Zenith Stromberg tweeling blijft te rijk lopen

1967-1984
Gebruikersavatar
Foll
Geregistreerd lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
Regio: NL - Provincie Drenthe

Zenith Stromberg tweeling blijft te rijk lopen

Bericht door Foll » do 04 nov, 2021 21:02

Probleempjes met de zenith/stromberg carburateurs op mijn 99, althans.. ik denk dat daar een probleem mee is. Wellicht iemand die dit herkent een nog een tip heeft?

Mijn 84’er 99 met h-motor en dubbele stromberg 150CD carburateurs (late carbs, komen van een 900GLs af) loopt erg rijk. Dit was eind vorig jaar al, na het monteren van de carbs. CO kon niet laag genoeg en toen het volgende gedaan:
-carburateurs gereviseerd. Inclusief naalden en sproeiers, exclusief choke en bypass membranen.
-sproeiers zitten 2,5mm dieper in geperst dan de carb behuizing.
-vlotters op 16mm gezet. Vlotternaalden zijn nieuw.
-ontsteking afgesteld en vacuümvervroeger getest.
-kleppen zijn iets langer terug voor het laatst gesteld, heb ze nog niet weer opgemeten.
-benzinepomp is nieuw.
-retourleiding met een T-stuk in de slang tussen pomp en carbs aangesloten.
-benzinefilter vóór de pomp.
-geheel afgesteld tot hij lekker liep, echter reageert de motor niet zoals het hoort bij optillen van de zuigers.

Hij rijdt lekker, pakt mooi op, start snel en is volgens mij snel genoeg (in vergelijking met die van m’n broertje met exact dezelfde specs). Wél heb ik een zwarte vlek op de gevel van huis waar hij altijd geparkeerd staat en bleek bij de apk dat de CO uitstoot nog altijd hoger is dan de meter kan meten. Verder valt op:
-motor reageert niet zoals dat hoort als ik de zuigers iets optil bij het afstellen.
-extreem hoge CO dus.
-bougies: witte isolator beetje bruin, elektrode zwart (tijdje terug, voor de apk keuring. Moet ze nog weer bekijken).
-wanneer ik de naalden helemaal naar beneden draai blijft de CO extreem te hoog.
-ik heb het idee dat de choke wel werkt, want bij koude motor merk je dat hij daarom ‘vraagt’. Choke kan vaak na een aantal minuten dicht.

Wat ik wil gaan doen:
-benzinedruk meten (wellicht te hoog door type pomp of mijn zelfgemaakte retour aansluiting?)
-choke membranen wisselen voor goede (wellicht verstaft en openen ze niet meer bij onderdruk?).
-bypass membraan checken en eventueel wisselen.
-controleren of de vlotters/vlotternaalden wel sluiten.

Wellicht zie ik wat over het hoofd of heb ik iets verkeerd afgesteld? Iemand die ooit iets soortgelijks heeft gehad? Alles tips zijn welkom! Ondertussen ga ik met m’n actielijstje aan de gang :) .
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs-blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'87 Skoda 120L

Gebruikersavatar
Bart M
Geregistreerd lid
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 07 feb, 2005 10:05
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Zenith Stromberg tweeling blijft te rijk lopen

Bericht door Bart M » di 09 nov, 2021 17:55

Basisafstelling sproeiernaald is de onderhand van de groef in de sproeiernaald gelijk met de onderkant van de zuiger. Vervolgens na montage in de carburateur 1 1/2 slag indraaien ( tegen de klok in). Bij dubbele carburateur de wijzigingen in de afstelling natuurlijk synchroon doen. Let er ook op dat je het schroef je in de zuiger niet hard vast draait. De sproeiernaald moet nog kunnen verschuiven, anders kan je CO niet afstellen. Afname CO is linksom, toename rechtsom draaien.

