deze dempers, dus kan je niet vertellen hoe het rijdt.
https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... 8932949KYB
Dit is de enige optie die ik destijds heb gevonden. Ik heb geen rijervaring met deze dempers, dus kan je niet vertellen hoe het rijdt.
-
Funky Dude
- In memoriam †
-
silvandam
- Donateur (3x)

Mooie vondst, Funky Dude. Ik heb nog een setje nieuwe Monroe voordempers liggen. Ik kon nergens achterdempers van Monroe vinden.
-
OlavJ
- Donateur

Die Zweedse Monroe’s zijn weliswaar niet duur maar degene die ik nu heb zijn ook oliedempers van ongeveer dezelfde prijs. Ben dus wat sceptisch wat deze schokbrekers aangaat. Maar bedankt voor de tip.
Beste Silvandam, deze had ik ook gezien maar is er maar één. Anders was het een goed alternatief geweest.
Als dit het aanbod is vraag ik me af wat al die andere pre 76ers onder hun Saab monteren. Of moeten we gaan slijpen en lassen om een schokbreker te kunnen monteren met een oog aan de onderkant ipv een pen? Want daar is genoeg keuze in.
Beste Silvandam, deze had ik ook gezien maar is er maar één. Anders was het een goed alternatief geweest.
Als dit het aanbod is vraag ik me af wat al die andere pre 76ers onder hun Saab monteren. Of moeten we gaan slijpen en lassen om een schokbreker te kunnen monteren met een oog aan de onderkant ipv een pen? Want daar is genoeg keuze in.
-
op
- Donateur (4x)

Waarom neem je die NOS niet? het is nog te krijgen en uitstekende kwaliteit.
Voor die paar tientjes per schokbreker zo ik het niet laten...
Voor die paar tientjes per schokbreker zo ik het niet laten...
-
Bart M
- Geregistreerd lid
Kan je niet een paar wieldraagarmen monteren van na 76? Is volgens mij niet heel veel werk en dan kan je de recentere pen-oog dempers gebruiken.
-
frans1950
- Geregistreerd lid
Ik heb onder mijn 99 van 1973 nieuwe koni’s gezet. Ik heb ze gevonden door bij koni te kijken naar de lengte in- en uitgeschoven en beiderzijds pen bevestiging. Ik kwam toen uit bij alfa romeo, voor zo’n 80 euro voor een set. Ik weet niet meer waar ik ze gevonden heb, maar moet niet zo moeilijk zijn. Ze voldoen prima.
-
autosleutel
- Geregistreerd lid
Bij ons in België is er een verdeler van Bilstein (revisie berdijf schokdempers).
Zij ontwerpen/reviseren/verdelen schokbrekers enkel en alleen van Bilstein.
Omdat ik met mijn nieuwe aanwinst (99T 1978) afgekeurd ben wegens lekke demper (helaas roestvrije wagen maar technisch nog kleine updates nodig)
ga ik binnenkort langs met mijn dempers. Heb ze in hun geheel kunnen demonteren en zijn dus mogelijks te reviseren (kostprijs volgen hun 130-160 euro incl. btw (dan heb je de originele demper in nieuwstaat...uiteindelijk is het maar een coupelle met een afdichting die dan gevuld is met viskeuze vloeistof (de echte specs zal Bilstein wel ergens genoteerd hebben staan))
Zij ontwerpen/reviseren/verdelen schokbrekers enkel en alleen van Bilstein.
Omdat ik met mijn nieuwe aanwinst (99T 1978) afgekeurd ben wegens lekke demper (helaas roestvrije wagen maar technisch nog kleine updates nodig)
ga ik binnenkort langs met mijn dempers. Heb ze in hun geheel kunnen demonteren en zijn dus mogelijks te reviseren (kostprijs volgen hun 130-160 euro incl. btw (dan heb je de originele demper in nieuwstaat...uiteindelijk is het maar een coupelle met een afdichting die dan gevuld is met viskeuze vloeistof (de echte specs zal Bilstein wel ergens genoteerd hebben staan))
-
frans1950
- Geregistreerd lid
Vandaag hulpveren (MAD) geplaatst en zag dat ik me vergist had: de schokbrekers zijn geen koni’s maar
Monroe original R1121.
Monroe original R1121.