De Leisteen Blauwe | halve stoelverwarming...

1967-1984
hightower
Geregistreerd lid
Berichten: 244
Lid geworden op: za 16 jan, 2010 20:23
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De leisteen blauwe.

Bericht door hightower » wo 09 sep, 2020 21:44

Rik H. schreef:
ma 31 aug, 2020 7:40
Blijft vanuit elke hoek een mooi auto!
Telkens als ik een foto van voren van deze 99 zie, denk ik dat het mijn 90 is.
Die gaat zo naar de schadehersteller om de carrosserie te bevrijden van een aantal roestplekken, kleine gaten en deuken die de 90 de afgelopen 35 jaar heeft opgelopen.
Is het de slate bleu 90 wie bij ASW staat , ben er gisteren nog even omheen gelopen toen ik toevallig daar was, de 99 van Oele ken ik ook vrij goed , zelfde dorp namelijk, ooit ook een slate blauwe 99 gehad loop nu in Groenlo

Gebruikersavatar
Rik H.
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 06 mar, 2011 1:50
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De leisteen blauwe, de auto eigen maken.

Bericht door Rik H. » wo 09 sep, 2020 21:51

Jazeker, die wordt in Winterswijk onder handen genomen.
Eind van de week is ie klaar, als het goed is. Ben erg benieuwd naar het resultaat.
Saab 90 1985 Leisteen blauw, schuurvondst
Saab 9-3 2.0T SE Anniversary 2002 Polar White
Saab 900i 16v 1992 Nocturne blauw

Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1284
Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: De leisteen blauwe,

Bericht door Oelo74 » zo 04 okt, 2020 9:12

We zijn inmiddels weer enkele weken verder. Tijd benut om de auto beter te leren kennen en kleine zaken op te lossen. Zo heb ik de aarding van de meters nagelopen omdat zowel temperatuurmeter als brandstofmeter flink reageerden op het aan- en uitzetten van verbruikers met een waarschuwingslampje in die klok zoals handrem en richtingaanwijzers. Ik heb de thermoswitch vervangen omdat deze in mijn beleving te laat aan en te vroeg afsprong. Beide zaken lijken opgelost.
Verder viel het me op dat de schakelaars op het fineer niet verlicht werden onder de kachel en ventilatie schakelaars, de rest deed het wel. Uitgebreid gezocht, hier op het forum, in diverse handboeken hoe dit precies zit. Er zou één lampje de hele balk verlichten maar bij mij deed alles het behalve het deel midden in de auto. Uiteindelijk het elektrische schema er maar bijgehaald en daar stonden toch echt 2 lampjes in. Met een hoop geprul het fineerdeel waar de achterruitverwarming op zit er uit gekregen en het lampje vervangen. So far so good. Helaas bij het weer monteren van de boel wat schade aan de zwarte onderrand. Jammer, jammer maar het is niet anders. Wel aardig kunnen herstellen. Weet voor een volgende keer in ieder geval nu hoe het zit... :wink:
Groet Jan

Saab 96 V4 1974 Solar Red
Saab 99 GL 5speed 1984 Slate Blue:
De Leisteen blauwe

Gebruikersavatar
Rik H.
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 06 mar, 2011 1:50
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De leisteen blauwe.

Bericht door Rik H. » zo 04 okt, 2020 11:19

Achteraf is het mooi wonen en kijk je een koe in de kont, maar je had ook van bovenaf via de kap boven de draaiknoppen van de ventilatie en de verwarming het lampje kunnen vervangen. Hiervoor moet je geloof ik ook de linker kap boven de snelheidsmeter etc. demonteren. Hierbij moet je weer oppassen dat de draaiknop van de klok niet afbreekt weet ik inmiddels uit ervaring. 🙄
Ook niet geheel zonder risico, maar op deze manier kun je ook de lampjes van de klokkenwinkel en die van de handschoenenenkastje/ventilatiesysteem vervangen.