Verder is vooral je choke klep verdacht. Als deze maar een klein beetje open staat dan geeft dit al een flinke verhoging van de CO waarde. Let ook op de speling tussen het excentriek op de klep en de gasklep voor de toeren verhoging ( 0,5-1mm)
Voor de chokeklep zijn revisie setjes te koop.
99 GL 1979 (voor de hobby)
9000 CDE 1996 (verkocht)
9-5 Aero 2000 (verkocht)
9-3 Estate Diesel 2006 met Hirsch (verkocht)
Nu 9-3X 2.0T 2010 voor dagelijks

Gebruikersavatar
Foll
Geregistreerd lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Zenith Stromberg tweeling blijft te rijk lopen

Bericht door Foll » di 09 nov, 2021 20:14

BartM, bedankt voor je reactie! Heb je ooit eens op een onderdelendag in Piershil gesproken, ook over dit onderwerp, maar toen reed ik nog met 1 carb en was de dubbele set slechts nog een idee.
Ik ga er even puntsgewijs op in:
Heb de basisafstelling na deelrevisie gedaan zoals je omschrijft, onderhand van de groef van de naald gelijk met onderkant zuiger. Als ik dan ga draaien krijg ik ze met geen mogelijkheid arm genoeg, ook als de naalden maximaal beneden staan (linksom draaien).

De choke klep klinkt inderdaad als een mogelijke verdachte. Goed om te horen dat een kleine doorlaat hierin al veel invloed kan hebben. De speling tussen excentriek en gasklep is bij beide carbs op 1,0mm afgesteld.
De revisiesetjes voor de choke klep ben ik benieuwd naar! Bedoel je hiermee het membraan, 2 pakkingen en de veer? Of ook een set voor de choke schijf?

Wat ik verder gisteren nog gedaan en opgemerkt heb:
-Benzinedruk is niet te hoog. Ik meet geen druk op de drukmeter (tussen carbs en retouraansluiting in), er bouwt dus geen te hoge druk op.

-Testopstellingkje gemaakt. Als ik de vlotterkamers vol laat lopen en dan met de hand wat benzinedruk uitoefen, dan loopt de achterste carb zachtjes over. Heb daarvan de vlotternaald vervangen voor een nieuwe (van het goede type), de vlotter op lekkage getest (niet lek) en opnieuw op 16mm afgesteld (zo stond hij overigens ook).
Afbeelding

-De bypassvalve (zit op de achterste carb) lekt ietsje lucht als ik daar voorzichtig een beetje perslucht op zet. Membraan beweegt nog wel, maar zo soepel als een nieuwe is hij ook niet. Alle kanalen zijn wel open. Denk dat hier een nieuw membraansetje in moet. Kan me voorstellen dat er een rijker mengsel ontstaat stationair als de bypass doorlaat te klein is en de gasklep nagenoeg dicht zit?

-Choke membraan van de achterste carb is verstaft en keihard, deze blijft dus ten alle tijden gesloten. Ik heb in het werkplaatshandboek gelezen dat als je de opening/gaasje afdekt, dat de CO omhoog moet schieten. Ik kan me dus goed voorstellen dat wanneer dit membraan nooit opent, dit ook een hoge CO oplevert. Geheel staat in onderstaand plaatje uitgelegd/uitgebeeld. Wel vind ik het vreemd dat dit invloed zou hebben met de choke schijf dicht. Klinkt aannemelijk? Moet sowieso maar een nieuwe in. De kanalen zijn allemaal open.

Afbeelding
Afbeelding
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs-blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'87 Skoda 120L

Gebruikersavatar
Bart M
Geregistreerd lid
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 07 feb, 2005 10:05
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Zenith Stromberg tweeling blijft te rijk lopen

Bericht door Bart M » do 11 nov, 2021 13:41

Zo te zien ben je goed bezig. Waar we het nog niet over gehad hebben is het luchtfilter. Ik neem aan dat dit nieuw is anders snel vervangen.

Revisie van de choke zou ik nu als eerste proberen. De revisie set bestaat uit membraan en pakkingen. Kan besteld worden bij BCCP of Burlen Fuel systems in Engeland.

Een British Leyland product (Rover, MG, Triumph) had vaak dezelfde carburateurs, zeker op de export (US) versies. Ook in veel Volvo’s zaten ze. Een specialist van dit merk heeft ze misschien ook wel. Alleen de sproeiernaalden zijn specifiek voor Saab.

Het bypass klepje zat alleen op de latere bouwjaren en doet iets goeds met de emissie cijfers. Op oudere auto’s (B20 motor) zat deze niet. Je kan ook overwegen terug te gaan naar deze oudere set up. De chokeklep van je 175cd carb is volgens mij identiek, kan je dus zo overzetten.
99 GL 1979 (voor de hobby)
9000 CDE 1996 (verkocht)
9-5 Aero 2000 (verkocht)
9-3 Estate Diesel 2006 met Hirsch (verkocht)
Nu 9-3X 2.0T 2010 voor dagelijks

Gebruikersavatar
Foll
Geregistreerd lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Zenith Stromberg tweeling blijft te rijk lopen

Bericht door Foll » za 13 nov, 2021 0:59

Ohja, goeie! Luchtfilter is inderdaad nagenoeg nieuw en heb ‘m nog weer even gecheckt voor alle zekerheid.

