Verwijderen pennetje schakelstang-versnellingsbak

1967-1984
Plaats reactie
frans bouwer
Geregistreerd lid

Verwijderen pennetje schakelstang-versnellingsbak

Bericht door frans bouwer » zo 10 sep, 2006 18:30

hallo,

hoe kan ik, zonder al te veel geweld, het borgpennetje in de schakelstang in de motorruimte verwijderen, zodat er weer een verbinding minder is tussen motor/versnellingsbak en auto?

olving zegt dat ik het pinnetje los kan tikken, haynes vertelt een veel ingewikkelder verhaal over draaien, tikken etc.

lostikken lukt mij niet. ik heb het geprobeerd met een lange metalen pen, maar het pinnetje geeft geen krimp. ook niet na een WD 40 'bombardement'.

wat is de handigste manier om het pennetje los te krijgen?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 10 sep, 2006 21:29

In een andere forumdiscussie werd er afgelopen week gesproken van koel/krimp-spray.
Ik omzeil eea altijd door de klembout van het flexibele schakelstangstuk (maar een paar com van het pennetje af) te lossen en de bak die ik eerst in 4 laat staan, na het lossen van de bout in z'n 3 zet.
Nadeel is wel dat je na montage de afstelling van de bak volgens fabrieksaanwijzing moet herstellen (verschilt door de jaren heen)
Cornell

frans bouwer
Geregistreerd lid

Bericht door frans bouwer » zo 10 sep, 2006 21:54

sb153b schreef:In een andere forumdiscussie werd er afgelopen week gesproken van koel/krimp-spray.
Ik omzeil eea altijd door de klembout van het flexibele schakelstangstuk (maar een paar com van het pennetje af) te lossen en de bak die ik eerst in 4 laat staan, na het lossen van de bout in z'n 3 zet.
Nadeel is wel dat je na montage de afstelling van de bak volgens fabrieksaanwijzing moet herstellen (verschilt door de jaren heen)
Cornell
cornell bedankt,

nog wat meer vragen:

hoe kan ik die klembout aanpakken? hoe bereik ik die? zit die klembout aan de kant van de versnellingsbak? ik heb trouwens het schakelhuis al los. biedt dat misschien nog mogelijkheden om de schakelstang het interieur in te trekken? wil de boel natuurlijk niet teveel beschadigen. kan er in ieder geval niet mee schakelen op dit moment.

afstellen zal ik sowieso moeten, want de bak gaat over naar een ander exemplaar

frans

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » zo 10 sep, 2006 23:06

Het palletje dat je er probeert uit te tikken zit naast een rubber. Aan de andere kant van het rubber zit de klembout. Moertje los, bout eruit, en dan zou de schakelstang er uit te schuiven moeten zijn. Ik moest de stang nog redelijk "overtuigen" dat hij echt los zat.

Succes!

Als je nog eens hulp nodig hebt, dan vind ik het wel leuk om te helpen :D

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » zo 10 sep, 2006 23:55

Heb zelf in een dolle bui (het ding moest los!) wel eens een flinke metalen buis onder het pennetje gezet, nadat ik de voorkant vd auto opgekrikt had. Krik laten zakken en (flinke) krak, hij was los. Wist dat er behoorlijk wat kracht voor nodig is, heb er nl al meerdere letterlijk plat gemept, maar zelfs met de hele auto op het stuk ellende hield ie het nog behoorlijk tijdje vol. Natuurlijk wel oppassen dat je de auto niet te ver laat zakken met de buis er zo onder, want je snapt dat een dergelijke manier net zo eenvoudig heel wat ellende kan veroorzaken als ie dan opeens wel los schiet.
Makkelijk is idd zoals al gezegd om het beugeltje ernaast (schutbord kant) los te draaien...

succes hoor, lukt vast wel!

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 25 sep, 2006 21:30

vanaf de bovenkant de schakelstang ondersteunen door iemand anders, bijvoorbeeld een stuk staal en jij aan de onderkant met een verlengstuk van je doppenset een klap op dat pennetje geven.

ondersteuning is nodig ivm flexibiliteit van de stang.

deze manier gebruikten we altijd bij de saabdealer, werkt altijd.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 25 sep, 2006 21:30

vanaf de bovenkant de schakelstang ondersteunen door iemand anders, bijvoorbeeld een stuk staal en jij aan de onderkant met een verlengstuk van je doppenset een klap op dat pennetje geven.

ondersteuning is nodig ivm flexibiliteit van de stang.

deze manier gebruikten we altijd bij de saabdealer, werkt altijd.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Verwijderen pennetje schakelstang-versnellingsbak

Bericht door 72sonett-III » ma 25 sep, 2006 21:41

frans bouwer schreef: ...wat is de handigste manier om het pennetje los te krijgen?
Kun je het moertje niet op de andere kant van het pennetje draaien en hem er zo uittrekken? Zo werkt dat in een 95/96...

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » di 26 sep, 2006 0:32

hoi

passende lijmtang met aan bovenzijde een moertje (voor ruimte pennetje) werkt net als een trekker

mvg bert

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 28 sep, 2006 20:07

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » vr 29 sep, 2006 9:02

nike schreef:Leg eens uit .... 'lijmtang'
Je houdt een moertje op de achterkant van het pennetje, dan zet je een lijmtang op het schroefdraadeind van het pennetje en het moertje, dan draai je de lijmtang aan. Zo pers je het pennetje uit de as, het moertje in. In plaats van een moertje kun je ook een stukje buis gebruiken, als afstandhouder.

frans bouwer
Geregistreerd lid

pennetje schakelstang-versnellingsbak

Bericht door frans bouwer » vr 13 okt, 2006 21:32

Hartelijk bedankt voor alle nuttige suggesties. Iedereen heeft zo zijn eigen aanpak blijkt. Ik ga de komende dagen eens wat experimenteren.

Groeten,

Frans

Plaats reactie