Zie ook blz. 58 uit de uit het handboek op Saab-90.nl

En blz. 65 van deze manual heeft mij ook geholpen.
Saab 90 1985 Leisteen blauw, schuurvondst
Saab 9-3 2.0T SE Anniversary 2002 Polar White
Saab 900i 16v 1992 Nocturne blauw

Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1284
Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: De leisteen blauwe.

Bericht door Oelo74 » zo 04 okt, 2020 11:40

Bedankt voor je reactie Rik, e.e.a. had ik al geprobeerd, de klokkenwinkel was al los, zag niet hoe ik de kap boven de verwarmingsknoppen los kon krijgen zonder het te forceren en had ergens op 't forum gelezen over wat er mis kan gaan bij het demonteren van die unit. Uiteindelijk ging het prima en kon ik er goed bij, had alleen voorzichtiger moeten zijn bij het weer monteren van het spul. Dat kunststof is harder en brozer dan het lijkt, maar ja, net zo oud als de auto...

Gr. Jan
Groet Jan

Saab 96 V4 1974 Solar Red
Saab 99 GL 5speed 1984 Slate Blue:
De Leisteen blauwe

Gebruikersavatar
Rik H.
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 06 mar, 2011 1:50
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De leisteen blauwe.

Bericht door Rik H. » zo 04 okt, 2020 11:45

Het is inderdaad allemaal heel broos en even niet oppassen/geduld verliezen en er breekt wat af.
Vind het wel bijzonder hoe met twee van die kleine lampjes al die schakelaars verlicht worden.
Succes verder met het steeds mooier maken van de 99.
Saab 90 1985 Leisteen blauw, schuurvondst
Saab 9-3 2.0T SE Anniversary 2002 Polar White
Saab 900i 16v 1992 Nocturne blauw

Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1284
Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: De leisteen blauwe.

Bericht door Oelo74 » zo 04 okt, 2020 11:58

Rik H. schreef:
zo 04 okt, 2020 11:19
. Hierbij moet je weer oppassen dat de draaiknop van de klok niet afbreekt weet ik inmiddels uit ervaring.
Toen ik de auto kocht was dit knopje ook al afgebroken, wsl. op de manier zoals dat bij jou is gegaan. Ik weet niet of die dingen nog te koop zijn maar om toch de klok gemakkelijk te kunnen verzetten heb ik het onderste nog aanwezige deel van het staafje eruit gehaald en hier een kunstof buisje aan geplakt. Niet teruggeplaatst maar bewaar het in de auto mocht de klok moeten worden bijgezet.
Rik H. schreef:
zo 04 okt, 2020 11:45
Succes verder met het steeds mooier maken van de 99.
Merci!
Groet Jan

Saab 96 V4 1974 Solar Red
Saab 99 GL 5speed 1984 Slate Blue:
De Leisteen blauwe

Gebruikersavatar
Rik H.
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 06 mar, 2011 1:50
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De leisteen blauwe.

Bericht door Rik H. » zo 04 okt, 2020 12:20

Het afgebroken staafje heb ik nog.
Ik wil proberen om dit en het deel dat nog in de klok zit uit te boren met een 2 mm boor en dan alles over een draadeindje te schuiven en vast te lijmen. Maar dan moet ik wel recht boren en dat is ook weer een uitdaging.
Saab 90 1985 Leisteen blauw, schuurvondst
Saab 9-3 2.0T SE Anniversary 2002 Polar White
Saab 900i 16v 1992 Nocturne blauw

Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1284
Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: De leisteen blauwe.

Bericht door Oelo74 » za 10 okt, 2020 16:21

Vanochtend moest de 99 de oprit vrijmaken om een tourtje met de 96 te kunnen doen.

Afbeelding

Afbeelding

Nu ik zoveel met de leisteen blauwe op pad ben zou je bijna vergeten hoe lekker de 96 ook rijdt, een stuk lichtvoetiger dan de 99. Terwijl die bijna 300 km die ik gisteren met de 99 heb afgelegd voelen alsof je met een moderne auto op pad ben. (op het sturen bij lage snelheid na... :wink:)
Groet Jan

Saab 96 V4 1974 Solar Red
Saab 99 GL 5speed 1984 Slate Blue:
De Leisteen blauwe

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1374
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: De leisteen blauwe.