Top, bedankt voor de tip! Dan ga ik even 2 choke membraantjes bestellen. 1tje is eigenlijk echt gaar, maar 2 nieuwe is toch het mooist.
De choke schijf van de 175 is idd identiek, heb ze al even naast elkaar gelegd. Daar beweegt het membraantje nog wel van, maarja voor de zekerheid maar gewoon 2 nieuwe erin. De choke schijven en pasvlakken op de carb en die plaat er tussen heb ik nog even gepolijst en goed schoon gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Aha, ook een feature van de latere modellen dus, die bypass klep. Terug gaan naar oude set up kan idd natuurlijk ook. Maar ook hier is nog een nieuwe van te koop zag ik.

Nu vraag ik me eigenlijk ook af waar onderstaand voor is. Tuitje op de carb, waarvan die bij 1 carb op het spruitstuk zit aangesloten en de andere afgedopt is (zo heb ik het op foto’s gezien, vandaar zo gedaan). Dit tuitje komt uit bij een gaatje net voor de gasklep. Weet iemand wat dit kanaaltje doet?

Afbeelding
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs-blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'87 Skoda 120L

Gebruikersavatar
Foll
Geregistreerd lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Zenith Stromberg tweeling blijft te rijk lopen

Bericht door Foll » za 13 nov, 2021 14:52

Inmiddels weer een beetje verder!
De bypass valve en pasvlakken ook schoon gemaakt. Zowel choke als bypass klep zijn nu klaar voor de nieuwe membranen, nu alleen nog even wachten op de postbode.

Afbeelding

Ook de temperatuurcompensators even gecheckt, deze bleken ook een eind uit de richting van de juiste afstelling. Dus deze ook meteen juist afgesteld. Deze dingen hielpen ook niet mee voor een mooi mengsel dus.

Afbeelding
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs-blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'87 Skoda 120L

Gebruikersavatar
Bart M
Geregistreerd lid
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 07 feb, 2005 10:05
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Zenith Stromberg tweeling blijft te rijk lopen

Bericht door Bart M » zo 14 nov, 2021 20:59

Tuitje is aansluiting van de vacuüm vervroeging op de ontsteking. Je hebt er natuurlijk maar 1 nodig, de andere is dus afgedopt.
99 GL 1979 (voor de hobby)
9000 CDE 1996 (verkocht)
9-5 Aero 2000 (verkocht)
9-3 Estate Diesel 2006 met Hirsch (verkocht)
Nu 9-3X 2.0T 2010 voor dagelijks

Gebruikersavatar
Foll
Geregistreerd lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Zenith Stromberg tweeling blijft te rijk lopen

Bericht door Foll » ma 15 nov, 2021 9:10

Ochja is ook zo.. daar zat die ene ook gewoon op bedenk ik me nu. Top, zit dat in ieder geval goed.
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs-blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'87 Skoda 120L

Gebruikersavatar
Foll
Geregistreerd lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Zenith Stromberg tweeling blijft te rijk lopen

Bericht door Foll » di 23 nov, 2021 22:09

Weer een stapje verder!
De postbode is langs geweest met de membranen om de chokes en bypass valve mee af te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Voor deze nog een pakkingkje bij gemaakt om het setje compleet te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Tijd om het spul weer te monteren en te kijken of het geheel nu af te stellen valt.
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs-blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'87 Skoda 120L

Gebruikersavatar
Foll
Geregistreerd lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Zenith Stromberg tweeling blijft te rijk lopen

Bericht door Foll » za 04 dec, 2021 22:55

Inmiddels zitten de carburateurs weer in elkaar en zit de 99 er weer aan vast :P .
Nodige afgesteld, geprobeerd, gedemonteerd, nog eens afgesteld en zo even door..

Afbeelding

Inmiddels rijdt hij soepeler en vlotter dan ooit. Ik dacht dat hij al wel lekker reed, maar merk nu pas dat het schijnbaar beter hoorde. De choke lijkt ook goed te werken. Als hij koud is houdt hij fors in zonder choke, met choke loopt hij dan top. De warme start is ook fors verbeterd. Hoe snel die dat eerder precies deed weet ik niet helemaal zeker meer trouwens.. Maar een tikje aan de sleutel is genoeg om 'm te starten nu.



Heb er ook even nieuwe bougies in gezet, om de kleur daarvan goed te kunnen beoordelen na een tijdje lopen/rijden. Het volgende is op dit moment het geval..:
Als ik bij de achterste carb de zuiger iets optil, klimt de motor eventjes kort in rpm's en zakt dan snel weer terug naar het stationaire toerental waar hij op draaide. Zoals het volgens mij hoort. Hierbij heb ik de schouder van de naald gelijk gezet met onderkant zuiger en de naald 1/4e slag armer gedraaid. De bougies van cilinder 1 en 2 hebben een lichtbruine elektrode, dat lijkt goed. Wel is het stalen gedeelte van de bougie erg donker, maar niet nat.

Als ik bij de voorste carb de zuiger optil, klimt de motor ook in rpm's en zakt die na een seconde of 2 pas weer (en soms helemaal niet). Ook bij deze begonnen met de schouder van de naald gelijk aan onderkant zuiger, maar heb 'm hier vervolgens een hele slag (4x 1/4) armer moeten draaien om tot dit resultaat te komen. De bougies van cilinder 3 en 4 zijn donkerbruin. Het lijkt er dus op dat de voorste carburateur, ondanks een arme afstelling van de naald, aan de rijke kant loopt. Vlotter heb ik bij deze op 17,5mm afgesteld om uit te sluiten dat het met overlopen te maken zou kunnen hebben.

De carbs staan synchroon gesteld, bougies zijn dus nieuw, luchtfilter ook vervangen net (hoewel het afstellen zonder filter gaat), verdelerkap/rotor van Bosch en paar duizend km oud. Klepspeling ga ik morgen opmeten, dat is alweer een paar jaar geleden.

Ik kwam een PDF document tegen waarin staat dat de sproeier bij dubbele carbs 2,3mm diep in de behuizing geperst moet. terwijl al mijn handboeken 2,5mm zeggen. http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/6_misc.pdf
Dit kan ik ook nog wel even proberen.

Mocht iemand dit herkennen en nog een gouden tip weten, roept u maar! :)
Laatst gewijzigd door Foll op wo 05 jan, 2022 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs-blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'87 Skoda 120L

Gebruikersavatar
Foll
Geregistreerd lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Zenith Stromberg tweeling blijft te rijk lopen

Bericht door Foll » di 28 dec, 2021 22:51

Inmiddels alweer eventjes verder, maar niet stil gezeten.. Heb nog het een en ander geprobeerd, bereikt en ook niet bereikt.

Zoals hierboven beschreven heb ik de sproeier van de voorste carburateur op 2,3mm afgesteld, iets hoger dus. Hiermee ben ik in het af te stellen gebied uit gekomen, zoals gehoopt. Nu die sproeier wat hoger zit, is de naald weer goed te stellen. Het is nu zo dat als ik bij deze carburateur de zuiger iets optil, dat de motor ook iets klimt in rpm´s en dan weer terug zakt. Helemaal goed dus!

Het probleem waar het mee begon was het te rijk lopen en dat armer stellen niet mogelijk was. Dus heb na bovenstaand als eerste geprobeerd of ik hem nu te arm kon laten lopen, met als resultaat het volgende. Als ik de beide carburateurs arm afstel en een stuk ga rijden, dan houdt de auto in bij plots gas geven en komen de bougies er wit uitgeslagen uit. Goed nieuws, want dan is het schijnbaar mogelijk om hem arm te laten lopen. Zet ik hem dan een tikkeltje rijker, dan is het inhouden weg, rijdt hij soepel en vlot en zijn de bougies wat bruiner. Verder loopt de motor heel mooi en constant en is de auto naar mijn gevoel snel genoeg.

Dus de 99 weer aan de CO meter gehangen en vol verwachting, en stiekem ook goede moed, de score afgewacht. Echter, geeft de CO meter 10% CO aan en begint het ontzettend te stinken. De carburateurs maximaal arm draaien heeft op deze meting geen invloed, op het rijden overigens wel. Als je gas geeft of de motor op toeren houdt, zakt de CO mooi naar +/- 3% en blijft die daar ook. Dat verklaart dan de kleur van de bougies, het rijgedrag en het lekkere lopen. Echter krijgt hij stationair dus nog steeds te veel benzine, op de een of andere manier. Als de auto nou slecht, onregelmatig en/of langzaam liep zou je iets in de basis van de motor verdenken, maar dat is dus zeker niet aan de orde.