Bericht door silvandam » za 10 okt, 2020 16:30

Leuk is dat verschil, ja! Ik ervaar het ook met mijn 95 en 90. De 95 laat zich heerlijk licht bedienen en in de 90 mag ik soms toch echt flink sleuren om te (file)parkeren. De auto's hebben zulk verschillende charmes.
Saab 96 1967, Torreadorrood(?)
Saab 99 1976, Platinablauw
Saab 900 T8 Sedan 1983, Amaranthrood
Saab 9000S 1988, 170 Zwart
Saab 900 T16 Cabriolet 1989, 170 Zwart
Saab 900 T16 Sedan 1992, Talladegarood
Volkswagen T3 Transporter D 1983, Marsalarot (wordt Medium Blue)

Gebruikersavatar
Luud
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: De leisteen blauwe.

Bericht door Luud » zo 11 okt, 2020 11:46

Mooie foto's Jan. Een mooi beeld van beide auto's. :thumbup2:
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
90 uit 1985 sinds 2017

Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1284
Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: De leisteen blauwe.

Bericht door Oelo74 » zo 11 okt, 2020 21:51

Merci Luud, ik ben geen geweldige fotograaf maar een geluk dat de auto's dat aardig compenseren.
Groet Jan

Saab 96 V4 1974 Solar Red
Saab 99 GL 5speed 1984 Slate Blue:
De Leisteen blauwe

Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1284
Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: De leisteen blauwe, roadtrip try-out en snelheidsmeter.

Bericht door Oelo74 » ma 19 okt, 2020 10:05

Gisteren hebben m'n zoon Willem en ik een 'rondje Nederland' gedaan als try-out voor onze roadtrip van komend voorjaar. Naast een proef voor de auto is het ook een moment om eens te beoordelen hoeveel kilometer op één dag nou nog lekker aanvoelt en of we het zo'n dag met elkaar goed uit kunnen houden.
Met dit plan ging ik zaterdagavond nog even tanken in België, daar de euro 98 voor €1,348 terwijl bij mij in de buurt alle soorten 98 benzine premiumsoorten zijn zoals Shell V-Power en BP Ultimate. Prijs nu €1,769. Met toevoegingen etc. zal het ongetwijfeld beter zijn maar ik denk dat de Belgische voor de 99 prima voldoet.
Enfin, op de terugweg viel het me op dat de snelheidsmeter niet meer zo gemakkelijk terug viel. Er zat veel vertraging in, bleef vooral rond de 40 km/h hangen en dat zinde me niks. Had er al eerder diverse topics over gelezen en 's avonds nog wat met de tellerkabel gerommeld maar dat hielp niets. Omdat ik toch wel graag wil weten hoe hard ik ga (vooral ook omdat je met de 99 al snel harder gaat dan je denkt) wilde ik dit euvel vooraf nog herstellen. Als alternatief had ik altijd nog de toerenteller achter de hand (krap 2500 toeren in z'n 5 is zo'n 100 km/h) maar liever een werkende meter. Die avond er nog diverse topics op nageslagen en geconcludeerd dat de kans groot is dat het tellerwerk te strak in de behuizing zit. Omdat m'n meters voor aankoop door de vorige eigenaar vervangen zijn kon ik demonteren uitproberen op de meegekomen oude. Daarmee meteen ook de vermoedelijke reden van het vervangen van de meters gevonden, het losser plaatsen van het tellerwerk deed te weinig op de oude meter. Ik wist nu wel hoe de boel open moet en heb gisterenochtend voor we vertrokken 3 moertjes tussen kunststof behuizing en metalen achterplaat geplaatst, zoals o.a. Rosier in een topic beschrijft. Het viel me al op toen de boel open was dat de wijzer helemaal vrij bewoog buiten de behuizing dus ik had goede hoop dat die moertjes erachter afdoende zouden zijn. En dat was het ook, meter werkt weer prima. Weer een moment dat het forum van grote waarde is! Dank Denis-Jan en anderen.