Ook een enkele carburateur op gezet, toen kregen we een score van 2,5% CO bij stationair. Daarna de dubbele er weer op en weer veel CO stationair, maar lekker rijden en snel starten.

Om het even te vertalen naar iets wat invloed heeft op de carburateurs, lijkt het er dus op dat er problemen zijn bij vacuum. Als het vacuum weg valt gaat het dus goed. Hoeveel onderdruk hoort zo'n 99 stationair te hebben? Ik zou haast denken dat de (nieuwe) choke membranen hun werk niet doen en dus niet openen bij vacuum en daardoor een rijk mengsel geven. Een andere bypass van benzine is er overigens niet in een stromberg carburateur.. Iemand nog een gedachte of soortgelijke ervaring?
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs-blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'87 Skoda 120L

gunar
Geregistreerd lid
Berichten: 4253
Lid geworden op: di 04 dec, 2007 13:43
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Zenith Stromberg tweeling blijft te rijk lopen

Bericht door gunar » wo 29 dec, 2021 12:02

Gaskabel. De reactie van de gaskabel, in het begin. De bevestiging, is er speling/vrije slag, sprake van beknelling ? (Te droog ? Schurend bewegend, gaat niet soepel maar verdomde stroef? Wat soepeler maken: siliconen spray).

Chokekabels: afstelling binnenkabel, slijtage/knik buitenkabel.

Stationair stelschroef op de carbs.

(De aansturing van de carbs zogezegd - uitgezonderd van de hierboven genoemde stationair stelschroeven en het luchtfilter).

Een nauw luisterend samenspel - zeker bij synchroon carbs. Je bent al goed opgeschoten !!! Mooi wark/werk !


Koffiebruin: lekker ☕ (met uren sleutelen een verdiende onderbreking tussentijds). Nog fraaier ? Van koffiebruin richting licht grijs (maar daarvoor dient kms op de snelweg gereden te worden, wat nog niet gedaan zal zijn; carbs worden inmers eerst nog afgesteld in de werkplaats situatie, om optimale werking/samenspel te verkrijgen).

Controleer behalve CO ook met name op toerental. Terugval bij bediening gaskabel ? Hoe reageert toerental op de gaskabel en op de choke ??? Mooi verloop of met pieken en dalen (terugval, belachelijk hoge toeren, pieken gevolgd door dalen, stotteren, haperen, stilvallen motor).
Toe schat laat jij de Saab nog even uit.
Samen Saabs kieken ! 😍
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!! ❤️
+ Katze «Brigadier Broccoli» war 😿 Teil des Schweizer Militärs. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.

Gebruikersavatar
Jandek
Geregistreerd lid
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 22:59
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Zenith Stromberg tweeling blijft te rijk lopen

Bericht door Jandek » vr 31 dec, 2021 11:01

Als ik het verhaal goed lees, dan is er met name een probleem bij stationair.
In die situatie resulteert een heel klein beetje extra benzine al in een relatief groot effect, bijv. veel te rijk.
Dat extra beetje zou heel goed via de choke kunnen komen.

In principe zorgt de toegepaste choke voor extra lucht tijdens normaal rijden en bij stationair wordt die extra lucht geblokkeerd.
Om te verifieren of de choke werkt zoals bedoeld zou je het volgende kunnen proberen:
haal de veertjes uit de choke (het luchtkanaaltje blijft dan open) en kijk of het probleem dan over is.

Succes

PS
Ik heb ooit dezelfde chokes (met klepje) gehad en mijn motor stonk altijd naar benzine.
Uiteindelijk heb ik die chokes vervangen door het eenvoudiger (oudere) type (zonder klepje) en de problemen waren over.

Gebruikersavatar
Foll
Geregistreerd lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Zenith Stromberg tweeling blijft te rijk lopen

Bericht door Foll » wo 05 jan, 2022 11:13

gunar schreef:
wo 29 dec, 2021 12:02
Gaskabel. De reactie van de gaskabel, in het begin. De bevestiging, is er speling/vrije slag, sprake van beknelling ? (Te droog ? Schurend bewegend, gaat niet soepel maar verdomde stroef? Wat soepeler maken: siliconen spray).

Chokekabels: afstelling binnenkabel, slijtage/knik buitenkabel.