Wij dus op pad wat bij thuiskomst krap 600 km zou blijken te zijn. Zijn vanuit West-Brabant via Breda richting Utrecht gereden, vervolgens Zwolle, via Kampen naar Emmeloord en door richting Drachten, Leeuwarden over de afsluitdijk naar Amsterdam en via de A4 terug naar Brabant. Het was aardig rustig op de weg, weinig vrachtverkeer, wel wat regen maar geen uitgebreide buien. De auto deed het geweldig, stapte na afloop fris en fit weer uit.
Had verwacht een hoop Saabjes onderweg te zien maar dat viel tegen, ook wel een beetje omdat je op de snelweg op hele stukken slecht zicht hebt op de tegemoetkomende weghelft. In totaal heb ik er 6 gespot, de eerste was de donkere 96 die bij v.d. Ven in Roosendaal te koop wordt aangeboden, daar reden we voorbij. Verder een 9-5 t.h.v. Wezep en een 9-5 sedan Aero net voor Amsterdam. Daarnaast 3 Saabjes tussen Drachten en Leeuwarden. Een 900 ng haalde ons in, 2x 9-3 in tegemoetkomende richting.
Het was een geweldige dag, prima verlopen en erg gezellig. 600 km. op één dag is prima te doen, zou er echter niet voor kiezen om zo veel dagen aan elkaar te rijgen. Denk eerder aan een 2 of 300 km. per dag om het leuk te houden en regelmatig dagen zonder verplaatsing. We gaan het zien, als we tegen die tijd (nog of weer mogen en) kunnen reizen.

Groet Jan

Parkeerplaats net voorbij Emmeloord:
Afbeelding
Monument op de afsluitdijk:
Afbeelding
Afbeelding
Spottersplaats bij Schiphol, Polderbaan:
Afbeelding
Groet Jan

Saab 96 V4 1974 Solar Red
Saab 99 GL 5speed 1984 Slate Blue:
De Leisteen blauwe

Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1284
Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: De leisteen blauwe, lekkage langs achterlichten.

Bericht door Oelo74 » zo 25 okt, 2020 10:55

Al vanaf de aankoop van de auto was de kofferbak na een stevige regenbui wat vochtig. Het kwam niet langs de ventilatiespleten aan de zijkant maar via de afdichting van de achterlichten. Het forum bood weer hulp en na de boel te hebben losgehaald bleken alle rubbers aan vervanging toe. Uiteindelijk besloten om bij Technirub anderen te bestellen, sponsrubber 6 mm 'vierkant' voor de achterzijde, tussen unit en carrosserie en 5 mm 'rond' tussen unit en kunstof gekleurde lichten. Bij de rechter unit zat veel kit en waren ook de platgedrukte en uitgedroogde rubbers nog aanwezig. Ondanks dat lekte het maar het is dus al langer een probleem. Het bleek dat de carrosserie aan die kant een kleine tik heeft gehad waardoor de unit niet goed aansloot op de carrosserie. Het kostte dan ook de meeste tijd om met beleid het metaal naar buiten te trekken zodat e.e.a. weer goed aansloot. Daarna de zaak weer gemonteerd en met een hoop water gekeken of het droog bleef. Inmiddels ook al verschillende buien erop gehad en alles is nog keurig droog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De 6 mm vierkant zit in de groef geklemd, heb deze verder niet geplakt want bleef zo prima zitten. Het ronde rubber ligt er los in, nu geklemd tussen beide delen.
Groet Jan

Saab 96 V4 1974 Solar Red
Saab 99 GL 5speed 1984 Slate Blue:
De Leisteen blauwe

Gebruikersavatar
Luud
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: De leisteen blauwe, lekkage langs achterlichten.

Bericht door Luud » zo 25 okt, 2020 20:36

Weer mooie aanvullingen Jan met/op je 99. Blijkt, zoals de verwachting, een echte rijders auto. Mooi hè.
De snelheidsmeter herken ik, zo heel af en toe lijdt hij een eigen leven, om weer terug te keren naar het normale.
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
90 uit 1985 sinds 2017

Plaats reactie