Stationair stelschroef op de carbs.

(De aansturing van de carbs zogezegd - uitgezonderd van de hierboven genoemde stationair stelschroeven en het luchtfilter).

Een nauw luisterend samenspel - zeker bij synchroon carbs. Je bent al goed opgeschoten !!! Mooi wark/werk !


Koffiebruin: lekker ☕ (met uren sleutelen een verdiende onderbreking tussentijds). Nog fraaier ? Van koffiebruin richting licht grijs (maar daarvoor dient kms op de snelweg gereden te worden, wat nog niet gedaan zal zijn; carbs worden inmers eerst nog afgesteld in de werkplaats situatie, om optimale werking/samenspel te verkrijgen).

Controleer behalve CO ook met name op toerental. Terugval bij bediening gaskabel ? Hoe reageert toerental op de gaskabel en op de choke ??? Mooi verloop of met pieken en dalen (terugval, belachelijk hoge toeren, pieken gevolgd door dalen, stotteren, haperen, stilvallen motor).
Gunar:
Gaskabel gaat soepeltjes met ietsje vrije slag bij stationair, zodat stationair door de stationair stelschroef wordt bepaald en niet de kabel. Chokekabel idem, soepel met ietsje vrije slag zoals voorgeschreven in het handboek.

Koffiebruin zie ik tussen het klussen door gelukkig genoeg. Echter is dat niet helemaal goed vergelijkingsmateriaal, de koffie in mijn kopje is zwart :P .

Wat betreft reageren van de motor/toerental: Reageert erg direct, zonder pieken, dalen of inhouden. Gas geven is meteen er vandoor spuiten, zonder hapering of aarzeling. Terugval gaat ook soepel, niet te snel zodat hij te ver zakt en weer op moet pakken, maar houdt ook niet onnodig lang vast. Dit heb ik afgesteld met de bypass klep.

Jandek schreef:
vr 31 dec, 2021 11:01
Als ik het verhaal goed lees, dan is er met name een probleem bij stationair.
In die situatie resulteert een heel klein beetje extra benzine al in een relatief groot effect, bijv. veel te rijk.
Dat extra beetje zou heel goed via de choke kunnen komen.

In principe zorgt de toegepaste choke voor extra lucht tijdens normaal rijden en bij stationair wordt die extra lucht geblokkeerd.
Om te verifieren of de choke werkt zoals bedoeld zou je het volgende kunnen proberen:
haal de veertjes uit de choke (het luchtkanaaltje blijft dan open) en kijk of het probleem dan over is.

Succes

PS
Ik heb ooit dezelfde chokes (met klepje) gehad en mijn motor stonk altijd naar benzine.
Uiteindelijk heb ik die chokes vervangen door het eenvoudiger (oudere) type (zonder klepje) en de problemen waren over.
Jandek:
Goede tip, bedankt! Het probleem is er inderdaad alleen stationair nog. Op het moment dat de choke membraantjes open zouden moeten staan, tegen de veerdruk in en dus de veerdruk zouden moeten kunnen overstemmen. Vind het een heel goed plan, de veertjes eruit. Dit ga ik even proberen!

Ik ga de auto nog voorzien van een Air/fuel ratio meter. Deze zit in mijn 900 turbo, maar ga ik uitwisselbaar maken. Dat is toch handiger proberen/afstellen, dan wanneer ik steeds naar de garage moet voor een meting. Dit zal echter van het voorjaar worden, ik denk dat de auto alsnog gauw de winterstalling in moet :coldsnow: .

Zo te horen had je vroeger met diezelfde chokes een soortgelijk probleem. Had inderdaad gehoord dat oudere carburateurs een choke hebben zonder dat extra klepje/membraan, dit zit ook veel op Triumphs en Jaguars zag ik al. Zijn deze oudere chokes plug and play op de latere Zenith/Stormberg carburateurs, of heb je daarvoor wat moeten aanpassen? Hoor graag, dit zou een interessante upgrade zijn.
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs-blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'87 Skoda 120L

Gebruikersavatar
Jandek
Geregistreerd lid
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 22:59
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Zenith Stromberg tweeling blijft te rijk lopen

Bericht door Jandek » wo 05 jan, 2022 20:16

Die chokes zonder klepje zijn gewoon (enige tijd) standaard op de 99 (met Zenith carbs) de geweest.
Die zijn dus wellicht nog te vinden..

Plaats reactie